- רדיו קול חי - -

לוין ל'קול חי': "צריך שופטים חדשים עם דעות מסורתיות"

אולם מליאת הכנסת לא שמע הרבה זמן כמות מלל נגד בית המשפט העליון כפי שהוא שמע הערב (שני), כשראש הדוברים היה השר יריב לוין שיצא במתקפה חסרת תקדים נגד בית המשפט העליון.

בדבריו במליאת הכנסת אמר לוין כי "קומץ שופטים שבוחרים את עצמם בחדרי חדרים, ללא שום שקיפות, בהליך אנטי-דמוקרטי בעליל, מכתיבים את השקפת עולמם ואת אמונותיהם וכופים אותן על כלל החברה הישראלית".

הוא פנה לחברי הכנסת ואמר כי "אומר לכם את האמת. אנחנו ממילא לא קובעים כלום. אנחנו ממילא לא נחשבים. ממילא יש אחרים שמחליטים במקומנו. אנחנו הרי כאחד האדם, הולכים ומגישים עתירות בפני, איך נקרא, אותם עליונים, והם קובעים".

לדבריו, "הם מכתיבים מדיניות, הם מחליטים אם חוק נאה בעיניהם אם לאו, אם החלטה נאה בעיניהם אם לאו. אם מינוי כזה או אחר יפה בעיניהם, אם לאו. ואגב, חבר הכנסת חסון, הפעם הם אפילו לא הגבילו את עצמם, כביכול, לעניינים פרוצדוראליים. הם פשוט ישבו במקום הממשלה וקיבלו החלטות".

עוד הוא תקף ואמר כי "זה הדבר האנטי-דמוקרטי האמיתי, שקומץ שופטים מבטל החלטה של ממשלה נבחרת רק כי זה לא נראה לו מספיק. ואני, לא רק שלא הצעתי לבטל את בית-המשפט העליון, הצעתי לחזק אותו ולהשיב אותו למקום הראוי לו על-ידי כך ששיטת הבחירה תשתנה וייושמו כללים, כפי שקיימים בכל מקום, לעניין שפיטות ולעניין זכות המידה ועוד רשימה ארוכה של דברים".

"עכשיו אני שואל אתכם: איפה נשמע כדבר הזה שיישבו קומץ אנשים בבניין מכובד ככל שיהיה. אנחנו לא בחרנו אותם. הם בוחרים את עצמם. ועושים סוויץ', עושים קפיצה, הופכים את הקערה, ולוקחים את הדעות שבאופוזיציה ושמים אותם במקום הממשלה. דמוקרטיה בהתגלמותה".

"בימי מנחם בגין לא היה שופט שהעז, שחלם לפסול חוקים, שחלם והעז לקבל החלטות מהסוג הזה. לא היה. אז אי אפשר לבוא היום כשמתרחש כל מה שמתרחש, ולהגיד, מה היה אומר מנחם בגין, הוא לא העלה על דעתו שמצב כזה יכול בכלל לקרות".

בהמשך הערב הוא התייחס לדבריו ב'מהדורה המרכזית' ב'קול חי' ואמר לאבי מימרן כי "לא תקפתי בכנסת במילים קשות, אלא הצגתי את הדברים כפי שהם".

כמו"כ הוא התייחס להצעת אי האמון של מפלגת יש עתיד שיצאה נגד חוק המקוואות של יו"ר ועדת הכספים משה גפני ונגד מתווה הכותל המערבי, לדבריו של לוין, "הם פורסמו שוב את נושא הרפורמים רק בכדי לשפוך שמן על המדורה".

על היכולת לצמצם את כוחו של בג"צ אמר לוין כי "יש וטו של סיעת 'כולנו' על כל מה שקורה בתחום הזה, ולכן אנחנו לא יכולים לעשות ולחוקק נגד הבג"צ. בסופו של ענין יש אחריות לכל סיעות הקואליציה לעשות משהו בעניין הזה, ואני אומר זאת כבר שנים אחורה, אני קורא כאן לחברי כולנו להסיר את התנגדותם כעת".

לדבריו, "בקום המדינה השופטים הבינו את מקומם, צריך לשנות את שיטת בחירת השופטים ולהכניס שופטים עם דעות שונות מחלקים שונים של העם. נגיע ככה לאיזון, וגם שופט עליון יצטרך לדעת שהוא יבחר רק על ידי הכנסת", אמר לוין ל'קול חי'.