- רדיו קול חי - -

"אדוני הדוקטור, החזר נא את הרישיון" • אבי מימרן

אמש (שני) החלה סערה רבתית בעקבות הקמת רשת גיור פקטיבית על ידי רבנים הקשורים לארגון 'צוהר' ובראשם הרב דוד סתיו. 

בעקבות כך, אמש בעיצומה של המהדורה המרכזית עם אבי מימרן ב'קול חי' שוחח הרב סתיו עם מגיש המהדורה. תוך כדי ויכוח אמר מימרן לרב סתיו כי בדבריו יש דמגוגיה. הרב סתיו נפגע ואמר כי אין לומר לרב בישראל שהוא דמגוג. מימרן לא שתק ואמר לו כי הוא לא רב. הרב סתיו בתגובה ירד מהקו.

היום, בראשית המהדורה המרכזית, פתח מימרן עם פתיח מרגש וחד, אתר 'קול חי' מביא את הדברים במלואם:

קבוצת רופאים החליטה שנמאס לה, לא יתכן שכל מי שרוצה להיות רופא במדינה הזו יצטרך לעבור הליך מתיש של אינספור שעות לימוד, מבחנים, סטאז'ים, ורק אחרי הליך בירוקרטי מייסר הם יזכו להחזיק ברישיון רופא.

האזינו • מימרן לרב דוד סתיו: "אתה לא רב" [1]

מדיבורים למעשים, החליטה הקבוצה להתאגד ולהציע רשיונות רופאים משלה, לא עוד משרד הבריאות, לא עוד הבירוקרטיה. מבחן קצר, הבנה בסיסית במושגי הרפואה – ותהיה רופא. הסטודנט יקבל גם רישיון אלטרנטיבי לרפואה, ומי שירצה יכיר בו ויגיע אליו לטיפולים, ומי שלא, שימשיך בדרך המיושנת של משרד הבריאות והבירוקרטיה.

האתגר קרץ למאות סטודנטים, זהו, מהיום אין צורך ללמוד כל כך הרבה, להיבחן ולעמוד בשורה של משימות, הנה כאן ועכשיו, רשיון זמין ומהיר, ובמאור פנים.

המיזם תפס תאוצה, וקיבל גם שם: "רפואה במהרה". הרופאים העומדים בראשותו הסבירו כי הם מצילים את עולם הרפואה הסובל ממחסור חמור ברופאים איכותיים, וכי הם אלו שעוצרים את נהירת הצעירים ללימודי רפואה במדינות שונות במזרח אירופה.

משרד הבריאות מיהר להתקומם, לא יתכן שכל מי שרוצה להיות רופא יעשה זאת בכזו קלות, יש נהלים, יש כללים והגדרות שסטונדט צריך לעמוד בהם כדי להיות רופא.

אך הרופאים מאיגוד "רפואה במהרה" הסבירו כי משרד הבריאות כבר לא רלוונטי, הם הרי רופאים, הם בקיאים בכללי הרפואה, ושאיש לא ישלה את עצמו שהם חס וחלילה יתנו רשיון רופא למי שלא ידע ויעמוד בכל הכללים הקפדניים של עולם הרפואה.

הנמשל ברור.

ההלכה גם היא מלאה בכללים והגדרות, פוסקים רבים, דעות שונות, מקילים ומחמירים.

דווקא כדי שלא כל אחד יעשה דין לעצמו, הוקמה בשנת תרפ"א – 1921 הרבנות הראשית לישראל. זו מאגדת בתוכה רבנים רבים בעלי דעות שונות בהלכה, שמטרתה למצוא פסיקה אחידה בנושאים ההלכתיים העומדים על הפרק.

מדינת ישראל הכירה ברבנות הראשית כגוף ממלכתי בדיוק כמו משרד הבריאות.

ההלכה מחייבת, לעיתים, כמו ברפואה, גם היא גם לא מובנת לאחד האדם שאינו חי את אורחותיה, אבל בסוף ישנה הלכה בסיסית שנמסכת על רוב הדעות המרכיבים את מועצת הרבנות הראשית.

ירצה אדם להחמיר על עצמו? זו זכותו, אך יאלץ הוא לקבל קודם כל את כללי הרבנות הראשית, ומכאן שילך ויחמיר. כמו רופא שיחליט כי הוא רוצה להתמחות קצת יותר ממה שמחייב אותו משרד הבריאות כדי להחזיק ברשיון. ילך הרופא ויתמחה, אך לעולם לא יקל ראש בכללים שהתווה המשרד הרישמי.

והשאלה הנשאלת היא למה דווקא בענייני הלכה קמים קולות מרד ברבנות הראשית? למה כשמגיעים לסוגיות הכשרות, הגיור, הנשיואים והגירושין – מיד מציעים חוקים חדשים ואלטרנטיבות. בכל שאר משרדי הממשלה הרי יש אינספור דברים הדרושים תיקון, האם מישהו קרא פעם להקים משטרה חדשה? משרד פנים אלטרנטיבי?

התשובה היא, כי ההלכה מחייבת, ויש אנשים חילונים הרחוקים מההלכה שמתקשים לקבל את כלליה. קשה להם לאותה קבוצה להמשיך להתחתן, להתגרש, או להתגייר כמו שהרבנים מחליטים. מיהם הרבנים שיחליטו? בגלל הלכה שנכתבה לפני 3000 שנה אנחנו נסבול? נו, אז מה עושים שקשה? מקימים אלטרנטיבות, מוצאים היתרים, מקלים פה ושם, ואם צריך אז מחוקקים חוקים, ובקיצור, שיעזבו אותנו הרבנים, וימשיכו להשמיע את הלכותיהם שם בבתי המדרש שלהם.

אז זהו רבותי. זוהי ההלכה. למי שהיא לא מתאימה, שיכריז כי הוא מתנתק ממנה, שהוא לא סר למרותה. אבל לא יתכן כי ההלכה תשתנה רק בגלל שלמישהו מאוד לא נעים להכריז את ההכרזה הזו.

אנחנו שומרי המצוות לא מתכוונים להגמיש את ההלכה ולעשות אותה יותר כיפית, לנו יש ציווי: "עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה, לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל".

אמש עסקנו כאן במהדורה בסוגיית הגיור האלטרנטיבי שמציעים רבני צוהר, הבאנו מס' רבנים לשידור, בהם גם את הרב דוד סתיו רבה של העיר שוהם, בלהט השיחה פגעתי ברב סתיו באופן אישי ועל כך אני מתנצל מאוד, איני ראוי לבטל מכבודם של רבנים שהוסמכו ע"י הרבנות הראשית לישראל. לו הייתי יכול להחזיר את הגלגל לאחור הייתי מתנסח אחרת.

ולסיום, לו הייתי מראיין את אחד הרופאים  מאיגוד "רפואה מהירה", הייתי אומר לו, אדוני הדוקטור, אם משרד הבריאות אינו רלוונטי בעיניך החזר נא את הרישיון שהעניק לך אותו גוף, ושחרר עצמך מהתואר דוקטור.

האזינו לדבריו של מימרן:

/wp-content/uploads/2015/08/מימרן-מלא.mp3 [2]