- רדיו קול חי - -

פולמוס הנהגים • "לא מעוניינים לעבוד עם הציבור החרדי"

בעקבות התקריות האלימות שאירעו לאחרונה בין נהגי אוטובוסים בחברות השונות בתחבורה הציבורית לבין נוסעים חרדים, ובפרט לאחר שני מקרי אלימות חמורים שאירעו השבוע, האחד בבני ברק והשני בבית שמש, יצא 'קול חי' לבדוק מה קורה בשטח בין הנוסעים החרדיים לנהגים.

אמש (ראשון) בתוכנית 'מעבירים הילוך' עם יעקב גרודקה ב'קול חי' התארחו שלושה נהגי אוטובוס ותיקים שמכירים היטב את הנוסעים החרדים – והעלו תובנות שונות על הנושא. האם הנהגים צריכים להיות יותר סבלניים לצרכי הנוסעים החרדים או שדווקא הנוסעים הם אלו שאמורים להכיר את הכללים וליישם אותם ללא ויכוחים.

"הנוסעים החרדים מקשים מאוד על הנהגים"

ראשון הנהגים היה נחום פרנץ מקריית ספר, נהג חרדי בחברת 'קווים' שטען כי "בשונה מהמגזר הכללי – הנוסעים החרדים לא שומעים לחוקים ולהוראות עד כדי נהגים רבים לא מעוניינים לעבוד בערים חרדיות".

לדברי פרנץ, "הציבור החרדי מקשה מאוד על נהגי התחבורה הציבורית, אישית אני מכיר נהגים שלא מוכנים לעבוד במודיעין עילית, ויש הרבה מאוד סיבות, נוסע רוצה לעלות סלקל לאוטובוס, הוא חושב שזה בטיחותי לעלות סלקל לאוטובוס, אבל הנהג מסביר לו שאסור לעלות והמקום שלו הוא בתא המטען, ואז מתחיל ויכוח".

"אבל כשאני אגיד לנוסע חילוני על סלקל או על מזוודה הוא לא יתווכח איתי ומיד הוא יניח אותו בתא המטען, ללא מהומות ועם הבנה", הוא אומר.

לפרנץ יש דוגמא נוספת, "כרטיס רב קו הוא אישי, של אזרח ותיק ושל סטודנט, הכרטיס הוא רק של בעלי הכרטיס והנוסעים משתמשים בכרטיסים לא שלהם, ומתווכחים איתך".

פרנץ מנה מספר דוגמאות נוספות: "לא עומדים בזמנים, כלומר מגיעים חצי דקה לפני שהאוטובוס צריך לצאת ואז מעמיסים את תא המטען. כשהנהג אומר שהוא מלא עם 60 איש – מתחילים להתווכח איתו ולומר 'אבל יש עוד כסאות פנויים', אמירות קשות נהג הנהג, העלאת מזוודות לאוטובוס בינעירוני – כבר יצא לי אישית להמתין 25 דקות עד שנוסע הואיל בטובו להוריד את מטענו לתא המטען".

מדוע לדעתך דווקא החרדים לא שומעים להוראות?

"בציבור הכללי יותר מודעים לחוקים ולדקויות שלהם. אם כתוב שמותר לעלות רק 10 נוסעים בעמידה, זאת אומרת שברגע שיש 60 נוסעים אין מקום יותר, גם אם 5 אנשים יושבים בספסל, אבל הנוסעים החרדים מתווכחים".

חווית מקרי אלימות מצד הנוסעים?

"פעמיים, נוסע שרצה לרדת במקום מסוים שאין לי שם תחנה, אמרתי לו 'אני מצטער מאוד, אבל אני לא עוצר שם', ברמזור הוא דחף אותי ופתח את הדלת בעצמו".

והסיפור הזה לא הגיע משום מה לכותרות. "זה הגיע לכותרות רק אחרי שהנהגים עשו שביתה ולא נכנסו לרחוב מסוים בקרית ספר, לאחר שהתיזו עליהם גז פלפל שם ברחוב, קולם של נהגי האוטובוס לא נשמע. צועקים לנו קללות וגידופים, 'ערבי יותר טוב ממך' – כבר שמענו, ואנחנו שותקים".

"צריך סבלנות מיוחדת עם הנוסעים החרדים"

מנגד נשמעו אמש גם דבריו של חנוך גרנביץ, נהג בחברת 'דן' בבני ברק למעלה מ-20 שנה, "אני לא מסכים עם נחום, אני עובד גם מחוץ לבני ברק עם חילונים, כמה עולים שם? אבא וילד? אנחנו מדברים כעת על נסיעות מחוץ לעיר, אתה יודע מה זה לעלות עם 6-7 ילדים? הנהג צריך להיות סבלני, אין מה לעשות, לדעתי המצב בסדר רק צריך להיות עם סבלנות מיוחדת", אמר גרנביץ.

עוד הוא מספר כי "כשמשפחה חרדית גדולה עולה אצלי, אני אומר להורה, 'קודם כל תשב, תעשה סדר ואחר כך תבוא עם ה'רב קו' של כולם".

"משרד התחבורה אשם בתקריות האלימות"

לסיום הצטרף לדיון איציק קשקש, יו"ר ועד הנהגים ב'אגד תעבורה' ונהג בעצמו שהביא דעה נוספת, "מי שאשם במצב הוא דווקא משרד התחבורה שלא מתאים את הנסיעות לפי צרכי הציבור החרדי, וכתוצאה מכך נגרמות כל התקריות, כי ברגע שאין מספיק אוטובוסים יש לחץ גדול מאוד על הנהג ועל הנוסעים, יש עומס גדול וזה מה שגורם למהומות ששמענו עליהם עד כה".

האזינו לדיון המלא:

/wp-content/uploads/2016/05/thhyo-bvdho.mp3 [1]