10 דברים שרציתם לדעת על 'י"ט כסלו – חג הגאולה'

    דוד גדנקן 4 Comment on 10 דברים שרציתם לדעת על 'י"ט כסלו – חג הגאולה'

    בחסידות חב"ד מציינים את היום הזה – י"ט כסלו כחג הגאולה וראש השנה לחסידות • דוד גדנקן מסביר לכם כל מה שרציתם לדעת על י"ט כסלו • "לשנה טובה בלימוד החסידות ובדרכי החסידות, תכתבו ותחתמו"

    10:34
    28.03.24
    הרב אייל אונגר No Comments on יש דם ביצים שמותר? הרב אייל אונגר בשיעור מפתיע

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בחסידות חב"ד י"ט כסלו הוא חג הגאולה וראש השנה לחסידות. 10 דברים שרציתם לדעת על י"ט כסלו.

    א.  בשנת תקנ"ט (1798) הלשינו כמה ממתנגדיו של רבי שניאור זלמן מלאדי, מייסד חב"ד ובעל התניא, לשלטון הצאר הרוסי, כי הרבי הינו מורד במלכות, תוך סיוע לשלטון העותומאני- התורכי, במלחמתו ברוסיה.

     ב.  בשנים האחרונות, לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי בבריה"מ, אופשר עיון במסמכי השלטון הצארי ושם נלמד כי יהודי בשם הירש בן דוד, האשים את הלובביצ'ר, בגיבוש חבורות צעירים יהודיים, פורקי עול, לסיוע למהפכה הצרפתית.

    ג.  מהיכן צצו הרעיונות כי הרבי תומך בשלטון העותומאני? אז והיום היה ברור לחלוטין כי יוזמתו הברוכה של בעל התניא לאיסוף כספי צדקה ושליחת הכסף לעזרת אחיו היהודים בארץ ישראל.

    ד.  רבי שניאור זלמן נאסר בידי שלטון הצאר והובל במרכבה שחורה, כמנהגם לטפל באסירים שמרדו במלכות, לבית האסורים שבמבצר פטרופבלובסקיה בפטרבורג.

    ה.  רבי שניאור זלמן נחקר במשך 53 ימים בקשיחות רבה. הרבי השיב להם בלשון הקודש וכתב תשובותיו ב-23 סעיפים שכללו הסבר מפורט מהי חסידות, מה תפקידו של הרבי בניהוג חסידיו וכמובן מהות משלוחי הכספים לארץ ישראל.

    ו.  רבי שניאור זלמן מלאדי כתב לשוביו במענה לחקירתו "נפלה עלי קינאה ושנאת חינם בלב מקצת אנשים קנאים" וכו' בהמשך כתב: "איני מקבל עבור התשובות לחסידי ולו פרוטה אחת. יש עלי חובה, על דתנו, שכל היודע מחוייב ללמד למי שאינו יודע.

    ז.  מאסרו של הרבי נמשך 53 ימים. לאחר לחץ אדיר של חסידיו, שוחרר הרבי ממאסרו. היה זה ביום י"ט בכסלו תקנ"ט ( 1798) ושמחת חסידיו "המריאה לשמיים".

    ח.  תאריך יום שחרורו של רבי זלמן שניאור מלאדי, מייסד חב"ד, נקבע ע"י חסידיו כחג גדול. יום זה נקרא בחסידות חב"ד חג הגאולה וכן ראש השנה לחסידות. עברו מאז שחרורו 216 שנים ושמחת חסידי חב"ד וידידיהם הרבים נחוגה בשמחה רבה עד היום.

    ט.  אצל חסידי חב"ד שחרורו שח הרבי מבית הכלא הינו סמל לניצחונה של תנועת החסידות על מתנגדיה. חסידי חב"ד מברכים ביום זה את הברכה: "לשנה טובה בלימוד החסידות ובדרכי החסידות, תכתבו ותחתמו". בי"ט כסלו מתחילים החסידים, בסדר לימוד התניא וכמובן מסיימים סדר הלימוד.  בי"ט כסלו בישיבות החבדיות קובעים ומתחילים סדר לימוד מסכתות הגמרא שילמדו באותה שנה. חסידי חב"ד אינם אומרים תחנון בחג הגאולה. בסעודותיהם נוהגים החסידים לאכול "שוורצע קאשע" שהיא דייסת כוסמת, היה זה מזון אהוב על רבם. כמובן בכל מרכזי חב"ד ברחבי תבל, מקיימים חגיגת יום הגאולה, שמחה אליה מצטרפים שועי עם ומנהיגים ידועים.

    י.  כדאי שקוראי היקרים ישימו ליבם כי ההתוועדויות והחגיגות מתקיימות בד"כ בסוף היום של י"ט כסלו. ביהדות התאריך הינו למעשה כ' בכסלו. נסביר ונספר מה עומד מאחורי מנהג זה. ידוע כי כשהרבי שוחרר מכלאו, היה אמור לסוע לאחד מחסידיו הקרובים. בטעות נכנס הרבי לביתו של אחד המתנדים החריפים ביותר לתורת החסידות. בעל הבית דיבר  ותקף את הרבי כשלוש שעות תמימות, בדברים בגנות החסידות. תוקפנות מילולית שאינה מקובלת בדברך אל רב גדול וידוע. כשהצליחו חסידי הרבי לחלצו מבית המתנגד אמר רבי שניאור זלמן מלאדי: "שלוש השעות ששהיתי בביתו של המתנגד, היו קשות לי יותר מהישיבה בבית הסוהר במשך 53 יום".  "שחרורו" של הרבי ממתקפת המתנגד היא סיבה מספקת להמשך חגיגת יום הגאולה.



    4 תגובות

    מיין תגובות
    1. 4

      דייסת כוסמת הייתה המזון שאכל אדמוה"ז במאסר לאו דווקא המאכל האהוב עליו

    2. 3

      אלו עשרה דברים שרציתם או לא רציתם, כדאי שתדעו. אינטליגנציה יהודית. חסידית.

    3. 2

      1. היום מלאו 218 שנים לגאולת האדמו"ר הזקן כמנין רי"ח
      2. מן הראוי לציין שהאדמו"ר הזקן נאסר פעם נוספת כעבור שנתיים (במאסר קל יותר במושגים של רוסיה…), והשתחרר ממנו בזמן החנוכה.
      3. תודה על הסיכום היפה

    4. 1

      לאדמו"ר הזקן לא היה כלל טעם באוכל , קרה פעם שאריחו אותו לשבת וכל המארחים יחד הוסיפו מלח לאוכל , וכשאכל אדמו"ר הזקן כלל לא הרגיש במליחות התבשיל, כששאלו אותו האם אינו מרגיש , ענה שעוד בהיותו תלמיד אצל הרב המגיד ממזעריטש , פעל על עצמו שלא ירגיש טעם באוכל .