כשמרן הרב שך אמר על שריד "מה אני יכול לעשות? הוא יהודי טוב"

    יוסי לזר 5 Comment on כשמרן הרב שך אמר על שריד "מה אני יכול לעשות? הוא יהודי טוב"
    7:00
    19.04.24
    חדשות קול חי No Comments on דיווחים זרים: ישראל תקפה שורת מטרות באיראן | מתעדכן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב".

    בפסוק זה הסתיים מסע ההלוויה שהתקיימה השבוע. לא לא מדובר על ראש ישיבה מפורסם שנפטר אפילו לא על גביר תומך תורה גדול .לא, בפסוק זה במנגינה הידועה ליווי למנוחות על פי בקשת המשפחה את שר החינוך לשעבר יוסי שריד. האיש שכל זאטוט חרדי של לפני 15 שנה גדל עליו. על הידיעה שהוא צורר היהודים שונא חרדים כמו טומי לפיד ובנו יאיר היום. וכמו שלומית אלוני של אז. האיש שהיה הדוגמא השגורה בפי המשגיחים בישיבות בבואם להדגים את היהודי הרחוק והאפיקורס ביותר.

    והנה השבוע לאחר פטירתו הפתאומית בחרו בניו דווקא בשיר הזה, במילים היהודיות כל כך. להיפרד ממנו "סור מרע ועשה טוב בקש שלום ורודפהו".

    התגובות על פטירתו במגזר החרדי נעו רובם בין ברוך שפטרנו, ובאבוד רשעים רינה. ובין קריאות שמחה פשוטות ועליזות נוסח 'איזה שבוע מבורך התחיל', 'ואיזה שמחה לכבוד החג' וכו'.

    תגובות אלו צורמות לאוזן ולא בגלל שהן נאמרו על מוות של יהודי מישראל שהרב שך אמר עליו בזמנו "מה אני יכול לעשות? הוא יהודי טוב" (באידיש זה נשמע יותר טוב) יהודי שהעסקנים החרדים ידעו שכשצריך עזרה לעזור לאלמנה או לאזרח אפילו חרדי שנתקל בקשיים הרי שיוסי שריד היה הראשון לעזור לפתוח ארנק לתרום, ולהושיט יד בכל מה   שצריך.

    וודאי שלמרות כל המעשים הטובים הללו שעשה כאדם פרטי אינם יכולים להצדיק או לכפר על המלחמה שלו כנגד המגזר החרדי כציבור. מלחמה ששיאה היתה בזמן כהונתו (הקצרה ב“ה) כשר החינוך. אדם שבהחלט הזיק לציבור החרדי בכול דרך שיכל.

    אך כמו שיוסי שריד ידע להפריד בין האדם הפרטי כאדם לבין ההשתייכות למגזר כך גם אנו צריכים להפריד בין מעשיו כאיש ציבור וכפוליטקאי לבין אישיותו הפרטית וכשנבין שבפוליטיקה כמו בפוליטיקה כל אחד מגלם תפקיד והתפקיד ששריד בחר לעצמו הוא של האיש שלוחם במגזר החרדי וכמו בכול מדינה מערבית בעולם תמיד יושב מישהו על תקן לוחם כנגד המיעוטים במדינה. בין אם זאת מארי לה פן בצרפת שלוחמת בעיקר כנגד המיעוט המוסלמי במדינה. ובין אם זה המועמד הרפובליקני דונלאד טראמפ בארה“ב שנלחם כנגד המיעוט ה… בעצם כמעט כנגד כל המיעוטים שנמצאים שם. בכל מקום מישהו מגלם את התפקיד.

    במדינה שלנו אנחנו זוכרים אותו ואת לפיד האב והבן ורק השבוע הבשרנו על מחוקקים נוספים במשכן הכנסת ובעיקר מחוקקת שהחליטו להצטרף לטרנד הזה של לתקוף את המיעוט החרדי בתקווה שדבר זה ישים אותם בכותרות ויעלה את הפופולריות וההכרה שלהם. ולכן תפקידנו הציבור החרדי כציבור זה ודאי לצאת כנגד כל מבקשי רעתנו ולמחות ולהגן על כל נסיונות הפגיעה בנו כציבור .

    אך כאנשים פרטיים אני חושב שאין מקום  לתגובות רגשיות ובוודאי לא מהסוג של שמחה לאיד. לא רק בגלל ש'בנפול אויבך אל תשמח' אלא מהטעם הפשוט שחבל.חבל על העצבים והרגשות שלנו כאנשים פרטיים. חבל להיפגע ולקחת ללב בצורה אישית',שהרי בפוליטיקה כמו בפוליטיקה 'זה לא אישי זה ביזנעס'.

    נ.ב.לפני מספר ימים בעת שביצעתי קניות בסופר בעירי, הקופאי – בחור צעיר שלא הכרתי, שאל אותי אם אני זה שכותב טורים באתר כשהשבתי בחיוב ביקש אם אני יכול לפרסם שיתפללו על  שלום בן גילה לרפואה שלמה כששאלתי אותו מי זה? השיב לי שהוא לא מכיר אבל הוא שמע  על המקרה ושמדובר ילד קטן בן 7 שחולה ל“ע במחלה. האכפתיות שלו והבקשה הפשוטה שלו שבאה ממקום כל כך אנושי ויהודי חיממה לי את הלב בימים הקרים האלה. נו ברור שאני אפרסם.

    חנוכה שמח ומאיר חודש טוב ושבת שלום



    5 תגובות

    מיין תגובות
    1. 5

      בס"ד

      אני לא מכיר באופן אישי את כותב השורות, אבל ניכר שהדברים יוצאים
      מנקודת מבט אנושית חמה שמסרבת להתכחש לדברים חיוביים
      שנעשו באופו אישי על ידי אותו אדם.
      אולם לא כך למדונו רבותינו, שאמרו מצווה לפרסם את החנפים,
      ובעוד מקומות רבים בחז"ל וגם בתנ"ך ההתייחסות היא כן לגופו של אדם רשע.
      בזמננו,ככל שהציבוריות החרדית נעשית יותר שלובה בפוליטקה נכנסה אופנה
      ובה אמירה שיש להפריד בין המעשים הפוליטיים שכיביכול מקבלים הכשר בשם הפוליטיקה לבן הבן אדם שמייצג אותם או מישם אותם, וזה בניגוד גמור למה שהורנו חז"ל, לא יתכן שאדם שהרע לציבור לא ישא אחריות
      על מעשיו ומעשיו לא יתיחסו אליו רק בגלל שהוא נושא דגל פוליטי,
      בספרי הפוסקים ידועה ההלכה שמותר(רק בכל התנאים שההלכה קובעת)
      למסור בן אדם רשע שמצער במעשיו את הציבור, אם כן אין לפי ההלכה הפרדה בין
      האיש לפוליטיקה שהוא מישם. האמירה שמובאת בשם הרב שך בודאי שנאמרה בעניין מסויים שבעניינו או בהקשר אליו שריד נוהג כיהודי טוב, ואין להוציא מכאן מסקנות מעבר לכל פורפורציה, וכי יש מי שחושב שהרב שך אינו סבר ששריד היה רשע ורק הפוליטיקה שלו הייתה מרושעת? הבל הבלים!
      אין להתבלבל ממעשים טובים פה ושם שעשה, יתכן שמדובר שניצוצי התעוררות
      ורגעי חסד אצל האיש (מעשים כאלו ניתן למצא אפילו אצל צוררי ישראל כמו המופתי חוסייני שעלה לאחרונה לכותרות על שיתוף הפעולה שלו עם הטלר, ולמרות זאת יש עדות של משפחה ירושלמית שזכתה ליחסי שכינות טובים עמו ואפילו בהשתדלותו זכתה להכנס למערת המכפלה) , ויתכן ששריד שרצה להוכיח לעצמו ולסביבתו שהוא אדם הגון ומעשיו הציבוריים אינם מתוך רוע אלא מתוך אידאולגיה צרופה (ואולי הצליח לשכנע בכך ולבלבל את מי שהתבלבל).
      אכן מרן הרב עובדיה זצ"ל אמר בדיוק לגביו בזמנו בלווין שכאשר ימות אזי "באבוד רשעים רינה" ואין זה סותר ללבנפול אויבך על תשמח למי שיעיין בסוגיה במסכת מגילה שדנה בזה.

    2. 3

      בלי שום קשר לכתבה,כמה צורמת אותה השוואה בין ההתנגדות של השמאל למיעוט החרדי בארץ לבין התנגדות הימין למיעוט המוסלמי באירופה.
      אלה חלק טבעי ועתיק מהארץ ומייצגים את הזהות הזאת שהמדינה מתיימרת לקחת לעצמה באופן המובהק ביותר ואילו האחרים הם פולשים מבחוץ שמנסים לעוות את הזהות של המדינות שהם פלשו אליהן באופן המובהק ביותר.

    3. 2

      השמיעו פה באתר את מילותיו שאיננו מאמין באלוקים ח"ו עפ"ל וכבר השרישנו הרמב"ן שאין לאדם שום שכר על שום מעשה שיעשה אם איננו מאמין ובכלל אדם כזה טוב מותו מחייו והוא האדם המסריח ביותר שקיים ממש כולו חתיכת זבל זוהי הסתכלות התורה גם אם זה לא נאה לכמה מתקדמים כביכול אבל זו המציאות

    4. 1

      כמו שכבר הגיבו, באמת נראה שכתבת את הדברים ממקום טוב, אבל אני חושב שדווקא במקום הזה טמונה הסכנה והנזק שעשה יוסי שריד.
      אין ספק שהוא היה אדם טוב, אבל כאן גם הייתה המרידה הגדולה שלו בבורא העולם, דהיינו שהוא התנהל לפי הטוב שהיה נראה לו, ולא לפי הטוב של בורא העולם.
      ומהבחינה הזו הרי שהוא הגרוע שבאויבי מלכותו יתברך, מפני שאנשים העריכו אותו ואהבו אותו בגלל הטוב שבו, ולכן גם האמינו וקיבלו את דעותיו.
      החובה שלנו היא דווקא לצאת מנקודת הטוב האישית שלנו, ולשנוא בשנאה גמורה כזה בן אדם.