- רדיו קול חי - -

סערת חילול הקברים בפריז • "החוק הצרפתי פוגע קשות ביהודים המאמינים"

בארגונים היהודים הפועלים בקרב יהודי אירופה וצרפת, בירכו על פנייתו של שר הפנים אריה דרעי לעמיתו הצרפתי בדרישה להכיר בארגונים היהודים למניעת חילול קברי יהודים בצרפת. "אנחנו מביעים תקווה כי השלטונות בפאריז אכן ישנו את גישתם לקברי היהודים בבירת צרפת", אמרו.

ביום חמישי בשבוע שעבר נפגש שר הפנים אריה דרעי עם מקבילו הצרפתי, שר הפנים ברנרד קזנוב. במהלך הפגישה העלה השר דרעי את נושא חילולי קברי מתי המצווה היהודיים בצרפת. לפי החוק הצרפתי, ניתן לפנות נפטרים מקבריהם לאחר 40 שנה, באם לא התקבלה בקשה של משפחת הנפטר להשאירו בקברו. נוצר מצב שמתי מצווה יהודיים שאין להם משפחה, מוצאים לאחר 40 שנה מקבריהם ונמצאים במחסני העירייה.

דרעי ביקש מהשר הצרפתי לפעול להכרה בארגונים היהודיים כבני משפחות מתי המצווה, כדי שיוכלו להגיש את הבקשה עבורם ובכך למנוע את חילול קבריהם. כמו כן ביקש להביא לקבר ישראל את מתי המצווה הנמצאים בעירייה. שר הפנים הצרפתי הבטיח לפעול לשינוי חקיקה ולהכרה בארגונים היהודים כבני המשפחות.

יצויין, כי סוגיה זו של הוצאת נפטרים מקבריהם מעיבה שנים רבות על הציבור היהודי בצרפת, ורבים מהם קוברים את מתיהם בארץ ישראל מחשש לחילול קברי יקיריהם. הארגונים היהודיים באירופה העוסקים בנושא, הודו לשר דרעי על פועלו בעניין בתקווה כי יקבלו את המעמד הנדרש להצלת הקברים.

הרב יצחק שפירא, הפועל בעניין השם ארגונים יהודים באירופה, בירך את השר הרב דרעי על פעילותו הנמרצת והנחושה בנושא ואמר לאתר 'קול חי' כי "אני מקווה שהפעילות בעניין תביא תועלת מיידית למתי צרפת. השר דרעי הבין את חשיבות העניין בטרם צאתו לפאריס. לפני כחודש נפגשנו, חברי הוועדה (רבנים ועסקנים דגולים מלונדון, ציריך, אנטוורפן וישראל, ובהם אישי ציבור בולטים מישראל) עם ראשי הארגונים היהודים בצרפת ורבה הראשי של פאריס, כדי לדון עמם על חומרת העניין בהוצאת מתי ישראל מקבריהם".

לדבריו, "הפעילות שלנו, בתמיכתו של השר הרב דרעי, נועדה לסייע לפעילות המקומית הנעשית בפאריס, כדי להביא לסיום הפרשה העגומה המעיבה על הנפטרים היהודים בפאריס מזה למעלה מ-200 שנה".

עוד הוסיף הרב שפירא ל'קול חי', כי הכרה של שלטונות צרפת בארגונים היהודים כמייצגי משפחות הנפטרים, "יסייעו לנו לדרוש את המשך הקבורה של היהודים בבתי העלמין בפאריס". לדבריו, החוק הצרפתי המאפשר לפנות נפטרים מקבריהם כעבור כמה עשרות שנים מפטירתם, הוא ייחודי לתחומי פאריס, ופוגע קשות ביהודים המאמינים בהשארת הנפש. "עצם העובדה שמתי ישראל נלקחים מקבריהם ומאופסנים במרתפי עיריית פאריס, די בכך כדי לעורר את כל הגורמים הנוגעים בדבר, כדי להפסיק את החילול הנורא בקדושת המתים. מאחר ומתי מצווה – הכל קרובים אצליהם, עם ישראל מודה ומוקיר את פעילותו החשובה של השר דרעי על פעילותו החשובה", אמר.