ננעל כינוס הרבנים הגדול ביותר באירופה מאז השואה • גלרייה מסכמת

    יצחק לוין No Comments on ננעל כינוס הרבנים הגדול ביותר באירופה מאז השואה • גלרייה מסכמת
    8:48
    29.03.24
    קובי פינקלר No Comments on עשרות חיילים סורים נהרגו בתקיפה המיוחסת לישראל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    300 רבנים, דיינים, רבנים ראשיים, רבני קהילות ורבני בתי כנסת מכלל החוגים והמגזרים מ-40 מדינות שונות ברחבי אירופה, התכנסו בשבוע שעבר בבודפשט שבהונגריה. במרכז הכינוס סדרת דיונים, בראשות גדולי רבני אירופה, אודות ההתמודדות עם נגע ההתבוללות שפשה בקהילות היהודיות השונות, לצד שורה של בעיות הלכתיות שונות שמתעוררות.

    הנהגת 'מרכז רבני אירופה' – גוף הרבנים המשמעותי והפעיל ביותר המאגד למעלה מ-700 רבנים ביבשת ואשר נותן שירות ל-1200 רבני אירופה – החליטה על ארגון הכינוס הגדול במטרה לדון בבעיה המטרידה ביותר של הקהילות היהודיות באירופה, ההתבוללות. בסקר מקיף שנערך לאחרונה ע"י ה'מרכז' ונחשף בכנס ע"י מנכ"ל הארגון מנחם מרגולין התברר כי ממדי ההתבוללות גדולים ממה שחשבו: למעלה מ- 85% מיהודי אירופה מתבוללים; למעלה מ- 80% מיהודי אירופה אינם מגיעים לבית הכנסת גם ביום כיפור; למעלה מ 75% מילדי אירופה אינם מקבלים חינוך יהודי; למעלה מ-90% מהסטודנטים באירופה אינם עומדים בקשר עם הקהילה היהודית.

    "יש בקהילה שלנו בחור יהודי בן למשפחה שאיננה שומרת תורה ומצוות, שביקש להבין מדוע אינו יכול להינשא עם בחורה שאיננה יהודיה. הסברתי לו ארוכות את העניין. הוא הקשיב ואמר שיחשוב על זה. כעבור שבועיים הוא חזר ואמר 'ואיך אדע שאיננה בת לאב יהודי מתבולל? יש להם כמה מנהגים יהודיים'. מאז אותה שיחה הוא לא הסכים לפגוש בי עוד".

    הדובר, רבה של קהילה יהודית באחת ממדינות אירופה, עמד בשבוע שעבר מול מאות מחבריו והציג שורה של בעיות בנושא ההתבוללות שהוא נתקל בהן.

    "בהונגריה, לדוגמא, לפני כ־100 שנים שינו יהודים רבים את שמות משפחתם מתוך פטריוטית לשמות הונגריים. שמות היהודים די דומים לגויים בהונגריה. שנים של נישואי תערובת, בתוך עם שהוא ממילא בליל של גזעים, יצרו יהודי הדומה למדי לשכנו, איך כאן אתם מתמודדים עם הנושא", תהה אחד הרבנים בפני הגאון רבי ברוך אוברלנדר רבה של הקהילה היהודית בהונגריה.

    הגר"ב אוברלנדר משיב, ובין הנוכחים מתפתח דיון עירני. כאשר כל אחד מהנוכחים מספר מנסיונו האישי. העומד מן הצד יכול להתרשם כיצד הסוגיה של ההתבוללות מפורקת לגורמי דיון שונים, כאשר לכל אחד מהם מוקדש פרק לדיון בפני עצמו.

    "לפני שרצים לגייר גויים בואו נשמור על אלו שנולדו יהודים שלא יתבוללו. התבוללות במספרים מבהילים שאנחנו רואים היא גרועה מהשואה הגשמית שראינו", אמר באחד הדיונים חבר מועצת הרבנות הראשית הגאון רבי שמעון אליטוב.
    אין זו משימה קלה לכנס יחדיו 300 רבנים, מ-40 מדינות שונות, ליומיים של דיונים אינטנסיביים. אלא שחברו להן יחדיו שורה של בעיות הלכתיות כבדות משקל, כמו נגע ההתבוללות, האיסורים השונים שמבקשות ממשלות שונות באירופה להטיל על קיום בריתות מילה כמו גם שחיטה לפי ההלכה היהודית המאיימות לפגוע בקהילות רבות, לצד נושאים נוספים שהגיעו לשולחנם של הרבנים הגאונים חברי נשיאות ומועצת 'מרכז רבני אירופה' שהביאה להחלטה לקיים וועידה כללית חדרי הדיונים השונים, היו גדושים במשתתפים מכל גוני הקשת המרכיבה את רבנות אירופה. רבנים חובשי פראק והמבורג, נראו ליד חובשי קנייטשים וסירטוקים. שיתוף הפעולה הפורה הקיים בקהילות השונות תחת המסגרת של 'מרכז רבני אירופה' בא לביטוי חזותי לעין כל. לראשונה מאז השואה התאחדו מספר רב כל כך של רבנים מכלל החוגים והמגזרים וניתנה הבמה לכולם להתבטא ולהשתתף בדיונים.

    שורה של סוגיות ושאלות הלכתיות שונות הועלו בפאנלים השונים. הרבנים השונים בחרו בדיונים כל אחד לפי עניינו. נושאים שסביבם היה עניין רב נרשמו על ידי אנשי 'מרכז רבני אירופה' ותקצירים הועברו למעוניינים. חלק מהנושאים הועלו במסגרת הארוחות השונות, מה שאיפשר לנוכחים כולם להיות שותפים לדיונים.

    המרצים הבכירים המתמחים בתחום ההתבוללות הרב משה ברוורמן והרב דורון קורנבליט, העבירו סדנאות והעניקו עצות מעשיות לרבנים כיצד להתמודד אל מול תופעת ההתבוללות. את דבריהו ליוו במצגות אטרקטיביות שהקלו על הבנת המסר והעניקו 'כלים' לרבנים.

    אחד הדיונים המרכזיים היה בנושא איסור עריכת בריתות מילה ושחיטה יהודית שמבקשות ממשלות שונות באירופה להטיל. ”אנחנו נילחם על כך שלא יהיה ילד יהודי אחד באירופה שלא יעבור ברית מילה“ – אמר הגאון רבי בערל לאזאר, רבה הראשי של רוסיה. והוסיף כי חלה חובה על רבני אירופה כמו גם בישראל ובעולם היהודי כולו להציג עמדה ברורה בה יבהירו ששחיטה כהלכתה תהיה אפשרית בכל אירופה.

    "אני חושב שאפשר בהחלט לקרוא למתגדי קיום ברית המילה ושחיטה על פי ההלכה היהודית אנטישמים. הם אמנם מתלבשים בלבוש חדש ויפה, אבל מה שהם באמת מנסים לעשות זה להוציא את היהדות מידיהם של היהודים. בשואה הרגו אותנו בכוח, על ידי רציחות, אבל הם מבינים שזה לא עבד. כיום הם מנסים לרצוח את הנשמות שלנו… מטרתנו היא לבנות, מחדש קהילה יהודי אירופאית חזקה יותר״, אמר הגר"ב לאזאר.

    לצד גדולי רבני אירופה, טרחו ובאו גם הרבנים הראשיים לישראל, הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף ועמיתו הגאון רבי דוד לאו, אשר מהווים שותפים נאמנים לפעילות 'מרכז רבני אירופה' ועומדים לימינם בכל הנצרך. במהלך הכינוס, בערב הצדעה שנערך לרבני 'מרכז רבני אירופה', נחתמה אמנה לשיתוף פעולה בין הרבנות הראשית לישראל, המשרד לשירותי דת ו'מרכז רבני אירופה', בהם הצהירו הצדדים על שיתוף פעולה והכרה הדדית בפעילויות השונות.
    זה המקום לציין כי הרבנים שהשתתפו בכינוס 'מרכז רבני אירופה' עמדו נפעמים מול הגאונות והבהירות שגילו הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף שמסר שיעור במשך כשעה וחצי בהלכות פסח מול משתתפי הוועידה והרה"ר לישראל הגאון רבי דוד לאו בשיעורים שמסר.

    בשולי הכינוס קיימו מנהלי 'מרכז רבני אירופה', יחד עם הרה"ר הג"ר דוד לאו ורבני הונגריה הגאון הרב ברוך אוברלנדר אב"ד בד"צ קהילות החרדים בבודפשט והרה"ג שלמה כובש רב קהילת עמי"ך שורה של מפגשים עם ראשי השלטון בהונגריה ובראשם נשיא הונגריה.

    נשיא הונגריה, מר יאנוש אדר, אמר מצידו בדברי ברכתו: "ב-25 השנים האחרונות (אז הגיע להונגריה הגאון רבי ברוך אוברלנדר) אנו זוכים לתחייה נפלאה של יהדות אירופה אצלנו בבודפשט. יותר ויותר בתי כנסיות, בתי ספר ותלמודי תורה, פעילויות עם צעירים ונוער, אוניברסיטה ליהדות, הקמת משחטות ועוד נשיא הונגריה הוסיף שממשלת הונגריה גאה באזרחיה היהודית ותעשה הכל על מנת להבטיח את המשך החיים היהודיים במדינה בחופש דת מלא. הגר"ד לאו הודה לו על דבריו וביקש שממשלת הונגריה תעניש בחומרה ובזריזות את מי שמסית כנגד העם היהודי.

    בתום הביקור שנמשך זמן רב יותר מהמתוכנן, העניק הנשיא לחברי המשלחת מדליה מיוחדת של בית הנשיא. בתמורה, העניקו הרבנים מתנת הוקרה עם סמל ירושלים ומטבעות עתיקים שייצרו יהודים בהונגריה לפני 800 שנה.

    85 (2)

    הרב דוד אברהם

    הרב ליברמן בעצרת

    85

    82 (3)

    40

    27

    35

    28

    26

    15

    12

    11

    10

    9

    4



    0 תגובות