10 דברים שלא ידעתם על יהונתן פולארד • דוד גדנקן

    דוד גדנקן No Comments on 10 דברים שלא ידעתם על יהונתן פולארד • דוד גדנקן
    21:01
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on הפיגוע המחריד בבנימין: "בדקנו היטב את בטיחות החווה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בשבת קודש נקרא פרשת "ויצא", אמנם הסיפור הוא על יציאתו של יעקב מבאר שבע לחרן, אבל משמים כיוונו גם על יציאתו של אסיר יהודי מבית הכלא, לאחר 30 שנה של מאסר. 10 דברים שרציתם לדעת על יונתן פולארד.

    א.  יונתן ג'יי פולארד, נולד בח' מנחם אב תשי"ד (7 באוגוסט 1954) בעיר בשם גלווסטון שבמדינת טקסס ארה"ב. אמו מלכה הייתה עקרת בית שגידלה את שלושת האחים, יונתן היה בנה הצעיר. האב מוריס פולארד היה פרופסור למיקרוביולוגיה. כשקיבל האב הצעה להיות מרצה וחוקר באוניברסיטת נוטרדאם באינידיאנה, נענה להצעה והמשפחה עברה להתגורר באינדיאנה.

    ב.  בעיר האוניברסיטאית שבאינידיאנה, הייתה  קהילה יהודית קטנה מאד. חרף עובדה זו הקפידו ההורים על החדרת הזהות היהודית בילדיהם. יונתן כבן לאיש מדע, אהב ללמוד נושאים מדעיים וכשהיה בן 16 נסע לראשונה לישראל, כחבר במשלחת למחנה לנוער שוחר מדע שהתקיים במכון ויצמן ברחובות.

    ג.  בשנת 1972 החל ללמוד "מדעי המדינה" באוניברסיטת "סטנפורד" היוקרתית, הנמצאת 60 ק"מ דרומית לסן פרנסיסקו שבקליפורניה. סיים לימודיו כבוגר בשנת 1976. כשחזר לבית הוריו החל ללמוד משפטים באוניברסיטת אינידאנה ובאוניברסיטה בה עבד אביו , נוטרדאם. את לימודי המשפטים נטש כעבור זמן קצר ועבר ללמוד "יחסים בינלאומיים" באוניברסיטת טאפטס, אונברסיטת מחקר פרטית בסמוך לעיר בוסטון שבמסצ'וסטס. לאחר שנתיים עזב לימודים אלה בלי לקבל תואר.

    ד.  בשנת 1977 הגיש יונתן פולארד את מועמדותו לשירות בסוכנות הביון המרכזית של של גלאי שקר, הפוליגרף, והתוצאות היו כי יונתן עם בעיות של אמינות. לאחר כשנתיים (1979), הגיש מועמדותו לעבודה במודיעין של הצי האמריקני, כאזרח עובד הצי, בבסיס הידוע במרילנד. יונתן התקבל לעבודה מודיעינית.

    החובה לציין כי המודיעין הצבאי לא היה מודע להחלטת ה-CIA  שלא לקבלו לשירותם, (כמו"כ, צריך לציין כי בעיית אי התקשורת בין גופי המודיעין השונים בארה"ב, התגלתה בכל חריפותה באסון תקיפת ה"תאומים" בניו יורק וה"פנטגון" בוושינגטון ב11 בספטמבר 2001). יונתן קודם בעבודתו ב1981, זכה לסיווג ביטחוני גבוה ועבד כמנתח חומרי גלם מודיעיניים. באותה שנה נישא לראשונה לאן אנדרסון, יהודייה מבית מתבולל ולא שורשי.

    ה.  מפקדיו במודיעין הצי – השעו את קידומו של יונתן עקב שמועות כי ניהל מגעים עם אנשי ביון מדרום אפריקה ויש שאמרו שהיו אלה אנשי מודיעין מאוסטרליה. השעייתו בוטלה ובקיץ שנת 1984 הוצב בתפקיד חדש במרכז ההתרעה האנטי –טרוריסטי, במחלקה לניתוח איומים. מחלקה שהייתה חלק מאגף החקירות המודיעיניות של הצי האמריקני. בתפקידו החדש נחשף יונתן לחומרים סודיים הקשורים למדינת ישראל. אין צורך להזכיר כי איומי טרוריסטים היו דומיננטיים בחלק זה של המזרח התיכון.

    ו.  יונתן פולארד פגש בנציגים ישראליים ששהו או שירתו בארה"ב. הציע לישראל שיעביר לרשותה מידע סודי ומסווג שהוא נחשף אליו בעבודתו. איש הקשר הישראלי ששהה בלימודים בארה"ב היה אל"מ אביאם סלע, קצין בכיר ומוערך בחיל האוויר הישראלי. הגוף המודיעיני שקיבל את החומרים הסודיים של יונתן פולארד היה הלק"מ. היה זה גוף סודי ולא ידוע שעסק בנושאי מודיעין בתחום פיתוח תעשייתי וחומרים ייחודיים שישראל הייתה זקוקה להם. בראש הלק"מ עמד רפי איתן, איש הפלמ"ח ולימים מבכירי המוסד לביון הישראלי. פולארד היה מעביר מאות ואלפי מסמכים, אלה צולמו בדירת מסתור בוושינגטון ע"י צוות של הנספח המדעי בשגרירות ישראל. המסמכים המקוריים הוחזרו והצילומים הועברו ארצה.

    ז.  אנשים שסבבו במשרדו של יונתן פולארד, שמו לב כי על שולחנו מונחים מסמכים מסווגים שאינם קשורים לתפקידו הישיר. חשד זה הועבר לממונים עליו והחלה חקירה שקטה שכללה האזנות לטלפונים של פולארד והתקנת מצלמות סמויות מעל שולחנו. החקירה העלתה כי יונתן מצלם מאות מסמכים שלא היה רשאי להוציאם ממערכת המחשוב. הf.B.I, מערכת הביטחון הפנימית בארה"ב, נכנס לפעולה וביצע מעקבים אחרי יונתן ואחרי אן אשתו. אחרי שנחשפו מעשיו הלא חוקיים של יונתן פולארד, ביצעו השלטונות ב 21 בנובמבר 1985, פשיטה על ביתו של יונתן. בני הזוג פולארד הבחינו בסוכנים שפשטו על ביתם ונמלטו במכוניתם אל עבר שגרירות ישראל בוושינגטון. תקוותם הייתה כי ברגע שיכנסו לתחום השגרירות הם יהיו חסינים. צוות השגרירות סרב להכניסם פנימה וסוכנים שעקבו אחריהם עצרו אותם.

    ח.  קיימת מחלוקת בין הגורמים השונים שסיקרו את פרשת פולארד, מה היו מניעיו?. יש שסברו כי מניעיו היו הרצון לתמוך ולהגן על מדינת ישראל. כידוע קיים הסכם רב שנים בין ארה"ב לישראל הקרוי "ההסכם האסטרטגי", בו מועבר מידע מודיעיני בין המדינות לצרכי הגנה וביטחון. פולארד חשב, לאור המידע אליו נחשף, כי ארה"ב הונתה את ישראל ולא העבירה לה מידע בעל חשיבות עליונה לביטחונה. ובמעשיו פעל להעביר מידע חשוב לישראל. הקהילה המודיעינית בארה"ב חולקת נמרצות על תזה זו. לטענתה פולארד פעל למען בצע כסף. החוקרים האמריקנים טוענים שמעשים דומים, בעבור תשלום כספי, עשה פולארד גם עם אנשי מודיעין מדרום אפריקה.

    ט.  כשנודע דבר מעצרו של פולארד, הנוגעים במגעים עמו בשגרירות ישראל וישראלים אחרים, מיהרו לחזור ארצה. כאן בישראל כשנחשפה הפרשה, ניסו שרים בכירים בעבר ובעת החשיפה להתנער באומרם: "לא ידענו". שלטונות ארה"ב בזו לטענות אלה. לאחר מו"מ קצר, הודתה ישראל בריגול בתוככי מעצמה ידידותית. ישראל התחייבה כי מעשה שכזה לא יחזור לעולם. כן הוסכם שכל המסמכים שהגיעו ארצה יוחזרו לחוקרים מארה"ב שהגיעו לישראל.  ממשלת ישראל התחייבה לסגור את  הלק"מ (הלשכה לקשרי מדע). כאן המקום להעיר כי אל"מ אביאם סלע (ממתכנני התקיפה של הכור האטומי בבגדד, והמתכנן הראשי של תקיפת מערך הטילים הסורים בלבנון ועוד ועוד) מונה להיות מפקד בסיס חיל האוויר בתל נוף ועמד לעלות לדרגת תת אלוף. ארה"ב הטילה וטו חד משמעי והוא נאלץ לפרוש מהתפקיד.

    י.  יונתן פולארד הועמד לדין. היו עסקאות טיעון בתיווך ישראלי, התקווה הייתה כי פולארד יואשם ויקבל עונש מידתי של כעשר שנות מאסר. ההיסטוריה קיבלה תפנית כשכמה ימים לפני מתן גזר הדין העביר מזכיר ההגנה האמריקני קספר ויינברגר (היה ידוע באי אהדתו לישראל) מזכר בן למעלה מ45 עמודים מודפסים, בהם טען שהנזק שגרם פולארד לביטחון הלאומי של ארה"ב הוא בלתי ניתן לתיקון. ויינברגר טען כי המידע שהעביר פולארד הגיע לברית המועצות וזו אסרה מרגלים אמריקניים (לימים התגלה כי היה זה מידע מוטעה). מזכיר ההגנה האמריקני תבע במזכר לגזור על יונתן מאסר עולם עם המלצה שלא לשחררו לעולם. אן פולארד קיבלה עונש מאסר של 5 שנים ושוחררה אחרי 40 חודשים. יונתן קיבל עונש מאסר עולם. ערעוריו לבית הדין העליון נדחו. פולארד התגרש מאשתו אן, החל בתהליך חזרה בתשובה, עבר בתי כלא. בהמלצת הרב מרדכי אליהו זצ"ל הוסיף האות ה' לשמו ומאז נקרא: יהונתן. נישא שנית ליהודייה קנדית בשם אסתר שמקדישה את כוחה ומרצה לשחרורו. מדינת ישראל לא הפסיקה את מאמציה להביא לחנינה לפולארד ולשחרור מוקדם – אך ללא הצלחה.

    לסיום אציג שאלה: מדוע התאכזרה ארה"ב ולא הקדימה לשחרר את יהונתן פולארד, כפי שעשתה בעבר עם מרגלים סובייטים, מזרח גרמנים ועוד. גורמים מביני דבר מסבירים כי ההתנגדות החריפה להקלה בעונשו הייתה משום שפולארד הצליח להיכנס למקורות מידע מוצפנים, בלי שהקודים הסודיים היו בידיו. ראשי זרועות המודיעין בארה"ב רצו לדעת מי היה זה שנתן לפולארד צופנים אלה. דהיינו הייתה "חפרפרת" בכירה מפולארד במודיעין הצי האמריקני. עצם העובדה שאת גורם זה, אם אכן היה כזה, לא גילו דרשו בתוקף רב ולאורך 30 שנה, שלא לשחררו. ב"ה לקראת שבת קודש פרשת "ויצא", ישתחרר יהונתן, יזכה לחיים בריאים ולוואי ויותר לו ובמהרה לעלות לישראל.



    0 תגובות