תורמת כליה: חשבו שאני משוגעת; משרד הבריאות: יש לנו חשדנות

    בזמנו היה חשש כבד שהתרומות היו בשל סחר באיברים, שעקב מצוקה כלכלית, כניסה לחובות או אי יכולת להחזיר את החובות, נכפה על אנשים לתרום איברים
    שלמה בן יוסף 2 Comment on תורמת כליה: חשבו שאני משוגעת; משרד הבריאות: יש לנו חשדנות

    הממסד מתקשה להתמודד איתנו, לא מצליחים להבין איך זה יכול להיות שאדם רוצה לתרום איבר מגופו למישהו זר" • תלונה: החזרים שאמורים להינתן על ידי המוסד לביטוח לאומי לא ניתנים באופן אוטומטי

    צילום: אילוסטרציה
    בזמנו היה חשש כבד שהתרומות היו בשל סחר באיברים, שעקב מצוקה כלכלית, כניסה לחובות או אי יכולת להחזיר את החובות, נכפה על אנשים לתרום איברים
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה היום דיון במסגרת יום הוקרה לתורמי כליה.

    במהלך הדיון, עלו טענות מצד כאלה שביקשו לתרום כליה לאנשים שאינם מכירים: "הממסד מתקשה להתמודד איתנו", אמרה נעה אופטובסקי, "לא מצליחים להבין איך זה יכול להיות שאדם רוצה לתרום איבר מגופו למישהו זר. כל הזמן רמזו שאולי יש לי מניע כספי נסתר. הרגשתי שחושבים שאני משוגעת. הייתי מצפה שבוועדה שמפעיל משרד הבריאות יהיה מישהו לטובתי ולא ינסו להוריד אותי מזה. זה לא מופרך שמישהו יעשה משהו טוב". תורם הכליה רפאל שיליץ הוסיף: "בוועדות של המרכז הלאומי להשתלות אתה מרגיש כאילו אתה בדרך לקבל עונש".

    עו"ד מאיר ברודר מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות השיב: "בזמנו היה חשש כבד שהתרומות היו בשל סחר באיברים, שעקב מצוקה כלכלית, כניסה לחובות או אי יכולת להחזיר את החובות, נכפה על אנשים לתרום איברים. גם היום אנחנו נתקלים בזה לא אחת. זה לא מהלך טבעי; אנחנו מאפשרים לבנאדם לחבל בגופו לא לצורך ריפוי שלו, אלא של אדם אחר. כיום היחס לתורמי כליה הוא כמו לחולה VIP; פיצוי כספי, ביטוחי בריאות, טיפול פסיכולוגי, חופשת החלמה ועוד".

    משה מוטרפרל שתרם כליה לאדם זר לפני חצי שנה, ציין כי החזרים שאמורים להינתן על ידי המוסד לביטוח לאומי לא ניתנים באופן אוטומטי. ענת סין הרשקו, שתרמה כליה לבעלה קראה לפצות תורמים לפי הנזק הכלכלי שנגרם להם ולא באופן אחיד. אורלי מיכה, שתרמה כליה לאחותה, קראה לצמצם את זמן ההמתנה.

    לעומתם אמרה ג'ודי סינגר, שתרמה כליה לאדם זר לפני שנתיים וחצי: "אף אחד לא עושה את זה כדי לקבל פיצוי ממשרד הבריאות. זאת חוויה מדהימה שמוסיפה לחיי התורם לא פחות ממה שמוסיפה למושתל. זה אירוע מכונן".

    מנהלת השירות למושתלי כליה בבית החולים בלינסון, ד"ר רותי רחמימוב, הדגישה כי בניגוד לסברות העבר, יש סיכון לסיבוכים ארוכי טווח בתרומת כליה, בהם פי 5 סיכוי להגיע למצב של אי ספיקת כליות. "צריך לסנן את האנשים שבאמת יכולים לתרום והם בריאים גם בנפשם. יש אנשים שלא יכולים לעמוד בזה, למרות שהם טובי לב".

    ח"כ יואב בן צור שיזם את הדיון: "היוזמה של היום הזה עלתה בגלל רצון להגביר מודעות ולהסביר לכלל הציבור כי תרומת כליה היא לא משהו בלתי מושג. האנשים שנמצאים כאן הקריבו אבר מחייהם להצלת חיי הזולת שאותו הם אפילו לא מכירים. כסף זו נתינה אבל תרומת כליה זו הקרבה. מי שמקריב איבר מאבריו ראוי להערצה עד אין קץ".



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      הרב הבר הוא אדם נדיר ומיוחד, התייעצתי איתו כמה וכמה פעמים בנושא הכליות שלי, וגם בעוד המון נושאים אחרים, והוא עונה במתינות ובסבלנות, ואפילו חוזר לשיחות שלא נענו ממנו, ה' יצליח דרכו וישלם לו רק טוב לעולמים

    2. 1

      הרב הבר עושה את הבלתי ייאמן!
      אם בעוד מס' שנים לא תהיה קיימת בארץ מחלקת דיאליזה – תדעו שחלומה של מתנת חיים התגשם!