התחפושת והאיש מאחורי המסכה

    אבינועם יוגב 1 Comment on התחפושת והאיש מאחורי המסכה
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    קצת משונה לי לשבת ולכתוב , מאחר ואני רגיל לעשות הכל מאחורי הקלעים ולעסוק בהפקה ולא בכתיבה.
    עכשיו כשפורים בפתח עשיתי גם אני ונהפוך הוא מהרגלי וזה גם הנושא שעליו אכתוב.

    ישנם הרבה מנהגים וטעמים שכולם עושים ביומיום ולא תמיד אנו שואלים ויודעים את הסיבה והטעם לעשיה ולהידור ומה היסוד של המנהגים הללו.

    בכל שנה בפורים ישנם יותר ויותר תחפושות שונות ומשונות כאלה שקשורים לסיפור המגילה, וכאלה שלקוחים עפ"י פרי דמיונם של המתחפשים בהם . בכל שנה מחדש אני חושב לעצמי האם יש קשר בין התחפושות שאנשים מתחפשים לסיבה שבגללה זה התחיל והאם יש קשר לרצון האישי של כל אחד לבטא משהו בשנוי שהוא מחולל כלפי חוץ ביום זה.

    ובכלל מה הסיבה שבגללה מתחפשים בפורים והאם היא אחת ממצוות היום ?

    מקורות למנהג זה לא מצאתי אבל סיבות שיתכן ואולי הם הגורם לכך יתכן וישנם רבים. יתכן שבתקופת מלכות אחשוורוש וסיפור המגילה כשהגזירות הרעות הגיעו לאחר המשתה מרדכי ביקש מכל היהודים אשר בשושן ללבוש שק ואפר ולעמוד בתפילה ובצום ולבקש מה' שיעביר את מחשבת המן להשמיד, להרוג, ולאבד את כל היהודים, וכך עשו עד לרגע ביטול הגזירה ויותר מזה לא רק שזה הסתיים לטובה ונתבטלה הגזירה אלא אפילו ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם שהפך להם את היום מיגון לשמחה ויום משתה .אולי זה המקום לסמל של הבגדים שהחליפו מלבוש שק ובגדי המלכות שלבש מרדכי כשנתבטלה הגזירה.

    ויתכן בכלל שהמנהג של התחפושות הוא בא כדי להביא שמחה ולצחוק כדי לקיים את מצוות היום של פורים עד דלא ידע, כמו שמביאים לילדים ליצן או סוג אחר של דמות שמתלבשת שונה כדי להעלות חיוך כשרוצים לשמח אחרים.

    יש אומרים שבכלל התחפושות נולדו מפני שבסיפור המגילה לא מוזכר כלל שמו של הקבה"ו וידוע דברי חז"ל שמגילת אסתר מלשון הסתר פניו של ה' לאורך כל סיפור המגילה . ולכן גם אנו נוהגים להסתיר את עצמינו במסכות לזכר הנס.

    או ששורש המנהג להתחפש בכלל לקוח מכך שבפורים חובה לשתות עד דלא ידע מכיון שאדם שותה בפורים הרבה כדי לקיים את המצווה עד דלא ידע ואז מרוב שיכרות הוא לא מזהה את הסובבים אותו . וכך בעצם בעינים שלו הוא רואה כל אחד כאילו הוא מישהו אחר.

    אבל מה אפשר ללמוד מהתחפושת עצמה ?
    בכל פורים אני מסתכל על כל האנשים שנוהגים להתחפש ואני חושב שכל אחד מבטא לפחות בפורים בתחפושת שלו והופך את עצמו למשהו שהוא באמת רוצה אבל לא מעז לעשות כל השנה ואולי הרצון שלו לעשות שינוי חיצונית או להראות כך לא נותן לו להיות מי שהוא באמת בגלל לחץ חברתי או בגלל מעמדו ולכן ברגע שיש לו אפשרות לברוח הממציאות היומיומית הוא מקיים את ה-ונהפוך הוא בהידור רב , יש לצד החיובי ויש לצד השלילי.

    אבל משהו שהיתי רוצה להעביר הלאה לקוח מהפסוק שכתוב בתהילים "מכל מלמדי השכלתי". בכל רגע ובכל יום ומכל מקום ומכל אדם יש מה ללמוד ולהחכים.

    אם זה הנהגה טובה או כל דבר טוב אחר אז להשתדל ולישם את אותו דבר טוב גם אצלינו. ואם זה דבר לא טוב שראינו אז אולי ראינו את זה כדי להזהר יותר ולהשמר ולדעת מה לא לעשות כדי שאנו לא נגיע ח"ו למצב כזה.

    ומפורים ועניין התחפושות אפשר ללמוד לכל השנה.
    כמו שבפורים אנחנו לא מסתכלים על כל אדם לפי התחפשות שלו ולא מתנהגים אליו עפ"י החיצוניות
    אלא עפ"י אותו אדם שאנו מכירים בשאר ימות השנה.

    כך כדאי להסתכל ביומיום על הפנימיות של כל אדם, ולכבד ולא לזלזל בשום אדם ולא לקטלג אנשים עפ"י המראה החיצוני בלבד מכיון שהחיצוניות היא רק התחפושת ולא העיקר. כמו שכתוב באבות "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו"
    וכך ה"ונהפוך הוא" והשמחה של פורים תלווה אותנו כל השנה באהבה שמחה ואחדות אמיתית.

    פורים שמח !



    1 תגובות

    מיין תגובות