בעקבות החלטת בג"ץ • המערכת הפוליטית סוערת: "פסק דין הזוי"

    בנצי לייזרוביץ | צילום: הלל מאיר - סוכנות תצפית No Comments on בעקבות החלטת בג"ץ • המערכת הפוליטית סוערת: "פסק דין הזוי"
    12:30
    19.03.24
    קובי פינקלר No Comments on רס״ב במיל׳ סבסטיאן איון הי"ד נפל בקרב בצפון הרצועה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    תגובות חריפות נשמעו הבוקר (רביעי) במערכת הפוליטית בעקבות החלטת בג"ץ על הריסת בתי דריינוף בהתנחלות בית אל.

    שר החינוך ויו״ר הבית היהודי נפתלי בנט הגיב הבוקר לפסיקת בג"ץ ואמר כי "אני קורא לראש הממשלה להודיע כעת על קיום הבטחתו לבניית 300 יחידות דיור ביהודה ושומרון כפי שהתחייב. זוהי פסיקה מצערת של בג"ץ אשר החליט להתעלם מעמדת המדינה כפי שהוגשה אתמול על פי דרישת הבית היהודי. פסיקת בג"צ תביא בעקבותיה לתנופת בניה בכל רחבי ההתיישבות, מטרתם לא תושג; ההיפך. מרגע שהתקבלה ההחלטה אני אומר באופן ברור: מחאה כן – אלימות לעולם לא", אמר בנט.

    שר החקלאות אורי אריאל אמר בתגובה כי "אני דורש מראש הממשלה לאשר עוד היום את בניית 300 יחידות הדיור שהבטיח עוד לאחר פינוי בתי האולפנא ולאפשר את בניית בתי דריינוף באופן מיידי לאחר ביצוע פסיקת בג״ץ. המציאות שבה הורסים בתי יהודים בארץ ישראל ועוד בתקופת כהונתה של ממשלה לאומית שנבחרה ברוב גדול היא מציאות שלא נוכל לאפשר את קיומה. יש להפסיק את ההקפאה מיידית".

    שרת המשפטים איילת שקד אמרה על החלטת בג"ץ כי "אנו חיים תחת שלטון חוק ועלינו לקבל פסק הדין ועמו את רוע הגזרה. הבתים בבית אל יהרסו וייבנו מיד לאחר מכן. זוהי הדרך היהודית- לא מאבדים תקווה וממשיכים לבנות, לבנות ולבנות. וועדת ההסדרה, שקמה בימים האחרונים, נועדה בדיוק לשם כך ועל מנת למנוע את החורבן הבא. נדאג שעם ישראל יבנה בארץ ישראל וירגיש בטוח במכורתו. חודש אב יהפוך מחודש של חורבן לחודש של שמחה. אני קוראת לשר הבטחון ולראש הממשלה לקיים את הבטחותיהם לבוחרים ולמען המתקת הגלולה להתחיל ולבנות כבר היום, בלי תירוצים".

    סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן הגיב לפסיקת בית המשפט העליון ואמר כי "נדהמתי מפסק הדין של בג"צ, שהחליט להתעלם מהעובדה שההליך התכנוני מוצה ושהמציאות לאורה הוא נתן את פסיקתו הקודמת, השתנתה. לצערי בית המשפט הגבוה לצדק פספס הזדמנות לעשות צדק והתעלם מעמדת המדינה לפיה אין להרוס את הבניינים. מקרה דומה, לו היה קורה בתל אביב, היה מסתיים אחרת לגמרי. מרגע שניתנה הפסיקה, על רוה"מ להכריז שיקיים את הבטחתו לבנות 300 יחידות ביו"ש."

    עוד הוסיף סגן שר הביטחון הרב בן דהן: "אני מבקש לקרוא לשני הצדדים, הן לכוחות הביטחון והן לתושבים, לנהוג באיפוק ולא להגיע למחוזות של אלימות. התשובה לחורבן ולהרס, היא בנייה והרחבה של ההתישבות".

    ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ תקף את פסיקת בג״ץ ואמר כי "פסק הדין ההזוי הזה הוא מסמר נוסף בארון קבורה של בית משפט עליון שחצן שאינו יודע את מקומו. אוי לו לבית משפט שאלו הם שופטיו-מחריביו".

    "נשיאת בית המשפט העליון מתעקשת לקרוע בכח את החבל הדק שבין בית המשפט למערכת הפוליטית ולהכריח את הכנסת להעמיד את בית המשפט במקומו בחקיקה".

    "אני קורא לראש הממשלה לא לקיים את פסק הדין הזה שדגל שחור מתנוסס מעליו. זוהי השעה, אדוני ראש הממשלה, שבה אתה צריך לגלות מנהיגות והציל את המדינה מקטסטרופה מיותרת שרק אנשים חברי אחריות יכולים להכניס אותנו אליה".

    "מדינה דמוקרטית מתוקנת לא יכולה להשלים עם מצב שבו ראש הממשלה והמערכת הפוליטית כולה מבקשת לקדם מדיניות מסוימת שהיא במאה אחוז בתחום סמכותה ובית המשפט מונע ממנה לעשות זאת בשל שיקולי כבוד אגו ושררה".

    "לפסק הדין הזה אין דבר וחצי דבר עם חוק ומשפט. מרגע שהמבנים הוסדרו אין שום בעיה חוקית בהימנעות מהריסתם. ההתעקשות האלימה של בג"צ על הריסת המבנה נשענת על שיקולי אגו בלבד".

    "היום הזה ייזכר כקו פרשת מים שבו החל תהליך בריא ומתבקש של החזרת הכח לעם ולנבחריו ושל שחרור המדינה מכבלי העריצות הרדיקלית של בג"צ".

    "אני קורא לחברתי שרת המשפטים ולחבריי שרי הליכוד לשנות את האבסורד הזה בחקיקה באופן מידי. אם בית המשפט אינו יודע את מקומו לבד אין לנו ברירה אלא לעשות זאת בחקיקה. חובתנו הדמוקרטית להחזיר את הכח לעם".

    "אני מבקש לחזק את חברי תושבי בית אל במאבקם הצודק אל מול הרשעות והרודנות האלימה. זהו מאבק צודק ומוסרי, מאבק ציוני של אהבת העם והארץ, מאבק של בני האור אוהבי הארץ ובוניה בבני החושך מחריביה", אמר סמוטריץ.

    יו"ר 'ישראל ביתנו', ח"כ אביגדור ליברמן, אמר כי "החלטת בג״צ על הריסת הבתים בבית-אל שמה חותמת סופית על ההתנהלות הכושלת של רה״מ ושר הביטחון, שאו שעסקו ב״הטעייה ובהפרת סיכומים״, כפי שהאשימה שרת המשפטים איילת שקד את השר יעלון, או שהם פשוט שלומיאלים שאינם יודעים לשלוט ולנהל כראוי. בכל מקרה, נתניהו ויעלון אינם ראויים להנהיג את המדינה".

    קולות נשמעו גם במפלגת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון הגיב להחלטת בג"ץ ואמר כי "סיפור הבתים בבית-אל פשוט מאוד: זה לא חוקי. שרים, ח"כים ואזרחים – כולם מחויבים לשלטון החוק ולכן אני מצפה ממנהיגי הימין שיפנו את הבתים מהמפגינים ויאפשרו לכוחות הביטחון ליישם את החלטת בג"ץ".

    ח"כ איילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני אמרה כי "אותו החוק בתחומי הקו הירוק חייב להיות מעבר לקו הירוק. הממשלה מעודדת עבריינות בנייה וכדאי לכולם לרדת מהעץ. אף שר לא היה רוצה עבריינות בנייה כזו ליד ביתו, אף אחד לא רוצה שעבריינים יתפסו שטחים ליד ביתו, כך אסור שיהיה בבית אל. בג״ץ שומר על החוק וכך ראוי שיהיה".

    לדבריה, "אני תומכת ואתמוך בבנייה בגושי התיישבות, אבל הכשרת עבריינות פוגעת בכל המתנחלים. גם תושבי בית אל לא לוקחים חלק במאבק כי כולם מבינים שזו עבריינות. קבלן שמנסה להרוויח כסף בכסות אידאולוגית. התפקיד של השרים להרגיע ולא להלהיט את הרוחות".

    המועצה המקומית בית אל באמרה תגובה לפסיקת בג"ץ, "נדהמנו מאטימותו של בגץ ומהתעלמתו מהאישורים שהוסדרו לבניין. מצער מאוד לדעת שבגץ קידש מלחמה על הבתים הללו והתעלם מהשכל הישר. יחד עם זאת נכבד בצער את הפסיקה . אנו דורשים בתוקף כעת מראש הממשלה לאשר במהירות את התכנית לבניית 300 יחידות הדיור שהבטיח ולהסדיר את כל הבתים ביו"ש".

    מועצת יש"ע אמרה בתגובה, "בג"צ שמתעלם מהמציאות ומהאישורים שניתנו לבניה ומקדש את סופית הדיון הוא אטום לב. השכל הישר היה צריך לעצור את ההריסה. אנו דורשים מנתניהו להפסיק את ההקפאה התכנונית ולאשר עוד היום את בניית 300 הבתים בבית אל כפי שהתחייב בעבר".



    0 תגובות