למה לובשים מסכות בפורים • 10 דברים שלא ידעתם על המסכה

    מקור המילה מסכה בצורתה דהיום, הינה השפה הלטינית שם הצורה של כיסוי הפנים נקראת MASCA פירוש המילה בעברית: רוח רפאים או אדם בתחפושת .בשפה הערבית (ג'סטאר) שפרושה "אדם בתחפושת"
    דוד גדנקן No Comments on למה לובשים מסכות בפורים • 10 דברים שלא ידעתם על המסכה

    האגדה מספרת כי כשנודע לילדי ישראל על גזרות המן הרשע, הם לקחו עורותהצאן והתחפשו לכבשים וכך ניצלו מגזרת השמד • איכא דאמרי כי המסכה הופכת את דמות האדם לאחר ובכך מסמלת את המהפך בגורל היהודים

    תמונת אילוסטרצייה
    מקור המילה מסכה בצורתה דהיום, הינה השפה הלטינית שם הצורה של כיסוי הפנים נקראת MASCA פירוש המילה בעברית: רוח רפאים או אדם בתחפושת .בשפה הערבית (ג'סטאר) שפרושה "אדם בתחפושת"
    12:35
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on הזדמנות נפלאה לשינוי שיביא ברכה גדולה • הלכה לשבת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הילדים כבר עוטים מסכות במסיבות גני הילדים ובתי הספר ואווירת פורים בשער. דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על המסכה.

    א. מסכה היא חפץ המכסה חלק מהפנים או כיסוי לכל הפנים, במטרה להסתיר את הדמות המקורית של המתכסה.

    ב. המילה מסכה ביחיד או בצורת הרבים מופיעה במקרא למעלה מ-20 פעמים. בתורה המילה מופיעה לראשונה בפרדת השבוע – כי תשא – ספר שמות (פרק ל"ב פסוק ד'): "ויקח מידם ויצר אותו בחרט ויעשהו עגל מסכה". המדובר כמובן ביצירת עגל הזהב. בשמות (פרק ל"ב פסוק ח') נאמר: "סרו מהר מן הדרך אשר ציויתים עשו להם עגל מסכה". בהמשך בפרק ל"ד נאמר: "אלוהי מסכה לא תעשה לך".

    ג. המסיכה הינה בת אלפי שנים וידוע כי אצל העמים העתיקים, כולל המצרים, המסכה שימשה בד"כ לטקסים פולחניים של עובדי האלילים. מכאן כנראה למדו היוצאים ממצרים את נושא העגל וכמובן גם המסכה.

    ד. מקור המילה מסכה בצורתה דהיום, הינה השפה הלטינית שם הצורה של כיסוי הפנים נקראת MASCA פירוש המילה בעברית: רוח רפאים או אדם בתחפושת .בשפה הערבית (ג'סטאר) שפרושה "אדם בתחפושת".

    ה. המסכה העתיקה ביותר שנמצאה עד היום נחפרה בחורבת דומא שבאזור הר חברון. זוהי מסכה שגילה אלפי שנים, עשויה מאבן גיר וגודלה 15 ס"מ x 22.33 ס"מ.המסכה היתה כנראה חפץ פולחני. מסכה זו הוצגה לראשונה בתערוכה בשם "בראשית-הסיפור האמיתי" שהוצגה במוזיאון ישראל בירושלים ומצאת באוספיו.

    ו. המסכות העתיקות שימשו בד"כ לטקסים דתיים של עובדי אלילים. הסיבה לשימוש במסכות הייתה לצורך הבעת רגשות. בעמים עתיקים בהם לא נהגו לשתף נשים בטקסי הפולחן, שימשה המסכה לתיאור דמויות נשיות.

    ז. המסכות בתקופה העתיקה נשאו בד"כ אופי סטירי, מצחיקני או להפך עיצוב שהביע מצב טרגי ועצוב. זוהי הסיבה שכותבי המחזות בתיאטרון היווני הקדום, כרצו להביע מצבים שמחים או עצובים, אימצו השימוש במסכות במחזותיהם בצורה דרסטית.

    ח.הגמ' במסכת שבת פרק שישי מתייחסת לנושא חבישת מסיכה בשבת. "לוקטמין טהורה: מאי לוקטמין אמר ר' אבהו חמרא דאכפא רבא בר פפא אמר קשירי רבא בר רב הונא אמר פרמי". רש"י הקדוש מסביר על המקום – "לוקטמין – טלמשק"א (טלימשי"א: מַסֵּכה) נעשין לשחוק להבעית תינוקות".

    ט. החוקרים ואלה שהצטרפו אליהם במסעותיהם קראו למסכות הרבות "אמנות פרימיטיבית". כשאלה הגיעו לאירופה הייתה להם השפעה אדירה ועמוקה על יצירות אמנות, הן בציור והן בפיסול ( בלט בכך גדול האמנים של המאה ה19 וה20 פבלו פיקסו). המסכות מצאו מקומן בספרות, בפסטיבלים השונים (פסטיבל המסכות הוונציה מידי חודש פברואר או הפסטיבלים ברחבי שוויץ) וכמובן במוזיקה ( נשף המסכות). אביא דוגמא נוספת של אמן (צייר) בלגי ידוע בשם ג'יימס אנסור שעיקר יצירתו עסקה בנושא המסכות.

    י. עתה הגענו לעיקר ! מה למסכה להיות פריט חובה בשמחה של חג הפורים?. האגדה מספרת כי כשנודע לילדי ישראל על גזרות המן הרשע, הם לקחו עורותהצאן והתחפשו לכבשים וכך ניצלו מגזרת השמד. איכא דאמרי כי המסכה הופכת את דמות האדם לאחר ובכך מסמלת את המהפך בגורל היהודים כנאמר "והחודש אשר נהפך להם מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב ,לעשות אותם ימי משתה ושמחה" . מה מסמל יותר את שנאמר והפוך הוא מאשר המסכה . כיוון שנצטוונו לשמוח עד דלא ידע וכו' הרי לית מאן דפליג כי מבוגרים כילדים אוהבים את מנהג התחפושות והמסכות שמביאה להם שמחה רבה . משנכנס אדר ומשפורים קרב ובא שהשמחה תשרור במעוננו ובמדינתנו .



    0 תגובות