- רדיו קול חי - -

חרדי, ערבי, דרוזי ויווני נפגשו במפגש של שלום

במפגש מיוחד והיסטורי אשר אירח הרב הראשי לישראל רבי דוד לאו ואשר התקיים בבית הרבנות הראשית לישראל בירושלים, קראו מנהיגי כל הדתות ונשיא המדינה הנבחר ראובן ריבלין לפעילות דתית משותפת – למניעת המשך מעגל שפיכות הדמים באזור.

הרב הראשי לישראל רבי דוד לאו פתח ואמר כי הוא מודה לראשי הדתות על הגעתם המהירה בהתראה כה קצרה, והביא בדבריו את פרשת השבוע הקרובה, "עם ישראל מתפעל מהאישיות המיוחדת של פנחס בן אלעזר אשר על שמו נקראת הפרשה, אך המעשה שעשה – היה הריגה, אמנם לשם הצלה – אך הייתה זו הריגה. ולכן למרות שהקב"ה משבח אותו מאד על המעשה שעשה כי היה זה הצלה, בכל זאת, מיד כשמחפשים מנהיג לעם ישראל – לא בוחרים בו כי מחפשים מנהיג שמבטא שלום".

הרב הראשי רבי דוד לאו הוסיף, "אין חולק בערך של השלום, בכל תפילה אנו מסיימים בבקשה שנזכה לשלום. לפני ימים אחדים גינינו את הרצח הנורא של הנער הצעיר בן ה-16 ועלינו להתאחד בגינוי הרצח הזה ורציחתם של שלושת הנערים היהודים. אנו מודעים לכך שלעתים אין ברירה ויש להכות, אבל צה"ל עושה מאמץ עצום ומבקש מאנשים להתפנות מאזורים – כדי לא להגיע למצב של פגיעה בחפי מפשע, בניגוד לאחרים שיורים טילים במרכזי אוכלוסייה ופוגעים בחפים מפשע במכוון". הרב הראשי הרב דוד לאו, סיים, ואמר "אני מתפלל שיחד נמצא את הכוחות לקרוא לכולם לשמור על הערך החשוב הזה של החיים, וגם אם יש ויכוח, צריך לנהל אותו בצורה ראויה ומכבדת את הזולת ולא באלימות, פשע, שנאה ואיבה. זו העת לעצור את מעגל שפיכות הדמים הזה, שנזכה לכך ש"לא ישמע עוד חמס בארצך, שוד ושבר בגבולך".

נשיא המדינה הנבחר רובי ריבלין אמר כי הוא משבח את היוזמה להתאסף יחדיו מנהיגי הדתות ואמר כי "זו העת לשמיעת קולה הברור של מנהיגי כל הדתות אשר יעמדו חוצץ כנגד כל מעשה אלימות. ברגעים של היעדר אמונה באדם – יש צמא גדול לשמוע את קולה של האמונה. 'לא רעב ללחם ולא צמא למים – כי אם לשמוע את דברי השם'. קולם של ילדינו זועק אלינו מן האדמה ואנחנו כולנו נדרשים לחשבון נפש פרטי וציבורי, זו העת של כולנו לקרוא לעצירת שפיכות הדמים והטרור באזורנו ולהשכנת שלום בין כל העמים".

ראש העדה הדרוזית השייח מופק טריף אמר "יש למצוא את שביל הזהב להרגיע את הצדדים, אנו מגנים כל מעשה רצח, ויש לנו תפקיד משמעותי ומרכזי להטיף ולהסביר ולפעול נגד אלימות כנגד חסרי ישע וחפים מפשע". השיח מועחמד כיואן יו"ר איגוד אנשי הדת המוסלמיים אמר כי הוא מגנה את רצח שלושת הנערים היהודים ואת רציחתו של הנער הערבי, "אין יותר יקר מהאדם – אשר השם בירך אותו ובחר בו על כל הנבראים, ביכולתנו להביא תקווה, סובלנות וסבלנות ועלינו לעשות זאת, על המנהיגים לדאוג לשלומם של כל החפים מפשע, צריך למנוע את מעשי הפשע והרצח, ואנו מגנים כל פעולה שפוגעת בחיי אדם וקוראים לרגיעה". בכינוס המיוחד השתתפו עשרות מנהיגי דת, רבנים, שייחים, פטריאכים.

גם הפטריאך היווני האורטודוכסי – הפטריאך תיאופילוס, והפטריאך הארמני – הפטריאך נורהאן מנג'ואן גינו בתוקף את מעשי האלימות, קראו למנוע פגיעה בחפים מפשע ולפעול בכוחות משותפים לשלום ולאחווה בין העמים. מנכ"ל הרבנות הראשית לשעבר ואיש הקשר בין ראשי הדתות השונות, מר עודד וינר שיזם את המפגש אמר כי "הפורום של מנהיגי הדתות מתכנס לעת לעת, אך המפגש בעיתוי הנוכחי נועד למנוע את המשך מעגל שפיכות הדמים המתרחשת בעצם ימים אלו, ולאחד את המנהיגים בקריאתם המשותפת לעצירת מעשי ההרג. "נמשיך להתכנס נציגי כל הדתות על מנת לפעול יחד, בדיאלוג לשלום בין העמים" אמר.

רבנים שלום לאו ריבלין דרוזי יווני [1]

רבנים שלום לאו ריבלין דרוזי יווני [2]

רבנים שלום לאו ריבלין דרוזי יווני [3]

רבנים שלום לאו ריבלין דרוזי יווני [4]

רבנים שלום לאו ריבלין דרוזי יווני [5]

רבנים שלום לאו ריבלין דרוזי יווני [6]