- רדיו קול חי - -

לעצור את השחיתות • 10 הצעדים לסיים קריירה מוקדם • ברק צברי

סגן ראש העיר אלעד ברק צברי מספר על שיטת העשר. השיטה שמסבירה איך ראשי ערים מסיימים את תפקידם טרם זמנם.

השיטה מורכבת מעשרה שלבים, ולכן נקראית ״שיטת העשר״ הגורמת לראשי ערים להיעצר בסופו של תהליך. הלא מפתיע בעניין שהשיטה תואמת לכלל ראשי הערים שנעצרו והבסיס לכל הינם ההבטחות לפני הבחירות – שוחד בחירות והפרת אמונים.

השלב ראשון
רצון עז. רוצים את כס השלטון בכל מחיר ושכרון חושים הפוגע בשיקולי דעת בסיסים ולפעמים הרצון הוא הכסא ולא טובת הציבור , מעטים הרוצים את טובת הציבור באמת.

השלב השני
פיזור הבטחות לכל עבר ולכל קבוצה קטנה או גדולה, או לכל מנהיג קבוצה כזו או אחרת. (זו פעולה שמתבקשת הרי המירוץ לראשות צמוד). מיד לאחר ״הנצחון- אפקט שיכרון החושים״.

השלב השלישי
בהמשך לשלב השני ראש העיר ״סוגר״ דיל עם עיתון מקומי ומגבה את עצמו תקשורתית ומצרף יועצים ומאמנים חיצונים על חשבון משלם המיסים (ונוצר מצב שראש העיר כבר מתחיל ״להאמין״ במה שנכתב עליו וליועציו שמקבלים משכורות מהעירייה למרות שהוא או ״חבריו״ שלחו זאת לעיתון) ובדרך אגב העיתון מחוייב במידור חברי אופוזיציה.

השלב הרביעי
חיבור קואליציה רחבה ככל האפשר שתסלק כל ״נגף״ במימוש ההבטחות שניתנו לפני הבחירות. (סוגיה זו מעניינת כי כל ראש עיר בוחר ״בדרכו הייחודית״ ליצור רוב משמעותי ״להכשרת התהליכים״ ב״פינוקים״ שונים ומשונים ותמיד ישנו המתגייס התורן זה שערק מסיעתו או כאלה שאיבדו את דרכם שכמובן עשו זאת ״לשם שמים״ ולמען התושבים וגם את זה דואגים להדגיש בעיתונות הקנויה והכנועה)

השלב החמישי
חיבור וחיבוק ליו״ר ועד העובדים בעירייה כך נמנעת התאגדות עובדים נגד העוול שיוצר ראש העיר. ״מפנקים״ את היו״ר כמובן הכל באופן ״חוקי״ אם צריך אז אפשרי לתת לו חדר ומזכירה וכדו׳.

השלב השישי
לוודא שהיועץ המשפטי ומבקר העירייה יישרו קו עם כל ההחלטות. המהלך פשוט ראשית מסמנים מטרה ותפקיד היועץ והמבקר להכשירה מבחינה חוקית וכמובן להעלים עין מהחלטות אפורות או פליליות וגם לנאמנים אלו מגיע ״פינוק״ אם צריך ואפשרי להעלות את שכרם זה לא יזיק לשיפור המגמה (בדרך כלל המבקר והיועץ נהפכים לחברים שאחד מגן על השני וכך נעלם שיקול הדעת האמיתי בשמירה על החוק).

השלב השביעי
כעת לאחר השלבים האחרונים הגיעה העת להעביר תחושת איום ואף מעבר לכך בקרב עובדיו ומנהלי מחלקותיו על מנת למסד את העריצות ולהטיל אימה על מי שיפתח פיו ולא מיישר קו בקיום ״ההבטחות״ (ממש כך !!!). גם מצלמות בכל פינה יכולות לעזור בהטלת אימה ונוצר מצב שיו״ר ועד העובדים, היועץ המשפטי והמבקר כבר ״קנויים וכנועים״ ולכן מנוטרלת ההגנה האמיתית לעובדים ולמנהלים וכמובן לא לשכוח את השלב השישי הסולל את הדרך שכל עשייה ״מגובה משפטית״ ו״מבוקרת״.

השלב השמיני
מינוי מקורבים בעמדות מפתח, גזבר (לגרום לו למצות את תפקידו ולהתפטר) מהנדס (שיודיע בגלל שיקולים אישיים הוא עוזב), מנהלי הקצאות (שליטה בקרקעות) מנהלי נכסים, מנהלי פניות ציבור, מנהלי מחלקות חשובות, מנהלי ארנונה, מנהלי וחברי דירקטוריון של החברה כלכלית, תחלופה של מנהלים. אם לא מסתדר לשחרר מנהל כזה או אחר למרות שנירמז לו מספר פעמים על אי התאמתו הפתאומית אז עוברים לשיטת ״העיקור״ שיטה זו נועדה לעקר עובדים שלא מיישרים קו פשוט לוקחים מאיתם מטלות שעד כה היו תחת ניהולם עד שהעובד מרגיש מיותר ומתוסכל וכמובן הכל ״לייעל את המערכת״.

העברת אירגונים לתוך העירייה, התערבות במכרזים ואם יש צורך אז החלפת יו״ר וועדת המכרזים. ״טיפול מסור״ בקבלנים או דחיפה ״לקבלני משנה״ מטעם הראיס, ״לעזור״ בשיקולי ועדות לבחירת עובדים, ״להמליץ״ לועדת תמיכות ועוד …והכל כמובן בפיקוח צמוד של ״היועץ המשפטי״ ״ומבקר העירייה״ (לא לשכוח זה השלב השישי ללא שלב זה ישנו קושי בהתקדמות, דרך אגב ברגע שהיועץ המשפטי נכנס ״לתלם״ הכל כבר קל יותר כי קשה מאוד להשתחרר מטבעת החנק הרי מעידה גוררת מעידה).

השלב התשיעי
והכי חשוב לאחר שמונה שלבים הקרקע מוכנה לדריסת אמון הבוחר בשלב התשיעי מתחילים לקיים את ״ההבטחות״ שלפני הבחירות ולמלא את החלל שנקרא ״שוחד בחירות והפרת אמונים״ וכמובן כאן תפקידו של היועץ המשפטי לדאוג להסדרת קיום ההבטחות ״על פי חוק״ דרך ״הועדות״ ממש לפי ״הספר״(שיטת העשר).

השלב העשירי
מעידה ״קלה״ או ויכוח עם אחד המנהלים ״המקצועיים״ שמונו ״ביושר״ או מעידה בגין אי מילוי הבטחה כזו או אחרת לתומכים מלפני הבחירות כי הרי אי אפשר לספק את כל ההבטחות שניתנו מכח התאוה לראשות וכפי שציינו ״מעידה גוררת מעידה״ ומכאן הדרך ידועה וברורה לכל ״המאוכזבי בחירות״ הסובלים מתחושת הכפיות טובה מצד ראש העיר וחוסר הכרת הטוב מתחילים לעלות שאלות נוקבות: הרי אנחנו העלינו אותו לשלטון?!בלעדינו הוא לא היה מצליח , למה הוא מתעלם ?למה פלוני קיבל כך ואנחנו לא? למה לא נתן לנו מספיק?

ומתווסף לזה שבדרך כלל כשההבטחות גדולות אזי תוצאות הבחירות מאוד צמודות וברור שכל קבוצה קטנה טוענת לכתר ההכתרה ושוב מעידה ״קלה״ של ראש העיר באי קיום ההבטחות קוראת לשלטונות החוק במישרין או בעקיפין שהרי כל הבטחה שלפני הבחירות הינה שוחד בחירות והפרת אמונים!

ומכאן הדרך לבית הכלא קצרה וברורה !

כיצד אפשר לעצור תופעות כאלו ?
קשה מאוד. מדובר בקשרים של ראשי ערים, קשרים מסועפים כמעט בכל משרד ממשלתי ומוסדות כאלו ואחרים הבעיה הגדולה שזה נהפך לנורמה חברתית. הרבה פעמים אתה שומע תשובה מבישה כזו ״אם אתה היית ראש עיר לא היית נוהג אותו דבר?״ תשובה כזו גורמת לנו להפנים שהבעיה היא שורשית וחינוכית שכן אם אחד מראשי הערים חונך וגדל על ערכים שלילים אז כיצד תוכל לשנותו ?!

הבשורה שבימים אלו אנו מוציאים חוברת על שיטת העשר ומאגדים מספר חברי עירייה מרחבי הארץ שכל אחד יתן את התובנות הקשורות לשיטת העשר ויחד נעצור אותה.

ברק צברי הינו סגן ראש עיריית אלעד