תעלומה או שערורייה? • מיליארדי שקלים נמצאים ללא דורש

    מגיעות אלינו עשרות תלונות של צרכנים שלא יודעים על הכסף שלהם או שגילו אותו אחרי שנים ואין להם דרך להתחקות על הסכומים והעמלות ששילמו במהלך השנים. הרוב הם אנשים שידם אינה משגת ואינם יכולים לפנות לעו"ד
    איתי גדסי No Comments on תעלומה או שערורייה? • מיליארדי שקלים נמצאים ללא דורש

    סכומי עתק של הציבור שנמצאים ללא ידיעתו בקופות הפנסיה והגמל, מעלים דרישה בכנסת מהחברות לפעול בעצמן לאיתור המוטבים • חלק מנציגי החברות בחרו להיעדר מישיבת ועדה אליה זומנו, ועוררו עליהם את חמת יושבת הראש

    צילום: Nati Shohat/Flash90
    מגיעות אלינו עשרות תלונות של צרכנים שלא יודעים על הכסף שלהם או שגילו אותו אחרי שנים ואין להם דרך להתחקות על הסכומים והעמלות ששילמו במהלך השנים. הרוב הם אנשים שידם אינה משגת ואינם יכולים לפנות לעו"ד
    11:52
    18.04.24
    עפר גדנקן No Comments on חדש ממשק צוריאל: גבינת חלומי וגבינה בולגרית בהשגחת בד"ץ העדה החרדית לפסח ולימות השנה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מיליארדי שקלים של הציבור שנמצאים בקופות הגמל ובתכניות הפנסיוניות ללא כל דורש, נמצאים במוקד דרישתה של חברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני) מחברות הפיננסים במשק. שפיר דרשה מהגורמים השונים לחשוף מידע אודות מספר הקרנות, הסכומים ששוכבים באותם חשבונות רדומים אשר בעליהם מוגדרים כ"מנותקי קשר" וכן לפרט אודות מאמצי החשיפה והאיתור של אותם בעלי חשבונות הזכאים לכספים.

    בפתח הדיון בוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור אמרה יו"ר הוועדה ח"כ סתיו שפיר: "נתונים שפורסמו לאחרונה מדברים על עשרות מיליארדי שקלים ששוכבים בחשבונות שבעליהם החוקיים אפילו לא מודעים לקיומם. חלקם לא בחיים, אחרים החליפו עבודות ולא יודעים על הקופות וממשיכים לשלם דמי ניהול גבוהים. החברות לא עושות מאמצים מספקים למצוא את אותם אנשים ולדווח להם על הכסף, ובינתיים ממשיכות לגבות עמלות על החשבונות"

    עו"ד עופר גרינפלד, המייצג לקוחות בארץ ובעולם בנושא של כספים רדומים, התייחס ואמר "גם כאשר אותם אנשים כבר יודעים על החשבון ומבקשים פרטים או למשוך את הכסף, כמות הפרטים והניירת שנדרשים מהם להציג היא אדירה. אני מוצא עצמי מריץ אנשים ברחבי העולם לקונסוליות, לתרגומים נוטריונים, מבלי שבכלל יודעים על כמה כסף מדובר.

    לדבריו, "במדינות מתוקנות ישנה רגולציה ברורה שמחייבת את בעלי הקופות לדווח ולחשוף פרטים של חשבונות רדומים ומי שלא מדווח מקבל קנסות משמעותיים. אני קורא לוועדה ליצור מנגנון חקיקה דומה גם בישראל, מי שלא יודע שהוא איבד משהו גם לא יחפש".

    עו"ד דולב קרזי, מארגון 'אמון הציבור' הוסיפה "מגיעות אלינו עשרות תלונות של צרכנים שלא יודעים על הכסף שלהם או שגילו אותו אחרי שנים ואין להם דרך להתחקות על הסכומים והעמלות ששילמו במהלך השנים. הרוב הם אנשים שידם אינה משגת ואינם יכולים לפנות לעו"ד; עולים חדשים, קשישים, אנשים עם מוגבלויות. החברות מתעשרות על גבם של אותם צרכנים שהכסף לא מגיע אליהם בסופו של דבר".

    עו"ד דודי קופל מהלשכה המשפטית במשרד האוצר, הסביר כי "נכון לסוף 2014 יש בקופות הגמל, מתוך כמעט 20 מיליון חשבונות, כ-2 מיליון חשבונות שמוגדרים כ"מנותקי קשר", שהם 9.8%. יתרת הנכסים באותן קרנות נכון לאותה שנה היא כ- 34 מיליארד ₪. יש לציין שבסוף 2013 עמדה היתרה על 40 מיליארד ש"ח, כלומר ישנה ירידה של כ-6 מיליארד ₪ בשנה. מדובר בתוצאה של מאמצים משמעותיים שמתבצעים משנת 2012 וכוללים הסדרה מאוד מפורטת של הפעולות שצריכים הגופים המוסדיים לבצע כדי לאתר את אותם עמיתים ומוטבים. אחד הצעדים שננקטו הוא שאם חברה מנהלת לא איתרה עמית או מוטב בתוך שנה מהיום שבו הוא הוגדר כמנותק קשר דמי הניהול יורדים ל-0.3%, פחות משליש מהמותר".

    בנוגע למאמצי איתור העמיתים והמוטבים אמרה ח"כ שפיר "היינו מצפים שהחברות יפעילו את אותה אנרגיה שהן מפעילות כדי לאתר חייבים, כדי לאתר את מי שמגיע לו כסף. התפקיד של אגף שוק ההון במשרד האוצר הוא לוודא שזה אכן מתקיים, להציב יעדים ברורים ולוודא שמגיעים אליהם. ההסדרה לא שווה הרבה אם היא לא נאכפת".

    דרישתה של יו"ר הוועדה לקבלת נתונים אודות מאמצי האיתור של החברות ותוצאותיהם לא נענתה, שכן איגוד חברות הביטוח ואיגוד בתי ההשקעות לא החזיקו בנתונים והחברות עצמן, שהוזמנו לדיון, בחרו שלא להגיע. לדבריה "הבחירה של החברות שלא להגיע ולמסור נתונים כדי שהציבור, שחסכונותיו מוחזקים על ידן, לא יוכל לקבל מידע מהימן על מצבו – מהווה זלזול בכנסת וזלזול במוסדות השלטון".



    0 תגובות