- רדיו קול חי - -

קומבינה הלכתית • איש העסקים הדתי שמפעיל 10 בתי קולנוע בשבת

רבים מתושבי המרכז החרדים מכירים את קניון 'עופר' – הקניון הגדול בפ"ת השוכן מול בית החולים בילינסון.

בשנה האחרונה נפתח במקום, קולנוע גדול של רשת בתי הקולנוע 'גלובוס מקס', הפותח את שעריו בעיצומו של יום השבת.

מלבד הקולנוע, רוב העסקים בקניון סגורים בשבת, להוציא את מקדונלדס, ג'ימבורי וקרטינג, שפתוחים אף הם בשבת ובאים בעיקר לשרת את לקוחות הקולנוע הכולל 8 אולמות ענק.

למרות חילול השבת ההמוני, נציגי ורבני העיר פתח תקווה מעדיפים בשלב זה להתעלם מפתיחת הקולנוע והעסקים בשבת, בטענה כי אין כאן הפרה של הסטטוס קוו העירוני מכיוון שהקניון לא ממוקם במרכז העיר.

"אין לנו עניין לעורר כל נושא למלחמת דת מיותרת ושום קניון או קולנוע כזה או אחר לא פתוח במרכז העיר פתח תקוה", אומר לאתר 'קול חי' נציג חרדי בכיר בעיר, "ישנם עוד עסקים שפתוחים בפרברי העיר מקדמא דנא, תפקידינו לשמור על הסטטוס קוו בכל מה שקשור למרכזי האוכלוסייה וכך אנו נוהגים".

גם רב העיר האשכנזי הרב מיכה הלוי שנודע כמניע מהפכת הדת החיובית בעיר – לא מעוניין לטמון את ידו בצלחת זו – וזאת אף לאחר פניות חוזרות ונשנות של אתר 'קול חי'. שמא אף הוא סבור כי אין ענין לעורר מלחמת דת חדשה בעיר.

הרב מיכה הלוי. לא מעוניין לעורר מלחמות חדשות [1]
רב העיר, הגאון הרב מיכה הלוי

יעקב נחומי, פלאש 90

אולם מתברר, כי הסיפור המרכזי כלל לא נמצא בפתח תקווה.

מלבד הקולנוע בפ"ת, כל עשרת בתי הקולנוע של רשת 'גלובוס מקס' פתוחים בעיצומו של יום השבת, מהדרום עד הצפון, שבעה ימים בשבוע.

וכעת לעובדה המקוממת. מי שמחזיק בבעלות הרשת הוא לא אחר מאשר איש העסקים הדתי בנט קפלן, שכאמור לא מונע את פתיחת עסקיו בשבת.

קפלן של 2014

סיפור השבת של קפלן מתחיל בשנת 2004, עת הוא הקים יחד עם איש העסקים והקולנוע יורם גלובוס לראשונה בארץ את IMAX באילת – קולנוע חדשני שטרם נראה כמותו בישראל.

כבר אז הצהיר קפלן שומר המצוות – כי הוא לא מתכוון לפתוח את שערי הקולנוע ביום השבת וזאת למרות ההפסדים הרבים.

אדם קפלן עם ר"ע פ"ת [2]
אדם קפלן עם ר"ע פ"ת | צילום: פן פרג

בראיון ל'ידיעות אחרונות' הוא אמר באותה תקופה כי "שואלים אותי לגבי זה לעיתים קרובות. גם בישיבות שקיימנו עם הבנקים אנשים פשוט לא יכלו לעכל את הנושא. אין בכך שום דבר נועז. אני מניח שהייתי עושה יותר כסף אם הייתי פותח בשבת, אבל המודל העסקי שלי בנוי על 600,000 איש בשנה שיבקרו בקומפלקס. לאילת יורדים אנשים רבים גם באמצע השבוע ועם אלו שמגיעים לסוף שבוע יורדים בימי שישי או חמישי בלילה מה שיאפשר להם ביקור בקומלפקס שלנו".

עוד אמר קפלן בראיון כי "שבת מעולם לא הייתה בחישובים שלנו. זה כמו לשאול אותך אם לא מפריע לך שאתה לא מוכר חומרים מסוכנים? אין ספק שלו היית מחליט להיות סוחר חומרים מסוכנים היית יכול להרוויח יותר מאשר במסגרת עבודתך העיתונאית, אבל אני מניח שיש גבול למה שאתה מוכן לעשות בשביל כסף. גם אני. יש הרבה דרכים לעשות כסף, וכל אחד בוחר בדרך המתאימה לו. שבת לשומר שבת היא גבול שלא יחצה".

מי ששמע את הצהרותיו של קפלן בשנת 2004 בוודאי יתפלא איך זה שבשנת 2016 כל רשת בתי הקולנוע שבבעלותו מחללת שבת בפומבי, וזאת למרות שהוא אדם שומר תורה ומצוות ולמרות שבעבר הוא הצהיר כי "השבת היא גבול שלא יחצה".

גוי של שבת

מסתבר שקפלן אימץ לעצמו מהלך עסקי – הלכתי, שלדבריו מאפשר לו לפתוח את עסקיו בשבת. הוא הכניס לעסקי הקולנוע שלו שותף שאינו יהודי ומכר לו 15% מחברת 'גלובוס מקס', ובסיכום בין השניים נקבע כי השותף הלא יהודי ירוויח את הכנסות החברה מפעילותה בשבת.

דובר 'גלובוס מקס' צבי וילדר אישר את הדברים לאתר 'קול חי' והבהיר כי אכן בשנת 2004 קפלן הצהיר כי לא יפתח את עסקי הקולנוע שבבעלותו בשבת – זאת מאחר שבאותה התקופה הוא היה שותף יחד עם יורם גלובוס, אבל כיום הוא הכניס את השותף הלא יהודי שהוא זה שמרוויח את ההכנסות משבת.

לפני כחודש, אמר קפלן דברים זהים לעיתונאי News1 אלעזר לוין, "מאחר ואני שומר מצוות, לקחתי שותף לא יהודי בכ-15%, שיקבל את ההכנסות והרווחים מהפעלת בתי הקולנוע בשבתות וחגים. השותף הוא ג'יימס דה-פראסיו, איש עסקים מניו-יורק", אמר קפלן.

פרשת זיסר וקניון ארנה – הרצליה

כזכור, לפני כ-13 שנים, קניון ארנה בהרצליה פעל בשבת, למרות שהיה בבעלותו של איש העסקים הדתי מוטי זיסר.

בשנת 2003 עינינו של זיסר עורר סערה חרדית – הלכתית גדולה. גדולי התורה והוועדה למען השבת החלו בפעילות פומבית כנגדו. בהודעה של הוועדה למען השבת נמסר – כי אין כל היתר משום סוג שבעולם לפתיחת עסקים בשבת ובמועד.

בכדי להרגיע את הרוחות, הורה זיסר להעביר את חלקו ברווחיו של הקניון מפעילותו בשבת – לצדקה, וכי הם יופנו למוסדות רפואה, חינוך וצה"ל, וכן למעון 'אורנית' לחולי סרטון שע"י 'עזר מציון'.

ל'גלובס' הוא אמר כי "אני כואב את כאבה של השבת, והעובדה שחלק מהחנויות בקניון יהיו פתוחות בשבת מסבה לי עוגמת נפש גדולה".

זיסר חיפש פתרון הלכתי, שיעניק לו היתר להישאר בעליו של הקניון מחלל השבת, אך לשווא. לערוץ 7 הוא סיפר את השתלשלות הפרשה, "כמה חודשים לפני פתיחת הקניון, לא הייתי שקט עם העניין ופניתי לבית הדין המחמיר ביותר בעניין הזה, בית הדין של הרב ואזנר בבני ברק. פשוט שמתי על השולחן את כל הנושא ההלכתי הסבוך והמורכב על כל פרטיו ומרכיביו, וביקשתי גם שכל פסק הלכה שינתן בעקבות שאלתי יאושר גם ע"י הרב אלישיב", סיפר.

מוטי זיסר [3]
מוטי זיסר. מכר את הקניון

לדבריו של זיסר, "הם ישבו על המדוכה מספר חודשים, בית הדין בראשותו של הרב שטרן בבני ברק. הם נכנסו לנבכי ההחזקות של החברות וכתבו לי פסק הלכה מאוד מעניין ולדעתי גם מאוד אמיץ. השורה התחתונה: למרות שניתן היה לתת היתר דחוק בגלל מבנה ההחזקות המורכב, שבעצם אני לא מחזיק את הקניון הזה באופן ישיר, אך בגלל שמעורב כאן נושא של כבוד שבת ולא רק חילול שבת, אני צריך למכור את הקניון. עדיף כמובן, למכור לנוכרי, אך אני צריך למכור במחירים שלא יגרמו לי הפסד גדול. משמעות העניין היא שאני לא צריך להענות להצעה הראשונה שתגיע".

רק בשנת 2007 מכר זיסר את ארנה ל'מנופים פיננסים', תמורת 546 מיליון שקל, בסכום נמוך משמעותית מהסכום שהוא השקיע בו, עם הפסד של כ-128 מיליון שקל.

מדוע זיסר לא השתמש בהיתרו הפשוט של קפלן – במכירת רווחי השבת לשותף נכרי, ובכלל, מי הם רבניו של קפלן שהתירו לו את פתרונו ההלכתי? אנשיו של איש העסקים הדתי לא ידעו לענות לנו על התמיהות.