"מרבין בשמחה" – הפרעת מאניה

    ד''ר רונית לזר No Comments on "מרבין בשמחה" – הפרעת מאניה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שמחה היא אחד הרגשות שמסבה לנו עונג רב . כשאתה שמח אתה מרגיש נפלא! אתה מסוגל לעשות כל דבר טוב יותר, מהר יותר וחזק יותר. הזיכרון שלך טוב יותר. אתה קולע טוב יותר. אתה חושב טוב יותר. הכול נהיר יותר. כשאתה שמח, אתה מתמלא באנרגיה ומרגיש שאין בכלל בעיה להשיג דברים שרק אתמול נראו לך בלתי ניתנים להשגה. כשאתה שמח, אתה חי במלוא המרץ. אנשים שמחים הם אנרגטיים ובעלי אמביציה. הם רוצים להספיק לעשות הכול, הם שואפים קדימה והלאה. חבל להם שהימים כל כך קצרים! כשאתה בשמחה אתה לא חושש לדבר מול קהל ולא עם האיש הזר שיושב לידך באוטובוס. אתה מלא חיוּת, אתה מרגיש חי!

    חוויה זו יכולה להיות מנת חלקו של כל אדם והיא נחווית לא פעם במהלך החיים הטבעיים. אולם יש אנשים שאצלם חוויה זו מופיעה בצורה לא תקינה הפוגעת בתפקוד החיים שלהם כחלק מהתקף מאניה.

    מאניה- מקור המילה מאניה נובע מיוונית ומשמעה השתוללות מטורפת. "מאניה" כסיומת של מילה משמשת לתיאור הפרעות המאופיינות באובססיה למשהו. מאניה היא הפרעת מצב רוח קיצונית המאופיינת בתחושה של רוממות רוח, אופוריה, התעלות. האדם מתמלא בהתרגשות, אופטימיות ועליצות המסבה עונג רב לאדם. הוא בעל חדות מחשבה, שטף מילולי, יכולותיו וכישרונותיו הרגילים מתפתחים מאוד והוא עשוי לחוות יצירתיות והצלחה רבה בפעילותו הלימודית, העסקית ו/או האמנותית. המאניה מלווה במרץ מוגבר, חוסר-מנוחה ופעלתנות יוצאת דופן.

    האדם מתרוצץ ממקום למקום, בתחושה שיוכל להספיק ולבצע כל אשר ירצה. לצד זאת האדם במאניה מאוד מתקשה לשלוט בדחפים שלו , עד לכדי התנהגות חסרת מעצורים הכוללת בזבוז כספים עד שקיעת חובות, הפקרות מינית וביטויי אלימות. ישנם אף שעשויים להגיע למצב פסיכוטי בו האדם מבטא שטף מילולי ומחשבתי לא מאורגן של "מרוץ מחשבות", חשיבה ופעולה בלתי מבוקרות, מחשבות גרנדיוזיות מוקצנות עד כדי פגיעה בבוחן המציאות. במקרים קיצוניים האדם עלול לבצע פעולות חסרות שיפוט והרסניות עד כדי פגיעה בעצמו או סיכון הסביבה.

    כ 90% מהמקרים השונים של מאניה מלווים בדיכאון קליני, אשר מופיע לפני או אחרי ההתקף המאני. לכן מאניה מאובחנת כחלק מהפרעה הפרעה דו-קוטבית המכונה מאניה-דפרסיה. הטיפול בהפרעה זו כולל תרופות מייצבות מצב רוח ואנטיפסיכוטיות. בנוסף, חשוב לשלב פסיכותרפיה כדי לאפשר לאדם להיפגש עם רגשות מסוג של אובדן ועצב לצד אהבה ושמחה בצורה מווסתת ומכילה וכדי לטפל בפצע הנפשי הטמון מתחת לכיסוי המאניה.

    ד"ר רונית לזר, עו"ס קלינית, מטפלת במבוגרים וילדים. עוסקת בפסיכותרפיה פסיכואנליטית, טיפול זוגי והדרכת הורים.
    לשאלות ולתגובות [email protected] או לנייד 052-6346334



    0 תגובות