דני איילון: אם שרון היה ראש הממשלה ההתנהלות מול עזה הייתה אחרת

    ארי וידר No Comments on דני איילון: אם שרון היה ראש הממשלה ההתנהלות מול עזה הייתה אחרת
    21:24
    17.04.24
    איתי גדסי No Comments on חשיפה: נתניהו מעדיף להגיב באמצעות המוסד; הרמטכ"ל מתנגד

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    דני אילון היה שגריר ישראל בארה"ב בזמן ההתנתקות. את הימים ההם הוא זוכר היטב. "זה לא בא ברגע אחד. היו דיונים ארוכים וחשאים בינינו לבין האמריקאים" הוא אומר לאתר 'קול חי'.

    "הרעיון היה שתמורת עזה אנו משמרים את כל היישובים וגושי ההתיישבות הגדולים. קיבלנו מהנשיא בוש מכתב שבו עם התחייבויות בנושא וגם על שמירה על גבולות בני הגנה, כשזה אומר נוכחות ישראלית בבקעת הירדן".

    "ישראל מילאה את חלקה ואז קרה מה שקרה והכל התפוצץ לנו בפרצוף. החמאס השתלט על עזה וההמשך ידוע".

    איך ראו האמריקאים את ההתנתקות?
    "אנשי הממשל ראו באריק שרון כמי שמילא את חלקו".

    "לי כדיפלומט ברור שהייתה עבודה רבה. יצאתי לתקשורת והראתי איך קורעים חיים שלמים. איך שלושה דורות מתפנים משם, ועד כמה ישראל מוכנה לעשות למען השלום".

    מה היה רגע שזכור לך במיוחד?
    כשהופעתי באחת התוכניות היוקרתית וראו חיילות מפנות ילדות ושניהן בוכות יחד. כשחיילים התפללו על גג בית כנסת יחד עם המפונים. זה היה רגע מיוחד שהראה שבסוף האחדות קודמת לכל דבר".

    היו לך שיחות עם שרון באותם הימים מה שמעת ממנו?
    "לאריק שרון היה קשה מאד עם ההחלטה. הוא אמר לי 'תסביר להם שיבינו מה הולך פה. איזו הקרבה לאומית זו' ".

    ומה קרה כשנפלה הרקטה הראשונה מעזה?
    "היה זה כשכבר אולמרט היה ראש ממשלה. הזכרתי לאמריקנים מה שאמר אריק שרון שאם תפול רקטה נכנס בכל הכוח. הם כמובן הביעו מורת רוח מכך, ואח"כ סיכמו עם אולמרט נוסחה אחרת. אין לי ספק שאם שרון היה אז ראש הממשלה, התגובה הייתה אחרת. אריק הרגיש מחויב לזה אישית".

    ומה דעתך היום לאור מה שקורה?
    "ברור שלא לכך ציפינו. בפרספקטיבה לאחור זו הייתה טעות. לאו דווקא ההחלטה עצמה, אלא הטעות הייתה ברגע שהחמאס החל להתעצם ולא פירקנו אותו".

    האם לדעתך תהיה התנתקות נוספת ביו"ש?
    "חס וחלילה. אין דין עזה כדין יו"ש מבחינת הזיקה לעם שלנו. גם מבחינה ביטחונית טופוגרפית, עזה מתוחמת. ביו"ש לא נוכל להרשות לעצמנו דבר כזה. זה הלקח שעלינו ללמוד מההתנתקות. אסור שיהיה שום פינוי בטח לא כשאין הסדר קבע חזק עם הכרה במדינה יהודית ושמירה על הגבולות והבטחון".

    האם ישראל יכולה לעמוד בלחץ הבינלאומי?
    "אם נציע יוזמות מדיניות עם חשיבה מחוץ לקופסה זה אפשרי. אפשר לדוגמה להציע הסדרי ביניים ארוכי טווח שיתנו מדינה לפלסטינים בעזה ובכמה מקומות כמו שכם וחברון, כמובן מדינה בלי צבא אלא עם ריבונות עד שהיה שלום קבע. הם בטח לא ירצו, אבל אנחנו צריכים ליזום".



    0 תגובות