הגות: גילוי או כיסוי • תחפושות ומשלוחי מנות

    חנן בר סלע 1 Comment on הגות: גילוי או כיסוי • תחפושות ומשלוחי מנות
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ע"פ תורת הנסתר ובעקבותיה בהגות החסידית, המתחפש הראשון בהיסטוריה היה הקב"ה. כדי לברוא את העולם ולהתגלות לבני האדם היה עליו להתלבש בלבושים שונים ולמעשה לעטות עליו מסכה.

    לכאורה מטרת התחפושת הינה הסתרה וכיסוי, החבאת המציאות האמיתית באמצעות המסכה ויצירת מראה מתעתע. אך לא כך התחפושת הקבלית, המכילה מימד עמוק ומשמעותי יותר מזה הנראה לעין, וגילוי וכיסוי משמשים בו בערבוביה. ולמעשה הכיסוי הוא המאפשר גילוי.

    בפורים אנו עוטים מסכות לובשים תחפושות. פירוש המילה מסכה ביפנית הינו: פנים דהינו אישיות. בלטינית פרושו פרסונה – per-sono- כלומר "להישמע דרך" או להוליך את הקול.

    ההתחפשות הינה למעשה דרכנו לגלות פנים של עצמנו. גם במגילה מצאנו שהקב"ה מסתיר פניו אולם קולו הולך ומתגלה בכל צעד ושעל. גם כאן גילוי וכיסוי משמשים בערבוביה.

    ואם אמרנו שמטרת הכיסוי היא גילוי אמת פנימית יותר אולי יהיה נכון לחבר לכן את מצוות משלוח המנות איש לרעהו שבה אנו נדרשים לגלות אהבה, שאולי מסתתרת לה בינות למחלוקות שקיימות ביננו במהלך השנה. ובהקשר לכך הרי לפניכם דבריו של ר' שלמה קרליבך:
    "כשאני שולח למישהו משלוח מנות, איזה תפוח ועוגה, אני נותן לו את זה ע"י שליח ולא בעצמי,כי אני רוצה להגיד לו שבע"ה אנחנו קשורים בחיצוניות ,אבל העיקר הוא שנהיה קשורים בפנים-משהו מתחת לפני השטח שאי אפשר לראות. אני לא יכול לשלוח תפוח ועוגה למלכת אנגליה-זה יעליב אותה,כי אנחנו לא קשורים אחד לשני. אבל בפורים אני כן שולח לך תפוח וחתיכת עוגה,כי זה מעומק הלב שלי לעומק הלב שלך.

    למדנו פעם שמשלוח מנות הוא הרפואה הכי עמוקה. העולם שלנו חולה בשנאה, חולה מזה שכולם מפחדים אחד מהשני, חולה מזה שלא מאמינים שאפשר לשפר. כל הצדיקים אמרו שחבר יכול לעשות הרבה יותר מהרבי הכי גדול, כי זה רק תלוי בכמה אהבה אתה נותן לבן אדם. גם עם משלוח מנות זה ככה ולכן בפורים אנחנו מרפאים את העולם".

    יהי רצון שנדע לגלות אהבה – לקבל אהבה ולתת אהבה איש לרעהו וע"י כך נזכה לרפא את כל העולם מכאביו.
    שבת שלום ומבורכת מלאה באור של שמחה ועונג! ופורים שמח וצוהל!



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      הרב חנן היקר!
      מאמר כל כך מיוחד ויפה..מלא בדברי עומק, אהבה, אחדות וקירוב לבבות.
      יישר כח!
      פורים שמח!!