10 דברים שלא ידעתם על המרגל הישראלי אלי כהן הי"ד • דוד גדנקן

    דוד גדנקן 8 Comment on 10 דברים שלא ידעתם על המרגל הישראלי אלי כהן הי"ד • דוד גדנקן
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היום לפני יובל שנים – עלה לגרדום אחד מגיבורי ישראל בחוצות דמשק בירת סוריה. 10 דברים שרציתם לדעת על אלי כהן הי"ד.

    א.  אלי כהן, יליד דצמבר 1924 , נולד לסופיה ושאול כהן בעיר אלכסנדריה –מצרים. אביו שאול, יליד העיר חאלב בסוריה שהגיע כילד למצרים.

    ב.  אלי הילד למד בבית הספר היהודי ע"ש הרמב"ם שבאלכסנדריה, כשסיים את לימודיו התיכוניים החל ללמוד הנדסה באוניברסיטת אלכסנדריה. בהיותו בן 20 הצטרף לתנועה הציונית שפעלה במצרים.

    ג.  את מגעיו הראשונים עם המודיעין הישראלי החל באלכסנדריה כבר בשנת 1954. עזרתו הייתה כשהתבקש לשכור דירה עבור הקבוצה היהודית שהופעלה ע"י חיל המודיעין, זו שלימים נתפסה ונקראה בז'רגון העיתונאי "עסק הביש".

    ד.  בשנת 1957 עלה אלי כהן לישראל, נזכיר שזו הייתה שנה קשה ליהודי מצרים שלאחר "מבצע קדש". כעולה חדש התגורר בעיר בת ים וכמי ששולט בשפה הערבית הוצעה לו משרה של מתרגם עיתונות ערבית, עבור חיל המודיעין של צה"ל. בהמשך עבד כמנהל חשבונות ב"המשביר המרכזי. בסוף אוגוסט נישא לעולה חדשה מעירק בשם נדיה, אחותו של הסופר סמי מיכאל.

    ה.  אחיו הצעיר של אלי, מוריס כהן שירת כאיש מודיעין (כנראה ב"מוסד") והיה מומחה לשיטות הצפנה. המודיעין הישראלי הכיר את אלי כהן ויש סיפור כי גרם לפיטוריו מהמשביר המרכזי ואז הציע לו (בחודש מאי 1960), עתה כבעל משפחה, להתגייס ליחידה מאד סודית של אמ"ן, היחידה המבצעית 188, יחידה מבצעית, זו שהפעילה סוכנים במדינות אויב.

    ו.  אלי כהן החל אימונים אינטנסיביים כהכשרה לעבודת ריגול למען מדינת ישראל. כשהובהרה לאלי כהן מטרת שליחותו העתידית נשלח בשנת 1961 לארגנטינה, כדי להיטמע באוכלוסיית המהגרים הערביים. נבנתה לו דמות של סוחר ערבי, גולה מסוריה לדרום אמריקה בשם: כאמל אמין תאבת. אלי הצליח להתערות בקהילה הערבית בארגנטינה והתיידד עם דמויות בולטות ועם חלק מהמנהיגות של יוצאי סוריה בארגנטינה.

    ז.  בתחילת 1962 יצא אלי כהן לדמשק והציג את עצמו כבן נאמן של סוריה השב למולדתו אחרי שהות של שנים רבות בדרום אמריקה. אלי כהן שלט, לאחר לימוד ותרגול בשפה הערבית-סורית. שכר דירת מגורים בדמשק, בירת סוריה, בסמוך לבנין המטכ"ל הסורי. בנה לו שם של איש עסקים פטריוטי ונדיב . במהרה תחת תדמיתו הצליח להתיידד עם אנשי צבא, מנהיגים בכירים ממפלגת הבעאת, השלטת בסוריה. עם ידידיו מהנהגת סוריה הרבה לצאת לטיולים ברחבי סוריה.

    ח.  חלק מסיוריו עם מפקדי הצבא הסורי ומנהיגים מהשלטון היו לאזור רמת הגולן, שם צפה על הגבול ועל היישובים של אוייבי סוריה בישראל. בקשריו אלה ובסיוריו הצליח לאסוף מידע יקר מפז, בכישרון מעולה להעביר מידע בעל חשיבות למפעיליו במודיעין הישראלי. המידע כלל דיווח מפורט על כוונות הסורים לחבל במפעל מוביל המים הארצי, על קשרי הסורים עם ארגוני המחבלים הפלסטינים ועל תכנית ההתבצרות הסורית במוצביהם שעל רמת הגולן. כאן ברצוני לספר את אחד ממפעליו הפנומינליים של אלי כהן. באחד מסיוריו במוצבי הסורים ברמת הגולן, ביום קיץ חם, שם לב שהקצינים והחיילים הסורים חשופים לשמש חזקה. אלי הציע לקצינים שארחו אותו לתרום סכום נאה לנטיעת עצים גדולים ומצלים בכל מוצב ומוצב ונענה בשמחה. הסורים אכן נטעו עצים בכל מוצביהם. מה הפלא שבמלחמת ששת הימים דייקו מטוסי צה"ל בפגיעות מדוייקות בכל המוצבים. על כך אמר לימים ראש הממשלה לוי אשכול שפעולתו של אלי כהן חסכה לצה"ל פלוגות רבות של נופלים ל"ע.

    ט.  בשנת 1964 בעקבות שינויים מבניים בגופי המודיעין הישראליים, הועברה הפעלתו של אלי כהן לידי המוסד לביון הישראלי. הסורים תמהו כיצד מידע כמוס של הנהגתם מתפרסם תדירות באמצעי התקשורת הישראליים ובסמוך לקבלתם (יתכן והייתה זו טעות מבצעית של גורמי הביון הישראלי). החשד הסורי היה כי יש מרגל ישראלי בקרבם. בינואר 1965 קיבלו הסורים משלוח של אמצעי קשר חדישים מבריה"מ. ב7 בינואר 1965 בדקו הסורים את יעילות ציוד הקשר החדיש. שיטתם הייתה הדממת כל מכשירי הקשר של צבא סוריה ליממה. אלי כהן שלא ידע על הדממת מכשירי הקשר בצבא סוריה, המשיך בשידוריו המפורטים למפעיליו בישראל. שידורים אלה נקלטו במכשור הסורי החדיש וננעלו על מקור השידור לישראל. כוחות המודיעין הסורי פרצו בהפתעה לדירתו של אלי כהן ותפסו אותו באמצע שידורו ארצה.

    י.  אלי כהן עונה קשות בכלא הסורי בעת חקירות שעבר יומם ולילה. רק כעבור כשלושה שבועות הודיעו שלטונות סוריה כי עצרו מרגל ישראלי. ב22 בפברואר נפתח משפטו בבנין המטכ"ל הסורי. מדינת ישראל שלחה מתווכים רבים מרחבי העולם בהצעות נדיבות כדי להציל את חייו של אלי כהן ולשחררו . ההצעות כללו כסף בסכומי עתק, מידע על האופוזיציה בסוריה, משלוחי תרופות להן הייתה זקוקה סוריה וציוד אזרחי חשוב ובחינם. הסורים סרבו לכל ההצעות. פסק הדין של השופטים הסורים היה מוות למרגל הישראלי. כל התהליך היה בהסתרה מוחלטת , כדי לא לבייש את השלטון הסורי על ההצלחה האדירה של המרגל שחדר לצמרת השלטון והצבא. בט"ז אייר תשכ"ה (18 במאי 1965), היום לפני 50 שנה,בשעות השחר, יצאה שיירה קטנה מבית הכלא הסורי לכיכר אל –מארג'ה בלב דמשק. הוזמנו קצינים בכירים של הצבא הסורי, שופטיו של אלי כהן וכמה עיתונאים וצלמים . במקום נכח הרב ניסים אנדיבו-כהן, הרב הראשי של הקהילה היהודית בדמשק. הרב חיזק את רוחו והתפלל עם אלי. לימים סיפר הרב כי אלי כהן היה שבור גופנית אבל איש נחוש. אלי מסר בידיו הודעה לבני משפחתו כי מילא את חובתו עד תומה ונשאר נאמן לעמו ולארצו. שם בככר ניתלה והחזיר נשמתו לבוראו. עד היום לא הוחזרה גופתו לישראל, מצבה לזכרו הוצבה בחלקת הנעדרים בהר הרצל. בתי כנסת רבים, בתי ספר, שכונות ועוד נקראו על שמו של אלי כהן הי"ד.



    8 תגובות

    מיין תגובות
    1. 8

      ביזכות אנשים כמוך אניחנו קימים תודה
      ולבני מישפחתך אני מרקין את ראשי כל מילה מיותרת
      ובכלזות שנה טובה

    2. 7

      היה איש גיבור,יהי זכרו ברוך
      עוד שהיתי קטנה ,לאבי זכרונו לברכה היה את הספר של אלי כהן,היתי בת עשר שקראתי את הספר מאד עינין אותי וכאב לי מאד שתלו אותו בסוף ואיך שהקריב חייו למעו מדינת ישראל
      שמו יזכר לעד

    3. 6

      גיבור ישראל ללא ספק , הקריב את היקר לו מכל למען מדינת ישראל. אני מכין עכשיו עבודת הגשה עליו ואני עושה אותה בגאווה עצומה בזכותו (למרות שאני שונא עבודות הגשה).

    4. 5

      אלי כהן היה גדול המרגלים של
      שהמודיעין ההישראלי .
      בגלל יהירות וחוסר הבנה את המודיעין הסורי, הוא ניתפס
      וניתלה הכיכר העיר.
      בזכות פעילותו ועוז רוחו הניצחון בששת הימים היה כה מזהיר
      מדינת ישראל חייבת לו ..

      חנוך

      1. הוא לא היה יהיר אלא הממסד שהפעיל אותו היה יהיר השתכר מהצלחה ולכן שלח אותו בפעם האחרונה (כשמסביביו נתפסו מוכרים ע"י הסורים). שהייתה מיותרת לחלוטין.

    5. 4

      סיפור האקליפטוסים -מצוץ מהאצבע ואינו מוסיף לתדמיתו המקצועית של אלי כהן הי"ד

    6. 3

      אלי כהן זכרונו לברכה נתפס בגלל טיפשות של אנשי המוסד הוא העביר ידיעות מהפרלמנט הסורי עוד לפני שהתקשורת הסורית קיבלו את הידיעות הללו הם פורסמו בחדשות כאן ובנוסף היו גם קציני מודיעין מצרים שראו אותו בסוריה והם סיפרו לסורים שהוא בכלל יהודי

    7. 2

      וווווווווויייייייייייייייייייייי