- רדיו קול חי - -

"הרבנים היו צריכים לאסור על הציבור להגיע לכותל המערבי"

תכנית הבוקר של 'קול חי' הוקדשה היום במלואה לאחת הפרשיות הדרמטיות בתולדות יחסי החרדים והמדינה, שכמעט ומטואטאת אל מתחת לפני השטח הציבורי. הכרזת הרפורמים על קיום תפילה "שוויונית" ברחבת הכותל המרכזית, עלולה להוות תקדים מסוכן בחילול בית ה', וגדולי ישראל יצאו בקריאה לציבור לעשות כל שביכולתו למנוע את ההתקהלות הפרובוקטיבית.

בין יתר הדוברים שהתראיינו הבוקר למרדכי לביא, והביעו את שאט נפשם מהמהלך – לצד העברת ביקורת על שתיקת הנציגות החרדית ותהייה על חלקם הדומיננטי של המשפטנים – השמיע ממלא מקום ראש עיריית ירושלים ונציג 'בני תורה' דברים קשים:

"אני מודאג מאוד מקול הדממה שעולה במחננו, אבל האמת, לי אין שאלות, אצלי הכל תשובות = ברגע שנכנעים, מכרסמים בנו. זה בדיוק הסיפור בגזירת הגיוס ובכל דבר, כשאנחנו מנסים להיות בשקט, להתנהג בעדינות, לנסות להסתדר עם כולם, יכרסמו בנו עוד ועוד".

אפשטיין הציע בציניות פתרון אפשרי לבעיה, בדמות החלפת שם הכותל המערבי לרחבת 'מיכי – סדן', על שם שני אישים מסוקרים ומעוררי תגובות פוליטיות נזעמות, רמי סדן ומיכי אלפר, "אולי אז הנציגים החרדיים יתעוררו וישמיעו קול זעקה". לדבריו, מהרגע הראשון, נקטו הנציגים החרדיים בגישה רופסת וכנועה, שאחראית לתוצאה העגומה. "הטקטיקה הייתה צריכה להיות נחושה וברורה, לא קול ענות חלושה".

הנציג החרדי לא מהסס לקרוא להחרמת הכותל המערבי, ולהעברת השלטה בו לידי לא פחות מהוואקף המוסלמי. "אם היינו נציגות חרדית מאוחדת וחזקה, היינו פונים לראש הממשלה ואומרים לו: אם אתה לא מצליח לעצור את הרפורמים – אנחנו נדיר את רגלינו משם. שבעולם ידעו כי ממשלת ישראל גירשה את היהדות מהכותל. הרבנים היו צריכים לקום ולהודיע: נאסור על יהודים להתקרב למקום".

אחרי ההחרמה, הגיעה העברת השליטה: "ודאי שהוואקף ישמרו יותר טוב על הכותל, העיקר שלא הח"כים החרדים". גם על רב הכותל, יש לאפשטיין מה לומר: "מינו רב לכותל שכל הסמכות שלו היא לדבר לקיר".