האם ש"ס מעדיפה מועמד ללא חתימת זקן על פני רב מוכר?

    הליך בחירתו של רב עיר בישראל הנו הליך קשה וסבוך שמעורבים בו מאבקים פוליטיים רבים. בשנים האחרונות אף החמיר המצב, כך שכמעט כל מינוי רב עיר נתקל במאבקים משפטיים ומתעכב במשך שנים רבות
    ישראל פריי 17 Comment on האם ש"ס מעדיפה מועמד ללא חתימת זקן על פני רב מוכר?

    לקראת התמודדות על כס הרבנות הראשית לאשקלון, הרוחות בעיר סוערות • הרב יצחק ברדא נחשב לדמות מוערכת ומכובדת בעיר ומחוצה לה, אך לטענת תושבים, נושא ב"חטא" ההזדהות עם מפלגת 'יחד' • ואת מי מנסה ש"ס להריץ במקומו? – רב צעיר ועסקן פוליטי

    הליך בחירתו של רב עיר בישראל הנו הליך קשה וסבוך שמעורבים בו מאבקים פוליטיים רבים. בשנים האחרונות אף החמיר המצב, כך שכמעט כל מינוי רב עיר נתקל במאבקים משפטיים ומתעכב במשך שנים רבות
    16:02
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on "את שונאת את החרדים?": כיצד הגיבה היועמ"שית?

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    עוד לא עברו 100 ימים מאז פטירתו של הרב הראשי לאשקלון הרה"ג יוסף שרביט והעיר כמרקחה סביב הליך המינוי לרב ספרדי בעיר שהמירוץ אליו נפתח מחדש.

    אומנם עדיין אין זן הישורת האחרונה אך כבר ישנם שני מתמודדים חזקים שככל הנראה ילכו עד הסוף במטרה לזכות במשרה הנחשקת 'רבה הראשי של העיר הדרומית אשקלון'.

    הראשון הוא הרה"ג יצחק ברדא שמשמש כפוסק הלכה הנמנה על קהילת יוצאי תוניס וג'רבה, כאשר בשנת תשל"ו מונה לכהן כרב הראשי של המושב שרשרת, אך לימים עבר לעיר אשקלון שם הקים את מוסדות "יצחק ירנן" וכן רשת כוללים, גני ילדים ותלמוד תורה "חניכי הישיבות", ישיבת "יצחק ירנן", כולל אברכים "מאמר אסתר", מדרשיה לבעלי תשובה "אור יצחק". ארגון הנשים "אם בישראל", בית דין לענייני ממונות "צדקתך ירננו" והקים את סיעת "אחדות בתכלית" המונה כיום שלושה נציגים בעיריית אשקלון.

    בנוסף לכך הוא גיסו של ראש ישיבת כסא רחמים הרב מאיר מזוז המשמש כמנהיג רוחני לתנועת יחד של אלי ישי.

    מנגד מתמודד סגן ראש העיר מטעם סיעת שס הרב יעקב אביטן, שאומנם פרצופו ללא חותמת זקן כלל, אך שימש עד לפני כמה שנים כרבה של מועצה האזורית חוף אשקלון ונחשב לרב הצעיר ביותר שקיבל הסמכה לרבנות מושב בסביבות גיל 18, בעוד הוא משמש גם כרב בית החולים ברזילאי בהתנדבות ונחשב לדמות פופולרית באשקלון.

    התמיכה בהם היא כדלהלן, ראש העיר ומרבית מרבני וחשובי העיר תומכים ברב המבוגר ובעל הדמות הרבנית הראויה (לדעתם) הלא בוא הרב יצחק ברדא, כאשר מנגד הרב אביטן מקבל את תמיכת שס והשר לענייני דת דוד אזולאי, וכמובן חלק מהציבור המקומי, כך שהגוף המכריע מי יהיה רב ראשי נמצא בידיו של הרב אביטן.

    גורמים במועצה הדתית ובעיריית אשקלון שפנו ל'קול חי' טענו כי "זוהי בושה שרב מושב לשעבר ועסקן פוליטי בהווה מתמודד על הרבנות מול רב מבוגר בעל הדרה מפורסמת וקהל מעריצים אדיר כמו הרב ברדא, העיר אשקלון זקוקה לדמות רוחנית שקרובה להיות כמו הרב שרביט זצ"ל ולא אחרת".

    בתגובה לדברים אודות תמיכה באיש פוליטי ולא רב מקומי אמרו לנו בתנועת ש"ס הארצית כי "לא ידוע לנו שהרב ברדא קיבל את מרות מועצת חכמי התורה, או תמך במפלגה, ההפך הוא העדיף ללכת עם מפלגתו של אלי ישי כנגד מועצת חכמי התורה, לכן אין זו שאלה במי לתמוך".

    אך יחד עם כל השיח בעניין אנחנו מביאים לפניכם את פרסום המכון לאסטרטגיה ציונית שמספר כמה קשה הליך הבחירות לרב ראשי בישראל, כך שהמלחמה עוד ארוכה, וזה לשונו: "הליך בחירתו של רב עיר בישראל הנו הליך קשה וסבוך שמעורבים בו מאבקים פוליטיים רבים. בשנים האחרונות אף החמיר המצב, כך שכמעט כל מינוי רב עיר נתקל במאבקים משפטיים ומתעכב במשך שנים רבות. בשל כך, בכמה מפסקי הדין של בג"צ בשנים האחרונות הועלה הצורך לשנות את התקנות.

    הליך הבחירה צריך למזער שיקולי בחירה לא ענייניים. כמו כן, נכון לבחור בהליך שלא יעורר מחלוקות ציבוריות מיותרות.

    במהלך השנים גברה מידת מעורבותו של השר לשירותי דת בהליך המינוי החוק מנחה את השר לשירותי דת להתקין תקנות להליך בחירות לרב העיר, אך לא מעניק לו סמכות ישירה למינוי. למעשה, מעורבותם הגוברת של שרי הדתות בהליכי מינוי רבני ערים עומדת בניגוד להנחיות החוק.

    הגוף הבוחר את רב העיר מורכב מנציגי המועצה הדתית 25%, נציגי נבחרי הציבור 25%, נציגי בתי הכנסת בעיר50%. בין הבעיות המתקיימות בהליך ניתן למנות את הבעיות הבאות: לציבור שאינו דתי ולציבור הנשים ישנה נציגות מועטה ביותר בגוף הבוחר.

    שרי הדתות היו מתערבים לעתים קרובות במינוי ועדת הבחירות ובמינוי נציגי בתי הכנסת בניגוד להנחיות החוק ומטים את הליך הבחירות לטובת המועמד המועדף עליהם. התקנות לא מגדירות באופן ברור מי יהיו נציגי המועצה הדתית ונציגי מועצת העיר בגוף הבוחר והדבר מביא למחטפים ומאבקים סביב מינוי נציגים אלו.

    התקנות אינן מחייבות את השר לשירותי דת למנות רב לעיר שאין בה רב. חלק מהשרים השתמשו בכוח זה על מנת לעכב את הליכי הבחירות כאשר סברו שהמועמד המועדף עליהם לא ייבחר.



    17 תגובות

    מיין תגובות
    1. 17

      אסור בשם אופן לתת למי שתמך בפלג יחד שהרס את הציבור הספרדי שום תפקיד

        1. לא כל הפוגע בת"ח אין לו מחילה עולמית

    2. 16

      נכון שהרב ברדא ת"ח, אבל מה שש"ס לא מעוניינת בו זה לא קשור ליחד אלא בגלל דעותיו ההלכתיות החריגות ביותר בתכום ההלכה, לשם הדוגמא לדעתו לא מחויבים כלל להוראות מרן אלא רק להוראות הרמב"ם עם כל המשתמע מכך, והרבה מאוד יוצא מכך…
      למשל לגבי קלף ודוכסוסטוס דעתו הפוכה ממה שכולם עושים (מה שיש גרסאות שונות ברמב"ם) וכו', וכו'
      וידוע מה שמרן הרב עובדיה זוצוק"ל דיבר נגדו בכנס בין הזמנים כמדומה בשנת תשס"ה בעניין מי ששכח לספור ספירת העומר יום אחד, ואיני רוצה לחזןר על הדברים מפני כבוד ת"ח, אבל ברור ללא כל ספק שאם הרב עובדיה היה חי הוא היה מתנגד בכל תוקף למינויו, כשם שהתנגד למינוי אחרים בעלי דעות הלכתיות הרבה פחות חמורים משלו, ועדיף עסקן ששומע לרבנים מרב שלא מתחשב בדעת גדולי הרבנים, ודי בזה למבין.
      אגב גם הרב מאזוז כתב נגד דעותיו ההלכתיות כמה פעמים באור תורה.

    3. 15

      א. למה הרב ברדה שהקים מפלגה לא נקרא עסקן פוליטי???
      ב. אם יהרב אביטן מכהן כבר מגיל 18, יש לו ותק גדול יותר משל הרב ברדה!!!
      ג. הרב משה שרר (אגו"י אמריקה) גם היה מגולח ולמרות זאת היהדות באמריקה רק הרוויחה ממנו.
      ד. פרט חשוב: האהדה שיש לרב אביטן היא פי כמה ממה שיש לרב ברדה. נקודה.

    4. 14

      הרב אביטן גדול בתורה על בוריה..מזכה את הרבים. אהוד.. ראש כולל..בן למשפחת רבנים..מכהן בפועל כרב מועצת חוף אשקלון..איפה כל הפרטים האלה בכתבה? היום הרבנים צריכים לרדת אל העם לכתת רגליים.. להתחבר לכל השכבות ולא רק הדתיות..וזה הרב אביטן עושה ביד רמה ומהיכרות אישית שלי

    5. 13

      בנושא בחירת הרב הראשי לעיר אשקלון …. מרן עובדיה יוסף זצוק"ל בספרו חזון עובדיה הלכות חנוכה … פסק נחרצות על הרב יצחק ברדא שכל יראי ה' יתרחקו מהוראותיו!!!! בזה מועמדותו של כבוד הרב ברדא מוסרת באופן סופי!!!

      1. מעניין שאחרי שהרב עובדיה אמר את זה על הרב ברדא הוא עדיין המשיך לצטט פסקים שלו ביביע אומר וחזון עובדיה מדוע הוא לא התרחק מהוראותיו?????

        1. מענין שאנשי אלי ישי כבר מדברים גם נגד מרן

    6. 12

      אוהבים את ברדא

    7. 10

      רק הרב יעקב אביטן אשר משמש הפועל כרב המועצה אזורית חוף אשקלון ונמצא בעולם הרבני מעל 25 שנה אהוב ליבו של הרב שרביט הוא הראוי לשמש כרב העיר אשקלון עם כל עבודת הקודש אשר עושה בעיר ממקום למקום מאירוע לאירוע מכת רגליו ויורד לעם הוא לא עסקן פוליטי הוא יושב ראש התנועה הקדושה בשליחות מרן מלכא ואוי למי שיערער אחריו נאחל לו בהצלחה בעזרת ה

    8. 9

      הרב יעקב אביטן לא סגן ראש העיר אלא חבר מועצת העיר שהתמודד בבחירות האחרונות בראשות שס בשלחותו של מרן מלכא הרב עובדיה יוסף ובמערכת בחירות קצרה שניהל תוך 3 שבועות הביא הישג אדיר של 3 מנדטים שהרב ברדא כשה בעשר שנים עם איחוד של 2 סייעות ….
      הרב אביטן משמש כרב המועצה אזורית חוף אזקלון ומשמש בעולם הרבנות מעל 25 שנה כמו כן משמש כרב בית החולים ברזילי וכראש מוסדות יושב אוהלים בעיר עם מרכז הרוחני היכל השבת והכולל לרבנות ודיינות בצל החוכמה והממונה על החינוך הכללי וזוכה לתמיכת של רבני העיר אשר רואים בו כממשיך את דרכו ומורשתו של הרב יוסף שרביט שאהב אותו בכל לבבו כו ותמיד רצה לשמוע אותו בעזרת ה האמת תנצח!!!

    9. 8

      קיבלתי מחבר:
      זה עתה פורסם על ידי כמה עיתונים שאין להם בעולמם אלא פוליטיקה בלבד, שתנועת ש"ס לא תתמוך ברב יצחק ברדא לרבנות אשקלון אלא "ברב המגולח" כלשונם, וזה לטענתם בגלל שתמך ב"יחד", וזה נובע מברותם ואי ידיעתם את דעותיו ההלכתיות של הרב ברדא, ואין שום ספק שאם מרן הרב עובדיה זצוק"ל היה חי הוא היה הופך עולמות כדי שלא יבחר וכדלהלן.
      בחזון עובדיה חנוכה עמוד סג כתב מרן וזה לשונו הקדושה "וידעתי בני ידעתי, כי הנ״ל עומד במרדו וממשיך לפסוק גם בענינים אחרים, נגד פסקי מרן הש״ע, וכל יראי ה׳ יתרחקו מהוראותיו, שרא ליה מריה. וה׳ הטוב יכפר בעד" כמו כן זכורני לפני למעלה מעשר שנים איך בכנס בין הזמנים של ארגון "דורשי ה'" שהתקיים באולם אפריון דיבר הרב עובדיה זצוק"ל נגד הרב ברדא במילים חריפות ביותר, וזה בגלל מאמר שכתב בקובץ ויען שמואל תשס"ה שבו כתב הרב ברדא "עידכונים" להלכות ספירת העומר ולדעתו אדם ששכח לספור את העומר יום אחד יכול להמשיך לספור בברכה נגד פסק מרן השלחן ערוך וכו', ואז אמר מרן שכשהוא ראה את הדברים הוא לא הצליח להירדם כל אותו הלילה, ושכל אדם שיש בידו את הספר עליו לקרוע את הדפים האמורים וכו' וכו', (כדאי מאוד להשיג את ההקלטה) ומאז פרסם הרב ברדא עוד ועוד פסקים נגד המקובל והנהוג בכל ישראל, למשל כל התפילין דידן פסולות וקלף זה בצד הפנימי ואכמ"ל (ואיני מדבר כרגע על עצם דבריו שברובם טענותיו מופרכות מעיקרם ואין בהם ולא כלום) ואחר פטירתו של מרן הגדיל הרב ברדא לעשות ופירסם ספר בשם "קנין תורה" ח"ג שכל כולו לא בא אלא לבטל את תוקף פסקיו של מרן השו"ע ולדעתו על כל ישראל ללכת אחר פסקי הרמב"ם אף כשהם נגד השו"ע, עין שם דבריו המבהילים.
      לאור הנ"ל ההיתכן להסמיך לרבנות עיר רב בעל דעות כגון אלו, רב שאין לו כפיפות למסורת ישראל? ולמסורת הפסיקה הנהוגה בעם ישראל? ולא מדובר בהלכה פו או שם בגבול הסביר אלא בעיקרי ההלכה וביסודות של עם ישראל, רב שאין לנו שום מה הוא ישנה מחר, יהיה ת"ח אשר יהיה ברור שאין מקומו ברבנות עיר, וברור שאם מרן היה חי לא היה נותן לזה לעבור בשום פנים ואופן.

      מצורף בזה כמה "פנינים" מספר קנין תורה ח"ג, וכדי לא להכביד על הקוראים העתקתי מעט מהרבה מאוד, והרוצה ל"החכים" עוד יראה בספר עצמו (אפשר להורידו מהאתר של ישיבת יצחק ירנן)
      -אם מרן ידע שזו גדולת הרמב״ם, באופן מוחלט, כמו שרואים כעת מדברי הראשונים שאחריו, עד זמן מרן, היה חוזר בו בהחלט מהכללים שנקט, והיה אומר שדברי הרמב״ם הם ״סוף הוראה לבל החיבורים המחברים דרך פסק״ וכלשון המאירי. (עמוד טז)
      -לכאורה עדיין קשה, שהרי עינינו הרואות שגם המאירי והרשב״א וכל הראשונים ששיבחו להרמב״ם, הם עצמם בכל זאת חלקו באיזהו מקומן על הרמב״ם… ואנא דאמרי, לפי עניות דעתי, על כרחנו לומר, שבמחילת כבוד גאונותם, לא מפיהם אנחנו חיים, אלא המציאות היא שקובעה למעשה, שהרמב״ם ידע מה שלא ידעו שאר ראשונים, וזאת מכה כתבי כל הגאונים, ורבנן סבוראי, ונוסחאות הגמרא הנכונים באמת, ועוד. ולכן על אף שחלקו עליו, אבל אין בכוחם של הראשונים לחלוק עליו. (עמוד יז)
      -זה שקיבלנו הוראות הרמב״ם בכל העולם, הוא בבחינת הלכה למשה מסיני, והוא ״סוף הוראה לכל החיבורים המחברים דרך פסק״. ולכן לא אומרים, אילו ראה הרמב״ם דברי רב האי גאון או רבנו חננאל או הרי״ף, היה חוזר בו. אלא קיבלנו דבריו בבל מכל כל. [ובאמת שאי אפשר לומר אילו ראה, כי הרמב׳׳ם ראה דברי בולם, אבל זה שקיבלנו הוראות מרן הבית יוסף, הוא בבחינת קיבלנו ״הכרעתו״ מול האחרונים שאין מי שיחלוק עליו מהאחרונים ואילך. מכח קבלת מרות ההכרעה שלו שנחשב כמו ראשון. אבל לא באופן מוחלט לגמרי… ולכן גם מוכח מזה שאין דברי מרן כהלכה למשה מסיני… קבלת הוראות הרמב״ם, חזקה יותר מזו של קבלת הוראות מרן הבית הסף. ולכן גם המצוה לשמוע להרמב״ם, יותר חזקה מאשר לשמוע למרן הבית הסף. (עמוד יט)
      -לכן למעשה, צריך להכניס כל ההלכות של הרמב״ם למודעות הקהל כולו… ורק יש להוסיף עליהם גם את דברי מרן הבית יוסף ושלחן ערוך. זאת ועוד, מכיון שהמציאות היא, שהרמב״ם ידע את כל התלמוד… לכן, אי אפשר לשום ראשון שיחלוק על הרמב״ם, ואנחנו פוסקים בדבריו בכל מכל כל… אפילו שראינו להרבה ראשונים ששיבחו להרמב״ם מאד, ואפילו הכי חלקו עליו בבמה מקומות, אנחנו אומרים, שאין בכוחם לחלוק עליו, לפי שלא הכירו די הצורך את הרמב״ם שהוא ידע מה שלא ידעו הראשונים, ותמיד ההלכה כמותו בהלכה למשה מסיני. (עמוד כ)

      1. כל כך בורות, רואים שאתה לא מכיר לא את מרן ולא את הרב ברדא, אם תסתכל בספרים של הרב ברדא תראה מכתבים אחד עם השני ותראה איך הרב עובדיה זצ"ל קורא לו שם, אל תסתכל על מקומות שכתבו לרב עובדיה מה להגיד, פתח יצחק ירנן חלק יא תראה שם מי זה מרן הרב עובדיה, אני בטוח שאם מרן היה חי הוא היה מתבייש באדם כמוך שמבייש תלמידי חכמים עצומים, הרב ברדא שימש את הרב מאיר ועקנין שהיה הרב הראשי לטבריה והרב חיים ילוז ועוד חכמים עצומים שהיו אז אם אתה בא ומזלזל בכל תורתם הקדושה אתה פוגע בכל התורה כולם יש שבעים פנים לתורה, יש את פסקי הרב עובדיה ויש גם שחלקו עליו וזה שחלקו עליו לא אומר שזה לא תורה ח"ו, מרן הרב עובדיה בעצמו אומר שברור הוא שמותר לחלוק ודרך אגב תסתכל שות אבקת רוכל סימן ק"מ תראה מה מרן הבית יוסף כותב שם לגבי פסיקת הלכה כמו הרמבם, וגם הרב עובדיה ע"ה אמר שמי שהולך ע"פ הרמבם רשאי והתימנים ימשיכו בדרכם אז תזהר בדבריך כי דברים אלו בזויי ת"ח ברבים בעה"ר

    10. 7

      הרב אביטן מזכה הרבים .הכתבה הזו מוטה באופן מחריד
      לא הזקן קובע ולא המעיל מועיל
      הרב אביטן אהוב על כולם
      לו

    11. 6

      הרב ברדא כתב ספרות תורנית מכובדת רב בעל יכולת פסיקה גבוהה.
      נא היזהרו להשמיץ