וקנין זועם: "נשבר לי, המדינה השתגעה – אפיל את הממשלה"

    "החקלאים הם האסקופה הנדרסת של כולם ואם זה מה שרוצים לעשות להם אז אני אפיל את הממשלה. אי אפשר לנהל את המדינה בחובבנות, קמים בבוקר רואים סקר ומשתגעים. אפשר לייבא הכל מסין, גם אנשי היי טק – המדינה השתגעה לגמרי"
    איתי גדסי No Comments on וקנין זועם: "נשבר לי, המדינה השתגעה – אפיל את הממשלה"

    יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ קבל על הרפורמות בחקלאות: הצרכנים יקרים לנו – אבל אסור לדרוס את החקלאים בדרך ● ח"כ וקנין: אפיל את הממשלה אם זה מה שרוצים לעשות לחקלאים

    ח"כ יצחק ועקנין צילום: פלאש 90
    "החקלאים הם האסקופה הנדרסת של כולם ואם זה מה שרוצים לעשות להם אז אני אפיל את הממשלה. אי אפשר לנהל את המדינה בחובבנות, קמים בבוקר רואים סקר ומשתגעים. אפשר לייבא הכל מסין, גם אנשי היי טק – המדינה השתגעה לגמרי"
    0:01
    26.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ניצול החיים – ההכנה הטובה למתן תורה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום לדיון דחוף ברפורמה שמציעים משרדי האוצר והחקלאות והשפעתה על החקלאות והתעשייה בישראל. במהלך הדיון, זעם ח"כ וקנין על התנהלות הממשלה, ואיים בהפלתה.

    היו"ר כבל אמר בפתח הדיון כי "כל עבודתה של ועדת הכלכלה היא לטובתם ולטובת הציבור, אבל אסור לדרוס את החקלאים בדרך. גם החקלאים הם חלק מהציבור וחלק לא קטן מהם הם אנשים קשי יום", אמר. עם זאת הוא הבהיר כי הזהיר גם את החקלאים מפני עליות מחירים לקראת החגים.

    ח"כ איתן ברושי אמר כי "ההחלטות האחרונות מעמידים בסימן שאלה את עתיד החקלאות והחקלאים. אנחנו לא מתעלמים מיוקר המחיה וצריך להוריד אותו, אבל יש דרכים אחרות לעשות את זה מאשר מתקפת הפתע על החקלאות. הפכו את הייצור, גם בתעשייה וגם בחקלאות, לדבר לא אפשרי והפכו את היבואנים לדבר מועדף. חייבים לעצור את זה ולהחזיר אותנו לעם של יצרנים וחקלאים שחוזרים לאדמתם".

    ח"כ יצחק וקנין הוסיף כי אם החקלאי מוכר קילו תפוחי אדמה ב-1.2 שקל ובסופר זה נמכר ב-6 שקל לקילו אז צריך לחפש את הבעיה במקום אחר. "החקלאים הם האסקופה הנדרסת של כולם ואם זה מה שרוצים לעשות להם אז אני אפיל את הממשלה. אי אפשר לנהל את המדינה בחובבנות, קמים בבוקר רואים סקר ומשתגעים. אפשר לייבא הכל מסין, גם אנשי היי טק – המדינה השתגעה לגמרי", אמר.

    דבריו של ח"כ וקנין זכו למחיאות כפים, והיו"ר כבל ציין כי הדברים אמיצים ולא פשוטים. ח"כ וקנין שב וחזר על הדברים, ואמר כי הממשלה לא תשרוד דקה אם התוכנית תיושם בצורה הזו.

    מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו, אמר כי מתנהלות שיחות בין משרד האוצר לחקלאים לגבי התמיכה הישירה. "המשמעות היא שיבוטלו מכסים ומכסות, ויהיה שוק חופשי שבו כל אחד יוכל לייבא, לגדל ולשווק לפי שוקל דעתו. הפחתת המכסים תהיה מדורגת וההליך לא יבוצע ללא הסכמת החקלאים. חקלאי שתפחת פרנסתו הממשלה תמצא את הדרך, בתמיכה ישירה, לדאוג שהוא לא יינזק וזה נקרא מבחינתנו ביטוח הכנסה", אמר.

    הוא הוסיף כי התהליך אמור להסתיים עד הראשון ביולי ויחסוך למשק 2.6 מיליארד שקל. ח"כ איציק שמולי העיר כי בינתיים האוצר עושה צעדים חד צדדיים. היו"ר כבל הוסיף כי הוא מנסה להבין מדוע זה נעשה מרגע להרגע, כשכולם שמעו בתקשורת על התוכנית להפחתת מכסים. ח"כ יצחק וקנין אמר כי "זה הכל בגלל הסקרים".

    יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, אמר כי "חקלאות זה לא ביזנס, זה קודם על ערך ויש שחיקה מתמדת בערך הזה כבר כמה שנים. במהלך הזה יש סכנות עצומות לעתיד החקלאות. למשל, יבוא שמן הזית מחו"ל מחסל את ענף הזית ומי שנהנה מזה זה רק היבואנים. זה מהלך בוטה, בריוני, חד צדדי שלא מתיישב עם ההצהרות לשמירה על החקלאות".

    נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, הוסיף כי בשימוע לפני הורדת המכסים שאל את אנשי האוצר האם הם בדקו את ההשפעה של המהלך על הורדת המחירים ועל אבדן ההכנסות למדינה ממסים – והתשובה הייתה שלילית. הוא הוסיף כי כשאנשי האוצר נשאלו האם בחנו הפחתת מחירים באמצעות הורדת מע"מ הם אמרו ש"זה לא באג'נדה". לדבריו, הפחתת מכסים לא תוזיל מחירים לצרכן אלא רק תסגור מפעלים שיעברו לייבוא. "אנחנו יודעים להיות יבואנים יותר טובים מתעשיינים", אמר.

    מנכ"ל משרד החקלאות בן אליהו העיר ושאל כי "אם נגרם לחקלאי נזק של שקל והוא מקבל שקל מה רע בזה". בתגובה התפרצו החקלאים לדבריו בסערה ואמרו: "אנחנו לא לשכת הסעד, אתם אורחים במשרד לשנה ובאתם לחובבנות". היו"ר כבל הוסיף ואמר כי הדברים של המנכ"ל הם "שבירה של כל יסודות החקלאות".

    מנכ"ל ויטה פרי גליל, אושיק אפרים, אמר כי הוא המום ומעולם לא שמע מנכ"ל משרד חקלאות מדבר ככה. הוא הוסיף כי אם יורידו את מחיר המחים לחקלאות ימצאו עוד עשרות אלפי חקלאים ותהה: "מה יקרה אם יהיה ברד באירופה, מאיפה נביא את התוצרת".

    היו"ר כבל סיכם ואמר כי תמיד מאשימים את החקלאים ביוקר המחייה, בעוד שיש פער עצום בין התמורה שהם מקבלים על התוצרת למחירה בסופר. "הפער הזה בלתי מתקבל על הדעת ואי אפשר להפוך את החקלאי, שהוא החוליה החלשה, לשק החבטות. בשבילי הצרכנים הם האלוהים, אבל גם בדרך לאלוהים אי אפשר לדרוס את החקלאים", אמר.

    הוא הוסיף ופנה לחקלאים בדרישה להתגייס לקראת הפסח ולמנוע מחסור בשווקים והעלאת מחירים. עוד ציין היו"ר כבל כי בכוונת הוועדה לפנות לשר האוצר ולתבוע שהצעדים יעשו במשא ומתן עם החקלאים ובהסכמה. "שאף אחד לא יעשה עלינו סיבוב דרך הצרכנים, כאילו שיש כאן מי שמנסים להגן על חקלאים מדושני עונג – כולם צריכים להתגייס למען החקלאות ולמען הוזלת המחירים", אמר.



    0 תגובות