- רדיו קול חי - -

דבוראים ברמת הגולן אינם מורשים להציב כוורות בסמוך לגבול עם סוריה

 

מעל 2,000 כוורות מוצבות ברמת הגולן, באזור הסמוך לגבול הסורי ובעומק של מעל 4 ק"מ בשטח רמת הגולן. בשל הקרבות בצד הסורי הכריז צה"ל על אזורים הסמוכים לגבול כשטח צבאי סגור ואסר על הדבוראים להציב כוורות באזור זה, אזורים אלו נתונים לזליגת ירי מהקרבות בסוריה וקיים חשש כבד לפגיעה בסמיכות לגבול. בנוסף, שטחי צוף רבים נשרפו בעקבות פגיעת פגזי מרגמה והותירו את הדבורים ללא מזון.

הכוורות מוצבות בעונה זו של השנה בשטחי רמת הגולן, בעיקר לצרכי אגירת דבש, מאחר ורוב פריחות המטעים והפרדסים באזור כבר נסתיימו ויתחדשו בחודש ינואר, בנוסף זוהי תקופה קריטית עבור הדבוראים אשר מכינים את הכוורות לעונת החורף הקרובה ורודים את הדבש לקראת ראש השנה.

הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש: "לאחר שהסתיים מבצע "צוק איתן" ובעוטף עזה אומדים הדבוראים את נזקי הלחימה והפגיעות הכלכליות והפיזיות בכוורות, כעת גם הדבוראים והחקלאים בגבול הצפון חוששים מזליגת ירי מסוריה. הדבוראים בגבול סוריה עובדים בשטחים פתוחים וחשופים לפגיעה מירי פגזי המרגמות, ללא כל מיגון בקרבת מקום, עובדה המציבה אותם בסיכון חיים ממשי" אומר אבידור ומוסיף, "הכוורות מוצבות לצורך אגירת דבש, בהיעדר יכולת להגיע לכוורות נמנעת הרדייה של דבש הקיץ. את ההפסדים הכלכליים נוכל לאמוד רק בשלב מאוחר יותר עם סיום עונת הרדייה".

בועז כנות, יו"ר ארגון מגדלי הדבורים בישראל אומר: "אנו בקשר יומיומי עם כל הדבוראים ברמת הגולן ובהתאם להנחיות מצה"ל נאלצים הדבוראים לשנע כוורות ממקום למקום, דבר הפוגע בכוורות ובדבורים מאחר ואינם נמצאים בקרבת מקור צוף- מזון. כולנו תקווה, כי המצב יירגע, מאחר והדבוראים נמצאים בתקופה קריטית לקראת ראש השנה ולצערנו עדיין מרגישים את השפעת החורף השחון אשר גרם לירידה בתפוקת הדבש ובתוך כך אנו עדיין נאלצים להיאבק כנגד כוונת משרד החקלאות לחוקק חוק חדש והרסני לענף הדבש, הדבוראות והחקלאות בכלל. דווקא בימים אלו חשוב להבין, כי אם לא תתקיים האבקת גידולי החקלאות ורעיית דבורים מוסדרת, ייפגעו כל שטחי הגידולים החקלאיים ברחבי הארץ, יהיה קושי רב להשיג פירות וירקות ומחירם יעלה. היום, יותר מתמיד, לאחר שהוכחה חשיבותה של התיישבות וחקלאות בגבולות המדינה, לא נאפשר, כי שיקולים פופוליסטיים, כאלו או אחרים יהיו מעורבים בעתיד חקלאות והתיישבות עובדת בפריפריה, הממוקמת בגבולות המדינה ומהווה שמירה על שטחים פתוחים ויישובי ספר המתפרנסים מחקלאות, כדוגמת עוטף עזה ורמת הגולן".

דיויד אלין, דבוראי, ממושב גבעת יואב אשר צה"ל אסר עליו להציב כוורות באזור תל פארס בסמוך לגבול אומר: "זוהי תחילתה של מגמה מדאיגה במיוחד, אנו ערב ראש השנה ובכל יום שעובר אנו חוששים, כי מגמה זו תימשך לאורך זמן רב ותפגע בנו כלכלית ומעל הכל בחיינו".

שמעון ריקיין ממושב שדה אליעזר מציב עשרות כוורות בצפון רמת הגולן, אומר: "הדבורה אינה יכולה לשרוד זמן רב ללא מקור צוף, כשאסד שלט באזור היה לנו יותר שקט, נקווה שהלחימה תסתיים בקרוב".

שלום רביב, דבוראי ממושב שעל, נאלץ להרחיק את הכוורות שהציב בסמוך לגבול מחשש לפגיעה בהן מזליגת הירי "נקודות המרעה של דבורת הדבש עם פוטנציאל צוף הינן מוגבלות ביותר, במיוחד בעונה זו של השנה ולאחר חורף שחון, כשהזזתי את הכוורות ממקור הצוף, נותרו הכוורות ללא מזון וזו בעיה קשה שאיני יודע כיצד נתגבר עליה. נאלצתי לשנע את הכוורות, שכעת בחלקן עומדות במקומות יתומים מצוף" מספר רביב ומוסיף "לפני הלחימה בסוריה, היה לנו שקט המון שנים וחיינו בנחת ובשלום כעת כולנו חיים בחשש ודאגה גדולה מהעתיד לבוא עלינו, כבר עכשיו איננו יכולים לנהל שיגרת חיים רגילה, לעבוד בשטח פתוח ולהרגיש בטוחים".

ניב פאר, דבוראי ממושב צופית מדגיש, כי המצב הקיים, אינו חד פעמי ואינו קורה רק בימים האחרונים, "כבר מתחילת הקרבות בסוריה לפני שלוש שנים הרגשנו היטב, הדבוראים והחקלאים, את הזליגות מהלחימה בסוריה. אנו עובדים בשטחים פתוחים ללא כל אפשרות למיגון בקרבת מקום, זו סכנת חיים אמתית, לא רק בצפון הרמה, כי אם גם לאורך שאר הגבול, בדרום הרמה. בימים האחרונים נשרפו שטחי אקליפטוס רבים ושטחי צוף מפגיעת פגזי מרגמה ונאלצנו להזיז משם את הכוורות מהחשש שישרפו".