טיול שבועי עם קובי פינקלר • טיול בצפת ומירון לפני ל"ג בעומר

    קובי פינקלר 1 Comment on טיול שבועי עם קובי פינקלר • טיול בצפת ומירון לפני ל"ג בעומר
    11:58
    28.03.24
    נתי קאליש No Comments on הרב קוק במסר מרגיע: "אי אפשר לנבא עתידות"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ימים אחדים לפני פסח שני ול"ג בעומר במירון, וותיקי צפת ( לא הזקנים עד כדי כך..) זוכרים את ימי הפסח וחג ל"ג בעומר, בימי קום המדינה. הרב אליהו בן טובים, כיום חוקר בית העלמין העתיק בעיר ואיש סודו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, הוא אחד מהם. וכה הוא מספר לנו בערבו של פסח שני :"מצה זו על שום מה…וותיקי צפת שומרים הכן על מורשת עירם אך בזעת אפם ישמרו את מסורת ביתם.

    כך לדוגמא, בשנת תרפ"ז, הוקם בית חרושת למצות בצפת על ידי שמואל גרוס ז"ל .מאז, גם המנהג כאן בעיר לאכול מצה בערבו של י"ד באייר, פסח שני.

    כבר מרחוק, כאשר מעבר להרים ניבטים רכס הרי מירון ואלו של צפת, מרגישים את התרוממות הרוח. ככל שקרבים לעיר הולכת ומתעצמת הרגשה הזו. כשקרבים לעיר מבחינים היטב בבית הקברות העתיק, וכשנוסעים ברחובה הראשי של העיר העתיקה, רחוב האר"י, יודעים אל נכון, שזו מציאות אחרת.

    תחילה, להיסטוריה היהודית, במוזיאון למורשת יהדות הונגריה בצפת,, סמוך לבנין המצודה.
    המוזיאון, על כל 3 אגפיו, מוקדש לתולדותיה ולמורשתה של היהדות דוברת הונגרית מלפני השואה. מלבד התערוכה והסיור המודרך, (המופקד בידיו האמונות של רוני לוסטיג, המנהל את המוזיאון, לאחר פרישתו של אביו יוסף, ששימש כמנהל מאז ייסודו של המוזיאון), יש במקום גם ארכיון, ספרייה ומרכז מידע ממוחשב.

    "התחושה" הוא מספר "שאיחדה את מייסדי המוזיאון, הייתה כי יש להקים בית אשר יתמקד בסיפור מורשת עברם של יהודי הונגריה, ויהווה מקום משמרת עבור פריטים, חפצים ומסמכים שישפכו אור על ההיסטוריה המורכבת והמשמעותית של קהילתם. מידע שכמעט ולא זכה לסקירה פומבית ולמקום הראוי לו עד אז. טלפון: 04-6925881

    הליכה קצרה, באחת מסמטאותיה הקסומות והיפות של צפת, סמטת רוזנטליס, מוליכה אותנו למנוחת בוקר וארוחה לצידה במלון רוזנטליס.

    מלון הבוטיק הקטן והיפה הזה, רוזנטליס (אחד משלושה בעיר הקשורים לרשת אוליב, בנוסף לפלח הרימון ואבני החושן), משלב בתוכו הרבה עתיק עם חדש. מלון חדש שהוצא זה עתה מן הניילונים אך טומן בחובו חוויה שרק בצפת ובערים עתיקות כמוה ניתן לחוות.

    המבנה הוא מבנה אבן עתיק ואותנטי, מתפרש לגובה, כשהחדרים והסוויטות ממוקמים במפלסים שונים שביניהם מחברים גרמי מדרגות חיצוניים. כך, כל אורח מקבל את הפרטיות ואת השקט. במפלס שממוקם בין החדרים ישנה גינה קטנה. בין החדרים ישנה מרפסת נוף מקסימה הצופה אל נופם של הרי הגליל. שולחנות מצופים פסיפס מזמינים אתכם לצאת אל מחוץ לחדר אל המרפסת ולשתות שם את כוס הקפה של הבוקר (ואז לגשת לארוחת בוקר בבית הקפה המקסים). המלון קרוי על שם צייר ישראלי אשר עשה חיל בחו"ל וגם בארץ הוא חווה כעת עדנה מחודשת- משה רוזנטליס. מרכז הזמנות 04-9531153

    ובחזרה לקדושה של העיר.

    בין 26 החסידויות הפזורות ברחבי העיר סיפורה של אחת, שבה הפעם את אוזנינו. סיפורה של חסידות רוזין בבית הכנסת היפה של קהילת צ'ורטקוב. בית הכנסת שנבנה בשנת תרח"ם ( 1888), הוא מהעתיקים בעיר "ומעולם לא פסקה בו תפילה" מספר אריה פרומוביץ הגבאי הותיק. "במלחמת לבנון השניה, פגעו רסיסי קטיושה במבנה בית הכנסת, אך זה לא מנע מהם להמשיך ולהתפלל בו מידי יום".

    מקורה של החסידות מספר לנו אריה באבי השושלת, רבי ישראל מרוז'ין שנפטר בשנת 1850. אחד מבניו של רבי ישראל פרידמן מרוז'ין- דוד משה הקים את חצרו בצ'ורטקוב בשנת 1865. אדמו"ר דוד משה וחסידיו רכשו את הארמון המפורסם, בו התגוררו הוא ואנשי חצרו, מידי הגרפה הרונימה בורובסקה וסביבו התקיימה פעילות תורנית חברתית תרבותית.

    מספרים, שחצר הרבי הייתה עיר בתוך עיר. "כל הימים הייתה תנועה רבתי בעיירה, מעולם לא נשתררה אווירה של שעמום על חיי העיירה. מי שראה את ריקודי החסידים ב"חצר" לפני חלונות הרבי בחג שמחת תורה, את הריקודים שהיו רוקדים בתוך העיר, בדרכם מהאכסניות השונות לבית הכנסת של הרבי, חזה בביטוי האמיתי שמחה שנבעה ממעמקי הלב שהביעה את האמונה הבלתי מעורערת ברבי מצ'ורטקוב".

    ירידה קצרה, בגרם מדרגות (טוב. אנחנו הרי בצפת..) ואנו בפתחו של בית העלמין העתיק "שרבים הטמונים בו" כמו שמסביר אליהו בן טובים.

    רק הליכה בשבילי בית העלמין הצרים וטיפוס במדרגות שבו מאפשרים למבקר לחוות אותו באמת. הכתובות מספרות על חכמים ומקובלים שחיו בעיר, שהבולט ביניהם היה האר"י – רבי יצחק לוריא. טמונים כאן קורבנות רעידות האדמה שפקדו את העיר במאה ה-17 ובמאה ה-18, אבל גם תושבים שחיו בתקופות מאוחרות יותר לא נשכחו.

    מכאן נוכל לצפות לתחתית הגבעה אל בית העלמין החדש. בקצה בית הקברות כיכר רחבה, כאשר בתוך הכיכר עץ גדול שעליו תלויים בדים ושקיות ניילון. זה קברו של ר' פנחס בן יאיר. קבר זה מקובל להקיף שבע פעמים תוך כדי תפילה.
    אנו נעלה מכאן בחזרה לרחבת הקבר של האר"י ונפנה בשביל היוצא מהרחבה צפונה. השביל עובר דרך בית הקברות הצבאי שבו קבורים חללי המצור על עכו במלחמת השחרור ( למי שלא הגיע בדרך זו בתחילה) ומגיע בחזרה לרחוב האר"י ' ועד לגן המצודה הצופה לכל מרחבי העיר והגליל. בסמוך לו, מלון רון.

    שילוב מצוין בין מלונות "רשת אוליב" לבין מקום שאפשר לקבל בו גם אוכל כשר ומיוחד וגם מקום נוסף ללינה משפחתית הוא בית המלון רון. מלון משפחתי בצפת, הממוקם כמה דקות הליכה מהעיר העתיקה.
    50 חדרים מטופחים ונעימים, לובי, חדר אוכל, בית כנסת ואולמות כנסים.

    המלון ידוע במוניטין הרב שצבר על נתינת שירות אישי ואדיב לאורחיו באווירה הקסומה, באוכל הביתי והטעים) לארוחות השבת שלו יצא שם לכל מי שמגיע לעיר) כשר גלאט חלק למהדרין כל השנה בהשגחת רבנות צפת מהדרין ובפיקוח הרב מרדכי ביסטריצקי.

    מיקומו, הנמצא לרגלי גן המצודה, ומשקיף על הנוף המרהיב של הרי הגליל והכינרת. המלון ועצם העובדה שהוא נמצא בקרבת בתי הכנסת המיוחדים בעיר אתריה ההיסטוריים של צפת, קריית האומנים והכל במרחק הליכה נותנים נופך נוסף.

    אסף ראובני, שמנהל את המלון, פותח לנו צהר קטן בדמות חלון בקומה השניה. הקדושה והאוירה נשקפת מכל חדר. 04-6972590

    לעמוד בין השמשות בערב ל"ג בעומר, לשמוע את ענפי העצים כשהרוח מפזזת ביניהם אומרים שירה, למול הר מירון הטובל בירוק ובגווני הזהב של השמש השוקעת במרחקים, זו הרגשה עילאית של קדושה.
    יין

    שמרון

    פרוש ליצמן גפני נתניהו

    אלקין לוין יהדות התורה נתניהו ליצמן גפני

    סמטת רוזנטליס

    סמטאות

    מוזיאון

    הורי  רשבי

    הר מירון



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      שלום קובי, אני צריך ליצור קשר עם מר אלי בן טובים, שלח לי בבקשה את כתובת המייל שלו