אושר בטרומית: המונופול של חוק התקנים יפסק

    איתי גדסי | צילום: פייסבוק No Comments on אושר בטרומית: המונופול של חוק התקנים יפסק
    9:52
    29.03.24
    הרב אהרן לוי No Comments on מלכודת גיוס החרדים \\ פרשת צו עם הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק התקנים של חבר הכנסת רועי פולקמן וקבוצת חברי הכנסת.

    על פי ההצעה מוצע לקבוע שלצד סמכות מכון התקנים להעניק היתר למוצרים לפי תקן שקבע, המהווה תנאי לייצור, מכירה, ייבוא וייצוא של המוצרים, גם מעבדות, אשר הוסמכו על ידי הרשות הלאומית להסמכת מעבדות או על ידי הארגון הבינלאומי להסמכת מעבדות ואושרו על ידי הרשות הלאומית להסמכת מעבדות, יוכלו להעניק היתר כאמור לפי התקן שקבע מכון התקנים.

    בדברי ההסבר להצעה נכתב: "חוק התקנים נועד בכדי להבטיח רמה נאותה ועמידה בתקן של מוצרים ושירותים על ידי קביעת דרישות שונות לגבי מוצרים ‏(טיב, הרכב חומרים, תהליך ייצור ועוד‏), שחלקן מחייבות את היצרנים. בישראל 3,500 תקנים למוצרים, מהם 550 מחייבים. כיום, מכון התקנים מהווה מונופול בתחום מתוקף החוק. הוא הגורם היחיד שמוסמך לקבוע התאמה לתקנים ישראליים, לבצע בדיקות עמידה בתקן למוצרים מיובאים, והוא גם זוכה לבלעדיות בהנפקת האישורים המתאימים לכך.  מטרתו של חוק זה הינה ליצור תחרות בענף התקינה ועל ידי כך להפחית את הנטל הרגולטורי, אשר משית עלויות רבות על המגזר העסקי. צעד זה צפוי להביא לחיסכון בעלויות של היצרנים והיבואנים במשק הישראלי, אשר יתורגמו לירידה במחיר שמשלם הצרכן הסופי."

    ח"כ פולקמן: "אף יבואן קטן לא ייבא סחורות כשמעמיסים עליו ביורוקרטיה ובדיקות נוספות לאחר שכבר קיבלו תקן בינלאומי. הבדיקות האלו מעלות באופן משמעותי את מחיר הסחורות והאזרח הישראלי משלם על כך ביוקר. בדיקות חוזרות ונשנות, עיכובים של מכולות, עיכובים בבדיקה, דרישות תשלום לא הגיוניות הם מנת חלקם של ייבואנים בישראל וכדי לכסות עלויות אלה – אין ברירה אלא להטיל את "מס מכון התקנים" על ציבור הבוחרים שלנו שמשלמים יותר. הרבה יותר.

    הורדת יוקר המחייה לא מתבטאת רק בהורדת מחיר הקוטג'. הורדת יוקר המחייה משמעה להביא פתרונות לטיפול בבעיות מהשורש, להכניס תחרות לשוק, לגרום לייבואנים קטנים להיות חלק בלתי נפרד מהתעסוקה הישראלית, לגרום לייבואן להילחם על כיסו של הציבור ולתת לו את השירות הטוב ביותר במחיר הטוב ביותר".

    48 ח"כים תמכו בהצעה 29 התנגדו ואחד נמנע והיא תועבר לוועדת הכנסת שתכריע היכן יהיה המשך הטיפול בהצעה.



    0 תגובות