- רדיו קול חי - -

האברך מתחנן לעזרה: השחיתו לי טלפון כשר כי חשבו שהוא אייפון

הממסד החרדי מנהל מאבק ממושך במכשירים הטכנולוגיים המתחדשים, כשכל גדולי ישראל הורו שלא להחזיק בסמארטפונים. מעת לעת, מתפרסמים מבתיהם של הרבנים התבטאויות נחרצות נגד המחזיקים באייפונים, והרבנים מצוטטים כמי שפוסלים אותם לעדות, אסורים לבא בקהל וכדומה. לצד האיסורים, צצים הפתרונות. טלפונים כשרים ואפילו סמארטפונים מסוננים, העומדים תחת פיקוחם ואישורם של הועדה שהוסמכה ע"י הרבנים לכך.

מודעה שנתלתה בבית כנסת, מלמדת על אירוע מביך, בו השחיתו אנשים מכשיר טלפון מתוך קנאות, אך מסתבר שהמשחיתים, לא מתמצאים דיים בסוגי המכשירים…

בספר "ווי העמודים" מובאת שאלה שהופנתה לרב יצחק זילברשטיין: "חברי רצה להיכנס למקווה, וביקש ממני לשמור לו על חבילה עד שיצא. אמרתי לו בשמחה. לאחר כמה דקות שמעתי צלצול טורדני מהחבילה. הוצאתי את מכשיר הטלפון ועיניי חשכו, זה היה מכשיר טמא שגדו"י אסרו". האברך התלבט האם להחזיר את הפיקדון או שמא להימנע מ"לדרדר אותו עד התהום".

למרבה הפלא, התשובה שקיבל האברך הייתה לא להחזיר את המכשיר לחברו, בליווי עצה: "שישאל את המפקיד מי הרב שלו, ויגש עם הפלאפון והמפקיד לרבו, ויתן לרב לעיני המפקיד את המכשיר. ויספר לרב את כל הסיפור, ויאמר לו, היות והוא נתן לי טלפון טרף בפיקדון, ואני מפחד להחזיר לו משום איסור החמור של "לפני עוור לא תתן מכשול", לכן אני נותן את הטלפון לרב, והוא יעשה בזה כטוב בעיניו".