סערה: בתי החולים מפרידים בין יולדות ערביות ליהודיות

    "אנחנו מאוד מנסים להפריד. לפעמים זה לא מסתדר- לילה או לפני שחרור, אבל זה נדיר. זה מה שמנסים לעשות תמיד"
    יעקב גרודקה 6 Comment on סערה: בתי החולים מפרידים בין יולדות ערביות ליהודיות

    בבתי חולים רבים בישראל יש הפרדה בין יולדות יהודיות ליולדות ערביות במחלקות לאחר הלידה • הדבר נעשה בחלק מהמקומות בעקבות בקשות של יולדות ובחלק אחר באופן קבוע • באלו בתי חולים יש הפרדה?

    צילום: מעייני הישועה
    "אנחנו מאוד מנסים להפריד. לפעמים זה לא מסתדר- לילה או לפני שחרור, אבל זה נדיר. זה מה שמנסים לעשות תמיד"
    10:21
    28.03.24
    מהדורת הבוקר No Comments on האביב כבר כאן: אורי בץ עם התחזית

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מחלקות היולדות נחשבות לבוננזה של בתי החולים בישראל. על כל לידה מקבלים בבתי החולים לכל הפחות כ-12 אלף שקלים, וזאת למרות העלות הנמוכה יחסית מצד בית החולים. אשר על כן פועלים בתי החולים בישראל להתחרות על ליבה של כל יולדת במגוון אמצעים.

    אחד הדברים שבהן נתקלות יולדות רבות, בעיקר בערים ובאזורים מעורבים כמו ירושלים, היא השהות בחדר לצד יולדות ערביות. מלבד אי הנעימות שיש מי שטוען שהדבר מעורר, מדובר אף בשפות זרות ובמנטאליות שונה, שלעיתים אינה מתאימה ליולדת, ולכן עלול להוות שיקול בהחלטתה לבחור היכן ללדת.

    על פי דיווח של דקלה אהרון שפרן ברשת ב', בבתי חולים רבים בישראל יש הפרדה בין יולדות יהודיות ליולדות ערביות במחלקות לאחר הלידה. הדבר נעשה בחלק מהמקומות בעקבות בקשות של יולדות ובחלק אחר באופן קבוע.

     בין בתי החולים שבהם מתאפשרת הפרדה כזאת, על פי הדיווח: שערי צדק, הדסה עין כרם, הדסה הר הצופים, איכילוב בת"א ומאיר בכפר סבא. בכל בתי החולים האמורים מכחישים את דבר ההפרדה, אולם מהקלטות ששודרו ברשת ב' עולה תמונה של הפרדה.

     כך, למשל, סיפרו בהקלטה בביה"ח שערי צדק: "אנחנו מאוד מנסים להפריד. לפעמים זה לא מסתדר- לילה או לפני שחרור, אבל זה נדיר. זה מה שמנסים לעשות תמיד".

     בביה"ח הדסה עין כרם והדסה הר הצופים סיפרו גם כן על ההפרדה. בבית החולים הדסה עין כרם נשמעו בהקלטה כך: "אנחנו תמיד עושים את זה אפילו מקפידים על זה…אין לנו הרבה כמו שהיה פעם".

     מבין בתי החולים שנבדקו רק בבתי החולים סורוקה בב"ש ורמב"ם בחיפה נאמר ליולדות כי הפרדה בין יולדות אינה אפשרית.

    בבתי החולים כאמור מכחישים את דבר ההפרדה בין היולדות. מביה"ח הדסה נמסר: "ככלל, אין במחלקות היולדות בהדסה הפרדה על בסיס כל נתון לאומני, דמוגרפי, דתי או אחר. היולדות שוהות בחדרי המחלקה לפי תפוסתם. כמובן, שבקשות שונות נשקלות לגופן, כמו שהייה משותפת של אחיות שילדו זו אחר זו, או אפילו אם ובת שילדו באותו היום את בנותיהן– מקרה שלא מזמן שימח את כולנו במחלקה, ובקשות נוספות שהצוותים במחלקה קשובים ומלאי רגישות במאמץ למלא אותן".

    מבית החולים שערי צדק מסרו: "אין מדיניות כתובה. הגישה היא שלא להפריד בין אוכלוסיות שונות. אם יש בקשות מיוחדות של היולדת הן נבחנות לגופן".

    בבית החולים מאיר אמרו בתגובה: "בביה"ח לא מונהגת שום מדיניות של הפרדה באף מחלקה. המרכז רפואי מאיר גאה בדו קיום שהינו חלק מחיי היום יום של מטופליו ועובדיו כאחד".

     בבית החולים איכילוב נמסר: "אין הפרדה בבית החולים".

    במשרד הבריאות אמרו בתגובה: "משרד הבריאות אוסר כל הפרדה משיקולי אפליה. הנחיות משרד הבריאות הן כי אין להפריד בין סוגי אוכלוסייה, לא לפי דת ולא לפי ארץ מוצא או עדה או כל הפרדה אחרת".



    6 תגובות

    מיין תגובות
    1. 6

      מה הסערה? כך נח לכולם, מה הבעיה?

    2. 4

      גם הערביות רוצות את זה תפסיקו לעשות מהומה על לא מאומה

    3. 3

      אתם יודעים איזה נוראי זה שהילד שלי היה מאושפז בתל השומר אני רוצה קצת שקט חמולה של ערבים אנשים נשים ילדים גברים צועקים צוחקים אוכלים במשחקיה איפה שהילד שלי רוצה לשחק זה נוראי צריך לעשות בזה סדר

    4. 2

      אני שהיתי בחדר יחד עם ערביה ב"שערי צדק" ורוב שעות היום הייתי בחוץ עקב הריח והחמולות שהגיעו.

    5. 1

      הבעייה מתחילה בצפיפות, שנמצאים אחת ליד השנייה ואין מקום ליותר ממיטה וכסא צמוד
      אם היה חדרים מרווחים, וכן היו מקפידים על שעות ביקור מסודרות ושקט
      זה לא היה מגיע למצב של ויכוח זגעני