גנץ בראיון פרידה מיוחד: "לא הייתי רוצה שיעצרו חרדים בהיכלי הישיבות" • האזינו

    קובי פינקלר 3 Comment on גנץ בראיון פרידה מיוחד: "לא הייתי רוצה שיעצרו חרדים בהיכלי הישיבות" • האזינו
    9:11
    29.03.24
    אתר קול חי No Comments on הצטרפו לאלפי הלומדים: בבא מציעא דפים ל'-ל"א

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בשורת טקסים, העביר היום (שני) הרמטכ"ל בני גנץ את נס הפיקוד לאלוף גדי אייזנקוט, בן ה-54 שימונה לרמטכ"ל ה־21 של צה"ל.

    הערב ב'מהדורה המרכזית' ב'קול חי' העניק הרמטכ"ל גנץ ראיון פרידה מיוחד ל'קול חי' שבו הוא שוחח על המלחמות והאתגרים שהוביל במהלך תפקידו כרמטכ"ל, וגם, מה דעתו בסוגיית גיוס החרדים.

    הנשיא רבלין קרא לך גם אמש בטקס הפרידה להצטרף לפוליטיקה ולהנהיג את האזרחים. זה יקרה? בקרוב?

    "הנשיא רבלין הוא נשיא מדינת ישראל הוא אומר את אשר על ליבו אני עושה את אשר על ליבי אני משתחרר היום, נראה בהמשך".

    התגייסת לפני 38 שנה וקיבלת את הפיקוד על צה"ל לפני ארבע שנים. "לנער הזה התפללת" כמאמר חנה? מלחמות בעזה, מצרים משנה כיוון, סוריה מדממת, לבנון לא מה שהיתה.

    "אנחנו באמת חיים בארץ המובטחת. מונחת במקום ספציפי מבחינה גיאוגרפית וגיאופוליטית. אנחנו מוקפים אתגרים ולא תמיד יכולים ויודעים להשפיע על הדברים האלה. הרי אנשים שמתהלכים בכיכר תחריר או ברחובות דמשק או במדבר הסורי או בצפון הלבנון לא תמיד מושפעים ממה שאנחנו חושבים".

    "יש הרבה מאד תהליכים בתוך המרחב והמקום הזה ואנחנו כמובן צריכים לעקוב אחריהם, להתאים את שיטות הפעולה שלנו ולעשות את מה שנדרש בזמן במקום שנדרש ובעצם החיים הם לא תוכנית כבקשתך. לעיתים זה יקח יותר זמן לעיתים פחות, אבל את כל מה שאנו עושים אנחנו עושים זאת באהבה".

    1בני גנץ

    פרוייקט השילוביות היה פרוייקט הדגל שלך. זה ימשך הלאה?

    "זה לא פרוייקט. לפרוייקט יש התחלה אמצע סוף וזה לא כך. שילוביות זו דרך פעולה והיא לעולם צריכה להישאר כך. בסוף זה נשען על תשתית של שיתוף פעולה בין אנשים, ארגונים ובמידה לא קטנה על דרך ארץ. אם יש דרך ארץ בין אנשים ויש פעולה משולבת, בקצה התוצאה תהיה יותר טובה".

    שילוביות מסוג אחר היא חובשי הכיפה בצבא. ראינו השבוע רבים מהם בגדוד גפן. זו תופעה מדאיגה? מדירה שינה מעיני מישהו בצמרת?

    "בעיני זו תופעה ברוכה והיא חלק מהחברה. אני באמת לא בודק מה שיש לאנשים מתחת לקסדה".

    כרמטכ"ל אתה מקבל את ההנחה שלומדי תורה מקומם בהיכלי הישיבה ולא בצבא?

    "אין ספק שעילויים שלומדים בתורה ומשמרים את הידע ההלכתי הוא דבר מאד חשוב ואף על פי כן אני חושב שיש מקום לחרדים לשרת בצה"ל ולקחת חלק פעיל גם במרכיבי ההגנה על מדינת ישראל לא רק בדרך התורה. אני מאד שמח שהמספרים של החרדים בצבא הולכים וגדלים והחרדים וגם אנחנו רואים ששני הצדדים יכולים ומקבלים אחד את השני. זו מגמה שהולכת ומתרחבת, משתפרת ורצויה ואם אני שם בצד את הדיון הפוליטי היא נמשכת ורצויה.

    מנגד, יש קבוצות לא קטננות שלא מקבלות הנחה זו. אתה רואה מציאות שהמשטראה הצבאית פושטת על היכלי ישיבות ועוצרת כאלו של התגייסו?

    "לא הייתי רוצה שנגיע לסיטואציה שבה יעצרו אנשים בהיכלי הישיבה ואני מקווה שתמצאנה הדרכים הנכונות להרחיב את שיתוף ביננו ובין החרדים. צריך להבין שאנחנו מגיני הארץ הזו ולא אויביה".

    בני גנץ

    השבוע נציין את ראש חודש אדר שעליו נאמר "משכנס אדר מרבין בשמחה". אתה מרגיש שאתה הולך ויהיה פה שמח במובן החיובי?

    "אני הולך בסיפוק רב על ארבע עשורים של שרות ועל ארבע שנות כהונה ועל ההזדמנות שהיתה לי ולמפקדים נוספים להוביל את הצבא. אני מאד סומך על גדי שזאת הזדמנות נהדרת לאחל לו הצלחה. אני משוכנע שהכישורים והאישיות שלו יובילו אותנו בדרך טובה. מהבחינה הצבאית אני מאד בטוח ביכולות שלנו. אם החברה תהיה בסדר והצבא בסדר גם מול איומים חיצוניים אי אפשר יהיה לנצחינו".

    אני רוצה לדבר איתך על ארצות הברית. הסדק בין המנהיגים משפיע על הקשר הבטחוני?

    "כשמתבוננים על אתגרי הביטחון של מדינת ישראל, אין ספק שששיתוף פעולה בין לאומי ויחסים יציבים עם ארצות הברית הוא אכן נכס מאד משמעותי לביטחון הלאומי. אנחנו מצליחים בצה"ל לקיים קשר נהדר עם חברינו בארצות הברית בפרט טעם שאר המדינות בצורה טובה. אני חושב ששהקשר הזה מאד חשוב. אני מבין שיש לעיתים מתחים מדיניים שזה לגיטימי אבל אנחנו כצבא צריכים לשמור על קשרים וטובים. בסוף הקשר חשוב".

    יש עצב לעזוב?

    "לא עצב. יש תחושה של סיפוק אני משאיר מאחוריי הרבה עשייה, הרבה רגעים לא פשוטים, לא מעט כאב על אזרחים וחיילים שנפגעו ואני נ גם נוצר בכאב רגעים לא פשוטים כמו למשל הרצח המזעזע של משפחת פוגל. אבל מאידך, אני גם מתכבד בעשיה ובתחומי סיפוק רבים ובחפץ לב מסתכל קדימה".

    האזינו לראיון המלא:



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      שאפו לפינקלר ולגנץ דברים כדורבנות!