כל הנחלים זורמים • טיול מראש פינה לצפת

    אסתי חדד Comments Off on כל הנחלים זורמים • טיול מראש פינה לצפת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כתב וצילם: קובי פינקלר

    כשבחוץ מרגישים את האויר הצלול כיין, לקול טיפות הגשם וזרימת המים האדירה בנחל, זה הזמן ללכת בשבילי ובדרכי המתיישבים הראשונים בראש פינה.

    יש לכם הצעות למסלולים? הייתם בצימר או מסעדה כשרה וטובה? חוויתם טיול יפה במיוחד? שלחו אלינו רשמים ותמונות ותזכו בפרסים.

    אל תחמיצו את המושבה הציורית והיפה ראש פינה. עכשיו בין חורף לעוד מעט אביב (לפחות לפי התאריך) זה הזמן לרדת לנחל או לעלות במעלה הנחל ולקנח באחד מבתי הקפה הכשרים והמסעדות של ראש פינה וצפת. מי שמחפש גם מקום ללון במושבה הזו כדאי שילך לאחד הצימרים הרבים המציעים בסביבה תנאים טובים ולא יקרים. וצפת? הרי היא בטווח הקרוב עד מאד.

    האזינו לתכנית 'על המפה' על צפת וראש פינה:
    [audio:/wp-content/uploads/2012/03/rosh_pina_4.3.12.mp3|titles=rosh_pina_4.3.12]

    סיפורה של ראש פינה מתחיל עוד בשנת תרל"ח (1878) כאשר קבוצת יהודים צעירים מחליטה לעזוב את צפת ולהקים בה יישוב חקלאי. הצעירים, אשר מאסו בתרבות ה"שנור" החליטו להקים מקום שיתבסס כולו על עבודת האדמה. ח"י אנשים מנתה הקבוצה שבראשה עומד אליעזר רוקח. ליישובם הם קוראים גיא אוני.

    בית טיפוסי במושבה הציורית

    חלפו 3 שנים, עוני, רעב וקשיי התאקלמות מותירים את המקום שמם. בשנת 1882 מגיעים למקום קבוצה של "חובבי ציון" מרומניה שבראשה עומד דוד שו"ב. הם משנים את שם המקום לראש פינה לפי הפסוק מתהילים "אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה" ואכן היו הם לראש פינה. בכל ישוב בארץ ילמדו את דרך התיישבותם כאות וכמופת.

    קצרה היריעה לספר את סיפורה של המושבה. חזיון אור קולי המוקרן בבית הפקידות, (בית ששימש את נציגיו של הברון רוטשילד ואשר היה המרכז האדמיניסטרטיבי והכלכלי של המושבה), מתאר טוב יותר את מפעל ההתיישבות במקום.
    סיור במקום, הוא סיור לימים ראשונים. תחילת הסיור באתר השחזור (טל: 04-6936603). בבית הפקידות (אחד המבנים הראשונים) מקבלים "צבע" על תולדות ההתיישבות, חזיון אור קולי והסבר מקיף.

    מבית הפקידות נמשיך רגלית לבית המלון של אלתר שוורץ ומולו בית הכנסת של המושבה (על כל הבתים שילוט ברור). סיפורו של בית כנסת זה הוא סיפור מיוחד. בצידו האחד של בית הכנסת, בית היולדות של המושבה, (שהיה גם ביתו של רופא המושבה פרופסור גדעון מר) ולמול תיבת החזן – בית העלמין. יודעי דבר אומרים על מיקומו של בית הכנסת "דע מאין באת ולאן אתה הולך". כשניצב החזן את מול בית העלמין בוודאי תהא תפילתו שלמה יותר. סיור בבית העלמין, תוך קריאת שמות הנפטרים הוא שיעור היסטוריה מצוין.

    שיעור הסטוריה מצוין, בדרך לנחל.

    עקיבא אורן

    מבית הקברות ממשיכים בשביל העולה מערבה את תוך הואדי לתוככי נחל ראש פינה. מוצאו של הנחל בשכונת יד שרה בצפת ואין צורך להגיע עד לשם. אפשר להכנס מחניית בית העלמין בראש פינה ולראות את עצי הבוסתן ושאר פרות הארץ בעונות אחרות.

    נחל ראש פינה
    בעבר הרחוק, נחל ראש פנה זרם לאורך כל ימות השנה. בשנים האחרונות, בשל שאיבת מי המעיינות, הנחל זורם רק בימות החורף. לעיתים ממשיכה הזרימה עד חודש אייר ולפעמים גם עד סיון. בימים אלו של שיא החורף זורם הנחל בעוצמה רבה, וחווית הטיול בו מרוממת. בוואדי, (כינויו בקרב המקומיים), ישנם שלושה מעיינות נובעים. בשפתנו, המעיין הראשון, המעיין השני והמעיין השלישי.
    הראשון נקרא: עין כדן (חליל), השני נקרא: עין פנה והשלישי נקרא: עין אוני. המעיין השלישי והשני הם מקור מי השתייה של ראש פינה.

    נחל ראש פינה זורם בשצף

    עקיבא אורן

    בשנים האחרונות נותק המעיין הראשון מקו אספקת המים לשתייה והמים זורמים חופשי. בוואדי אפשרויות טיול במספר מסלולים. מסלול הטיול מעגלי ומסומן במפת סימון שבילים (צבע שחור) וגם מופיע במפת טיולי אופניים של 'שביל נט'.
    משך הטיול: כשעה וחצי, אך ניתן לקצר לפי הרצון.
    נקודת הגעה וחניה: בית העלמין של המושבה ראש פינה בצמוד לאתר השחזור.
    המידע באדיבות: מדריך הטיולים עקיבא אורן 050-5283777.

    נחל ראש פינה. ארכיון

    עקיבא אורן

    לפני שהולכים לטעום משהו, ברחובה הראשי של ראש פינה, גיא אוני, הוצבו פינות הסבר על תולדותיה. עלו ברגל, לאורך הכביש. זה טוב לגוף, לנפש ולידע.
    נוסעים בכביש 90 כביש טבריה – קרית שמונה עד לשילוט ראש פינה. פונים מערבה (שמאלה לבאים מדרום) ונוסעים בכביש המרכזי – רחוב רמת גן כמעט עד הסוף. לפני סופו של הרחוב פונים שמאלה, מחנים במגרש החניה והולכים לבית הפקידות, שם מומלץ להתחיל את הסיור. לקבוצות ובתיאום מראש ישנה אפשרות להדרכה ע"י העמותה.

    ועכשיו צריך לאכול ולישון . אז סרנו לצפת. אל פנינת האוכל היהודי.
    ברחוב ירושלים 29, לא הרחק מעירית צפת ממוקמת מסעדת 'מנדי'ס' שהינה מסעדה יהודית בשרית כשרה למהדרין המציעה טעמים אירופאים משובחים מהמטבח היהודי. אשר ראטה, חסיד קוסוב (גשו לשם לתפילת שחרית של שבת. מתחילים בתשע, אחרי כל האוכל המשובח אין פלא…) הוא הבעלים.

    לחובבי טשולנט וקיגל, אבל לא רק...

    מעולם לא טעמנו כזה אוכל משובח. וזהו רק מקצת שבחו. מחירים זולים אבל העיקר הוא האוכל: גאלע אמתי, גפילטע ממולא היטב, פלפלים משובחים, חמין משובח וקיגל ירושלמי צפתי. הוסיפו לכל את הכשרות המהודרת ביותר, בהשגחת הרבנות והרב מרדכי ביסטריצקי שליט"א ובהשגחת הבד"צ "העדה החרדית" ואת שליחת כל מצרכי השבת עד למקום האירוח וקיבלתם תפריט מושלם.

    במהלך ימות השבוע המקום מתפקד כמסעדה לכל דבר ובימי שישי מתקיים במקום יריד ענק שניתן כאמור למצוא בו את כל מאכלי שבת. לפרטים ולהזמנת סעודות שבת התקשרו 077-4108002

    והיכן לנים?
    רשת חדשה קמה לה 'אוליב' שמה, והיא מאגדת עבורכם מספר צימרים וסוויטות בצפון. שתיים מהם בצפת. פלח הרימון והבית בעתיקה.

    פלח הרימון
    פלח הרימון מציע חופשה זוגית באווירה מיוחדת. יחידות האירוח פלח הרימון נמצאות בלב ליבה של צפת העתיקה, לא רחוק מאתריה התיירותיים ובמרכזה של קריית האומנים. למי שמחפש חוויה רוחנית, אווירת רוגע ושלווה והרבה נוף גלילי ומזג אוויר אידיאלי פלח הרימון הוא המקום המושלם. חמש סוויטות איכותיות ויוקרתיות שכל אחת מהן מתהדרת במרפסת נוף המשקיפה אל הרי הגליל ואל בתיה הציוריים של צפת. הסוויטות המרווחות נפרשות על 50 מ"ר וכל אחת ואחת מעוצבת באופן שונה ומיוחד תוך הקפדה על אסתטיות גבוהה וכניסת אור טבעי אל החלל. בסוויטות פינת אוכל עם מטבח מאובזר, סלון עם פינת ישיבה, חדר רחצה, ג'קוזי גדול ומיטה מרווחת. ניתן, בתוספת תשלום, להזמין ארוחת בוקר כשרה למהדרין. בנוסף ניתן להזמין טיפולי ספא מפנקים לסוויטות. טיפולי הספא מוענקים על ידי מיטב המטפלים בצפון ומומלץ להזמין מראש.

    באזור אטרקציות רבות מטיולי ג'יפים, אופניים או טרקטורונים ובנוסף מסלולי הליכה בנחל עמוד, סיור בצפת העתיקה, בבתי הכנסת שבעיר ובקברי הצדיקים. אורחי הרשת נהנים מהטבות וממחירים מיוחדים במגוון אטרקציות ומסעדות.

    עם הגעתכם לסוויטות פלח הרימון ניתן לחנות במלון רימונים הנמצא במרחק קצר. טל: 04-9531153

    הבית בעתיקה
    במרומי העיר העתיקה, שוכן בניין משוחזר בן 320 שנה שהינו כיום מלון בוטיק "הבית בעתיקה". "הבית בעתיקה" נמצא בלב קריית האומנים, העיר העתיקה ובתי הכנסת העתיקים והידועים בצפת. המלון משלב בתוכו ובקרבתו היסטוריה של צפת העתיקה והעם היהודי.

    זהו מתחם אירוח חדש ומפואר שנבנה ע"פ הסטנדרטים הגבוהים ביותר ומציע אירוח באווירה צפתית מיוחדת. בבית בעתיקה 3 קומות המכילות 7 סוויטות מעוצבות ומאובזרות בריהוט מודרני ואיכותי ביותר, לכל סוויטה מרפסת נוף הצופה אל נופיה המדהימים של צפת העתיקה, הרי מירון והרי הגליל. טלפון: 077-9350360
    כאורחי רשת אוליב, אתם נהנים ממגוון אטרקציות וטיולים לחופשה מושלמת במחירים מיוחדים ובהנחות בלעדיות. תוכלו להינות מבילוי זוגי או מחוויה משפחתית. בנוסף מציעה רשת אוליב ללקוחותיה טיולים מודרכים ברחבי הצפון במתנה.

    בית אבן אופייני בראש פינה

    מידע תורני
    בראש פינה – בית כנסת ע"ש אלי כהן הי"ד. במעלה הכביש גם בית כנסת ספרדי.
    בצפת – מגוון רחב ביותר של בתי כנסת. רבים מהם בעיר העתיקה.
    ועל בית העלמין תוכלו לקרוא בכתבה נוספת במדור התיירות.



    0 תגובות