- רדיו קול חי - -

תעשיית העושק: הגננות חושפות את התלושים \\ תחקיר מטלטל

צילום: פלאש 90

יעקב פביאן, הנלחם עבור הסדרת שכר הגננות פתח את השעה השנייה של ה"מהדורה המרכזית" בהגשת אבי מימרן בנתונים עגומים: אני מחזיק בידי תלוש של גננת במשכורת מלאה. חוזרת הביתה עם 3800 שקל, תלוש מהשנה האחרונה. שכר מינימום הוא, החוק הוא שעובד שעובד שמשרה חודשית, כמו במקרה הזה, זה עבירה פלילית על החוק".

פביאן הדגיש: "אחת מהדרכים, כשמשרד החינוך עושה ביקורת הוא צריך לבדוק מדוע היא לא מוגדרת כעובדת במשרה מלאה. הם מעוותים את הנתונים כדי שהתלוש יצא ככה. הגננת שאני מדבר עליה משלמת שכר דירה, בעלה אברך משי אבל היא לא זכאית לסיוע בשכר דירה כי היא מוגדרת כעובדת 2/3".

אלי גולד, מטה המאבק לשכר הגננות: "אותה אחת לא רק שהיא לא מקבלת כסף, כמו שהוא אמר מפסידות מסביב. גננות מספרות לנו שכשהן פונות לקופות הצדקה לא מאמינים להן שהן לא מרוויחות 10,000 שקל. אין ספק שבאופן כללי יש מחסור בתקצוב, אי אפשר להשוות לגננות במקומות אחרים שגם שם לא מרוויחים מספיקים. כאן באים מעסיקים לפעמים ומבקשים להחזיר חלק מהכסף".

יעקב פביאן: "מעבר לחוקי שכר המינימום יש חוק שכל מעסיק במוסד חינוך בישראל צריך לשלם שכר זהה למה שמשרד החינוך משלם (גם אם לא מתוקצב במלואו, א"פ). אפשר לבדוק את השכר המגיע במחשבון השכר באתר משרד החינוך, צריך לבדוק לפי טרום אופק חדש. כל עמותה שמחדשת את רישיון ההפעלה הם חותמים שהם משלמים שכר כחוק. אחת הבעיות שהם משלמים פר ילד, גן תקני הוא 31 ילדים – פרופיל אחיד שמשרד החינוך אומר שמחזיקים גננת מוסמכת עם 15 שנות ותק וסייעת עם 10 שנות ותק. כלומר, גן תקני יכול לשלם לפחות 7000 שקל רק ברשויות שלא מתקצבות עוד וכולן עושות את זה.

הגננת רבקה: פחד אימים לפנות, אם בא להם נשתמש ואם לא בא להם נחליף. למרות שזה מקובל לבקש העלאה בכל מקום עבודה. פנינו, אמרו נחשוב ולא חזרו.

גננת רבקה: אני נחשבת מרוויחה הרבה ואני מקבלת כ-4000₪, אני גרה במרכז. אין לנו גם תנאים בסיסיים, אין בר מים, עכברים, תקלה במזגן – תתמודדי בעצמך. פעם רצינו לתבוע את הגן אמר לנו עוה"ד שעם המנהל הזה הוא לא מתעסק"

הגננת מיכל: "ברגע שאין כסף אנחנו כבר מעדיפות להביא מעט שמן וקמח לעוגיות מהבית. אנחנו עושות את הקניות אנחנו עושות הכל וזה השכר שאנחנו מקבלות? לא מדברת על דברים יותר חשובים לטובת הילדים.

הגננת רבקה: מעבר לכך, אותי פיטרו יום אחרי לידה ולא ראינו שום פיצויים כי הם עושים את זה בצורה שהם מתחמקים מהחוק.