- רדיו קול חי - -

הרגליים של האוטו: קונים צמיגים? על מה מומלץ להקפיד

הצמיגים הם הרגליים של הרכב ונהגים רבים חשים, כי מדובר בשוק מבולגן, ללא חוקים ברורים וללא הביטחון הנדרש.

כל בעל רכב מכיר את הרגע בו מודיע לו המוסכניק, כי הצמיג יבש ובלוי וזה הזמן להחליפו. כל נהג גם מכיר את הסיטואציה, בה הוא נתקע באמצע הלילה בכביש אפל עם פנצ'רים עקב בלאי של הצמיגים.
הצמיגים הם הרגליים של הרכב ונהגים רבים חשים, כי מדובר בשוק מבולגן, ללא חוקים ברורים וללא הביטחון הנדרש. מדובר כאן לא רק בביטחון בקנייה אלא ביטחון בנהיגה, שהוא לעתים עניין של חיים ומוות. אז בכל זאת – כיצד פועל שוק הצמיגים, מהן הבעיות הצרכניות השכיחות בהן נתקלים בעלי הרכב וכיצד נוכל לוודא שקנינו צמיגים בזמן הנכון ומהמקום הנכון?

הקיץ ממש בפתח – אז לפני שאתם מתניעים את הרכב ונוסעים – כדאי שתדעו:

• הגורם הטכני השכיח ביותר לתאונות דרכים הוא תקלה בצמיג. על פי נתוני המשטרה ב- 32% מתאונות הדרכים עם נפגעים בשנים 2001-2005 נמצאו בעיות צמיגים שתרמו כפי הנראה לאירוע התאונה (צמיג קרוע או מפונצ'ר, קטן מדי וכד').
• נכון ל-2006 שוק הצמיגים הסיטונאי בישראל נאמד בכ-140,000,000 דולר בשנה.
• לישראל מיובאים כ- 120 מותגים שונים של צמיגים.
• למרות רגישות הנושא והסיכון הרב הכרוך בו קיימות בעיות חמורות בשוק הצמיגים המביאות בין היתר לסיכונים בטיחותיים

תלונות רבות התקבלו במוקד התלונות של אמון הציבור בנושא צמיגים, שתי דוגמאות מייצגות:

• מתלוננת פנתה למוקד וסיפרה כי בדקה רכב לפי קנייה במכון בדיקה ידוע באזור המרכז. בבדיקה נכתב כי הצמיגים תקינים. מייד לאחר קניית הרכב , גילתה המתלוננת במהלך נסיעה, כי יש רעידות בהגה וכשהגיעה למוסך נאמר לה שיש להחליף בדחיפות בלמים וצמיגים. היא החליפה שני צמיגים ובלמים אחוריים ברכב. במקרה זה מכון הבדיקה התרשל בבדיקה ולא חשף בעיות בטיחות מהותיות ברכב ולכן הוגשה תביעה לפיצוי המתלוננת בגין הנזקים שנגרמו לה בשל רשלנות.

• בתלונה אחרת מספר הפונה, כי רכש רכב חדש אצל סוכן מורשה. כאשר הגיע הרכב גילה המתלונן, כי צמיגיו אינם תואמים לשנת ייצור הרכב אלא לשנתיים קודם. משרד התחבורה מאשר לשימוש צמיגים אשר משבוע יצורם ועד הגיעם ארצה לא עברו יותר מ- 10 חודשים. על כן במקרה זה, הפר היבואן את נהלי משרד התחבורה ולכן יחוייב בהחלפת הצמיגים.

• ממספר תלונות שהתקבלו במוקד התלונות נמצא, כי צמיגאים מכרו צמיגים משומשים שעברו תהליך חידוש מבלי לידע את הצרכנים בנושא. מדובר בעבירה על החוק לכל דבר ועניין.

אז נכון, כשל בצמיגים קורה לעתים בגלל שימוש לא תקין על ידי הצרכנים, אבל מדובר בכשל שאמור להיחשף בבדיקת הבטיחות השנתית לרכב (הטסט). פעמים רבות כשל בצמיגים לא תמיד קורה בגלל הצרכן, אלא כתוצאה מהטעיות ו"טריקים" של פאנצ'רמאכרים, כמו לדוגמא: מכירת צמיג מחודש, מכירת צמיגים ישנים יחסית ששכבו זמן רב על המדף, מכירת צמיגים מאיכות ירודה ועוד.
גם מילוי יתר או חסר של אוויר בצמיגים מצב שאפשרי או בשל אי כיול מד לחץ האוויר בתחנת דלק או בשל התרשלות.
ובכל זאת – מה אתם יכולים לעשות כדי להימנע ככל הניתן מרכישת צמיגים לא תקינים, לא איכותיים או לא בטוחים?