משה יעלון: "העברת אמל"ח לחיזבאללה – קו אדום"

    איתי גדסי No Comments on משה יעלון: "העברת אמל"ח לחיזבאללה – קו אדום"
    9:52
    29.03.24
    הרב אהרן לוי No Comments on מלכודת גיוס החרדים \\ פרשת צו עם הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בנאומו בכנס האש הבינלאומי אמר שר הביטחון משה (בוגי) יעלון: "בחמש השנים האחרונות במה שהתפתח וקורה בסוריה, כמצב כאוטי של מלחמת אזרחים, עם התוצאות הקשות של חצי מיליון הרוגים, כמחצית האוכלוסייה עקורה מביתה, חלקם פליטים כבר מחוץ לסוריה, במדינות השכנות ואף באירופה – התפתחה בתוך סוריה תופעה שבה יש מלחמת הכול בכל.

    "כל גורמי האופוזיציה נלחמים נגד המשטר. אבל בין גורמי האופוזיציה יש גם מלחמות פנימיות, אנחנו רואים את כל גורמי האופוזיציה נלחמים גם נגד דאע"ש, שגם הוא נלחם נגד המשטר אבל נלחם גם נגד אלה שנלחמים בו – בין אם כורדים, בין אם הם סונים, בין אם הם דרוזים.

    "בתוך כל זה אנחנו קיבלנו החלטה כמדינה שאנחנו לא מתערבים במלחמה הפנימית, אבל שומרים על האינטרסים שלנו. הגדרנו אותם כקווים אדומים. בראש ובראשונה, לא נהיה סובלניים ואיננו סובלניים להפרת ריבונותנו, בין אם זה נעשה במכוון, בין אם זה נעשה בשוגג,

    וכתוצאה מהמלחמות הפנימיות, אנחנו מיד מפעלים כוח כדי לנטרל את האיום, כדי שריבונותנו, בעיקר ברמת הגולן, לא תופר.

    "הקו האדום השני זה העברת אמצעי לחימה בין אם איראנים, בין אם תוצרת אחרת, לגורמים סוררים, כאלה שמאיימים על האינטרסים שלנו, בראשם חיזבאללה. והקו האדום השלישי הוא מניעת העברת אמצעי לחימה כימיים או חומרים כימיים לכל גורם סורר עוין שכזה.

    "בשנתיים האחרונות הניסיון להפר את הקו האדום שלנו, הפרת ריבונותנו, בוצע בעיקר על ידי שלוחים של איראן. משמרות המהפכה, כוח 'אל קודס', הפעילו נגדנו פיגועים בין אם זה ירי רקטי, בין אם זה הנחת מטענים לאורך גדר הגבול כדי לפגוע בכוחותינו שפועלים שם. בכל המקרים השלוחים הללו הופעלו על ידי משמרות המהפכה של איראן. תשתית טרור כמו של ג'יהאד מורנייה או של סמיר קונטאר.

    "הפעם האחרונה שבה ניסה גורם כזה שהופעל על ידי משמרות המהפכה של איראן לפגוע בנו, היה גורם פלסטיני, ג'יהאד אסלאמי פלסטיני. חוליה שביצעה ירי מאזור קונטרה, חאן ארנבה, בצד הסורי של רמת הגולן, שתי רקטות לעבר קיבוץ עין זיוון ושני רקטות לעבר כפר סאלד. באותו לילה צה"ל הגיב בצורה תקיפה והשמיד כ-14 מטרות של צבא סוריה באזור מרמת הגולן ועד אגן דמשק, משום שהמשטר הסורי אחראי על השטח שממנו נורו הרקטות, ולכן זה היה איתות כמובן מרתיע למשטר הסורי. החוליה ניסתה למחרת בבוקר לצאת מאזור הירי, באזור קונטרה, חאן ארנבה, ברכב אזרחי שנראה כמו כל רכב אזרחי, לצאת לכיוון דמשק. בדרכה פגע בה חימוש ישראלי מדויק. היא הושמדה, ארבעת חברי החוליה נהרגו ומאז נכון להיום, לא היו ניסיונות שוב לבצע פיגועים נגדנו מהצד הסורי של רמת הגולן.

    "ברצועת עזה גם בחודש האחרון יש גורמים שמנסים לאתגר אותנו. עד לאחרונה זה לא היה ירי של חמאס. ארגונים, נקרא להם סוררים, חלקם יורים את הירי הזה של רקטות לעברנו כדי לאתגר את חמאס – כמו גורמי דאע"ש שנלחמים בעזה וחמאס נלחם בהם. במקרה כזה שהם יורים אנחנו מגיבים גם בתקיפת החוליה היורה, וגם בתקיפת חמאס. זה בגלל שירה וזה בגלל שהוא אחראי לגזרה, וגם זה מתבצע בחימוש מדויק.

    "האירועים שהיו לאחרונה, שבהם בפעם הראשונה מאז מבצע צוק איתן, גם חמאס ירה ירי, שלא על מנת לפגוע, נועד על מנת להרתיע אותנו מלפעול בפעילות שנראית להם יותר אפקטיבית במציאת חשיפת מנהרות חודרות לשטחנו. גם פה הגבנו בחימוש מדויק כנגד המטרות שבחרנו, במקרה הזה מטרות חמאס, כדי להרתיע את חמאס מלהמשיך לפעול כנגדנו כשאנחנו עוסקים בחשיפת המנהרות.

    "ברצועת עזה אפשר לדבר על שקט, מאז צוק איתן בוודאי חסר תקדים ביחס לתקופות אחרות, למעט האירועים שציינתי כרגע, וכל זה גם כתוצאה בעיקר של הפעלת חימוש מדויק במהלך מבצע צוק איתן, שבו מעבר למטרות שהושמדו תוך כדי לחימה – הלחימה של הכוחות, הלחימה הקרקעית, לא מעט מטרות הושמדו בלחימה הזאת.

    יש הטיה פוליטית ביחס הבינלאומי

    "הסוגיה של פגיעה בבלתי מעורבים היא סוגיה מורכבת. קודם כל מוסרית. אני טוען שהמבחן הראשון שלנו הוא מבחן ההסתכלות של עצמנו במראה. האם כאשר אנחנו מפעילים כוח, כולל כמובן פגיעה – במלחמה הורגים – האם מה שאנחנו עושים עולה בקנה אחד עם הערכים המוסרים הבסיסיים של חברה שמקדשת חיים ולא מוות, וכמובן מתייחסת לצורך להרוג, ככורח בל יגונה, במתח שבין לא תרצח לבין הקם להורגך השכם להורגו.

    "המבחן הזה הוא לכאורה מבחן פשוט, אבל הוא מציב דילמות לא פשוטות שלא אכנס לכולן כאן. אבל יש כמובן את מבחן החוק, הפעילות של צבא כפופה לחוק הישראלי וגם לחוק הבינלאומי. פה נדרשו לא מעט התאמות בין מה שקשור לחוק הבינלאומי לנוכח האתגר שגורמי טרור כאלה מציבים בעיקר בפני צבאות העולם החופשי. לא רק מדינת ישראל מתמודדת עם זה, הרוסים היום מתמודדים עם זה בסוריה, והאמריקאים כמובן, וכוחות הקואליציה ונאט"ו, מדינות רבות מתמודדות עם זה.

    "הדבר המדאיג יותר בתחום הזה הוא הפוליטיקה. כשמסתכלים על עופרת יצוקה ומה שבא בעקבותיה דרך דו"ח גולדסטון, אתה מבין שהפוליטיקה משפיעה למרות שאתה מתאמץ ואתה עושה כדי להימנע ככל האפשר מפגיעה בבלתי מעורבים, עם כל המרכיבים שציינתי וכל צעדי הזהירות שאתה נוקט – בסוף במצבים הללו אתה פוגע באזרחים.

    "ואז מוקמת ועדה, הטיה פוליטית, ברור לחלוטין, וכן זה כמעט קרה לנו גם עם ועדת שייבס, ואתה מבין שהפוליטיקה משפיעה פה בזירה הבינלאומית יותר מאשר החוק, יותר מאשר המוסר וגם עם זה צריך להתמודד. אבל ברור לנו לחלוטין שמכל הסיבות הללו אנחנו עושים וצריכים לעשות כמיטב יכולתנו להימנעות מפגיעה באזרחים.

    "כי אנחנו את מלחמת לבנון השנייה פתחנו בירי על משגרים מסוג פאג'ר, שהחיזבאללה בסיוע מהנדסים איראנים מיקם בתוך בתים של אזרחים, במקרה הזה של פעילי חיזבאללה שגרו בדרום לבנון. בנו חדר מיוחד צמוד לבית מגורים של משפחה, שהיה עם משגר טילים מכוון למטרה במדינת ישראל. לצפת, לעכו, לנהריה, לטבריה, למעלות. ובלילה הראשון של המערכה התקיפה הייתה של המשגרים הללו. של 60 מטרות שהושמדו תוך פחות משעה.

    פגיעה בחפים מפשע

    "והדילמה שהייתה, שאני מכיר אותה עוד כרמטכ"ל, כי לא הייתי במבצע רמטכ"ל אבל התכנית הוכנה עוד קודם, השאלה המוסרית החוקית של מה אתה עושה. הרי ברור לחלוטין שאם תפגע במשגר הזה, תיפגע המשפחה, של פעיל חיזבאללה אמנם, אבל זה בית ככל הבתים עם מטבח, סלון, חדר הורים, חדר ילדים וחדר הרקטה.

    "ובאין ברירה תקפנו, משום שעניי עירנו במקרה הזה קודמים, וידענו שאם אנחנו לא נתקוף את זה בתחילת המבצע, זו הייתה התכנית מלכתחילה, אז ייפגעו אזרחים בערי ישראל. זה מסוג הדילמות שאנחנו לא יכולים להתחמק מהן, וכשהסברתי את זה למזכ"ל האו"ם בזמנו, אמרתי לו, 'תדע לך, ייפגעו אזרחים. גם אם נעשה מאמצים ונוותר על ההפתעה ונשגר ונודיע לאזרחים להתפנות, מאחר ואויבנו ממקמים את המשגרים שלהם בתוך אוכלוסייה אזרחית צפופה ומשתמשים בה כמגן אנושי, ייפגעו אזרחים, ואל תבואו אלינו בטענות'.

    "זה לא מנע את הטענות כמובן, אחרי מבצע צוק איתן, לצערנו, ובעשייה שאנחנו עושים עם כל הזהירות, עם כל מה שאנחנו מתאמצים, יש כמובן פוליטיקה שהיא לא בדיוק נשענת על ערכי המוסר והחוק, מעורבים בה שיקולים ואינטרסים אחרים.

    "אני אומר את זה כאן במיוחד לאורחינו מחוץ לארץ, משום שבמערכה הזאת אנחנו באותה סירה. כשאתם נדרשים להתמודד היום עם טרור בסיני כמו המצרים, עם טרור בסוריה, בעיראק, כמו כוחות הקואליציה והרוסים, בסופו של דבר אנחנו באותה סירה. וזה נכון כמובן בכל מערכה שבה הצד השני משתמש באזרחיו או באזור מגורים צפוף לצורך מתקנים, לצורך מחסנים, לצורך משגרים או הפעלת כוח מתוך אזורים אלה.



    0 תגובות