- רדיו קול חי - -

לראשונה: סעודיה מינתה שגריר ברשות הפלסטינית

סעודיה החליטה למנות את שגרירה בירדן גם כנציג הסעודי ברשות הפלסטינית בירושלים. עד כה לא היה מינוי כזה וכעת מוגדר הנציג כקונסול הסעודי במזרח ירושלים. השגריר הסעודי בירדן, נאיף בן בנדר א-סדירי, מסר היום ליועצו של אבו מאזן כתב אמנה ובו הצהרה היסטורית, לפיה הוא יהיה השגריר הראשון של סעודיה ברשות הפלסטינית וקונסול כללי בירושלים. מעמדו של א-סדירי יוגדר כשגריר לא-תושב ברשות הפלסטינית, והוא ימשיך לפעול מירדן.

הפלסטינים דיווחו כי אל-חלידי הביע בשמו של אבו מאזן את תודתו והערכתו על עמדותיה של סעודיה כלפי הפלסטינים, ועל תמיכת סעודיה בפלסטינים.

ההערכות הן, כי מדובר בניסיון של הסעודים לרצות את הפלסטינים נוכח הדיווחים על הסכם שמתרקם בינה ארצות הברית וישראל. הסעודים, נזכיר, לפי הדיווחים, מתנים הסכם כזה בצעדים משמעותיים מצד ישראל כלפי הפלסטינים. בשבוע האחרון דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל בסעודיה, "לא ממהר" להגיע להסכם, גם בשל הקואליציה בישראל – שמתנגדת למדינה פלסטינית עצמאית.

מוקדם יותר היום התייחס ראש האופוזיציה יאיר לפיד להסכם עם ערב הסעודית ואמר כי על ישראל להתנגד אליו בכל תוקף. "הבעיה בהסכם עם סעודיה היא שהוא יאפשר העשרת אורניום על אדמת סעודיה", אמר בריאיון ל-103FM. "ישראל לא יכולה להסכים לזה בשום תנאי. האמריקנים יודעים את זה. זה יגרור מיד מירוץ חימוש גרעיני בכל המזרח התיכון. זה סכנת נפשות ואסור להסכים לכך".

בכירים אמריקנים אמרו אמש ל-ynet כי הסיכוי לעסקה שתכלול נורמליזציה בין סעודיה לישראל במעורבות ארה"ב עדיין נמוך, והעריכו כי הוא עומד על 30 עד 35 אחוזים. "הנושא מאוד מסובך, הדרך לשם מאוד ארוכה והנושא הפלסטיני יהיה האחרון", אמרו הבכירים. "לפני הנושא הפלסטיני יש עוד שורת נושאים מרכזיים – הגרעין, הסכם הגנה. רק בסוף יגיעו הפלסטינים, אבל יצטרכו לתת להם משהו".

אמש אמר בכיר בירושלים כי "הסכם עם סעודיה הוא אינטרס אמריקני אמיתי", והוסיף כי "בוושינגטון יעשו מאמץ אדיר, זה חשוב להם בקרב מול הסינים על השליטה באזורים רבים, כולל המזרח התיכון". על ההקלות לפלסטינים, שיהוו גם הם חלק מרכזי בהסכם העתידי – אם וכאשר – טענו בירושלים: "ברור שהם יבקשו דברים גדולים, וייתכן שנצטרך לעשות משהו, אבל הוא לא יהיה דרמטי".