"המשטרה לא קיימת"; ועדת הכלכלה דנה במצב בכבישי יו"ש

    צבי טסלר No Comments on "המשטרה לא קיימת"; ועדת הכלכלה דנה במצב בכבישי יו"ש

    שרת התחבורה מיכאלי: "האתגרים מרובים והתקציב הנדרש לא בהישג ידנו – לא עשינו תכנית מיוחדת לאף אזור בארץ אלא הלכנו לקריטריונים מקצועיים של מוקדי סיכון". מנכ"ל המשרד לבט"פ: "תגברנו את המשטרה אבל זה לא הלך למחוז ש"י". ח"כ סטרוק: "אם היו נתוני אמת אז השרה לא הייתה יכולה שלא להשקיע כספים בכביש יו"ש ומנכ"ל המשרד לבט"פ לא יכול היה שלא להקצות שוטרים"

    כביש 90. ארכיון צילום: Yossi Aloni/Flash90
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (שני) ישיבת מעקב אחר הטיפול בקטל בדרכים ביהודה ושומרון. הישיבה היום התקיימה בעקבות דיון שיזמה ח"כ אורית סטרוק לפני כחצי שנה, בו נחשפו כשלים רבים בהם מחסור בשוטרים וניידות שמוביל את המשטרה להסתייע בחיילים ולוותר על אכיפה בלילות. היו"ר ביטון פתח את הישיבה והזכיר את הממצאים הקשים שעלו בדיון הקודם, בין היתר על היעדר ניידות תנועה ביו"ש בשישי בלילה ויציאה לשטח של ניידות בעזרת סיוע של חיילי צה"ל.

    מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, תומר לוטן, אמר כי שיטור הוא אחד המשאבים הכי משמעותיים שנמצא בחסר בישראל, וזה נכון גם במחוז ש"י. "תגברנו את המשטרה אבל זה לא הלך למחוז ש"י, אלא לטיפול באלימות בחברה הערבית, לטכנולוגיה וסייבר ודברים אחרים. עד לפני כמה ימים קיימנו דיוני תקציב שכללו דרישה להרחבת משאבים במחוז ש"י, אבל לא ברור מה יקרה כי לא יודעים לאן הולכים ולכן הכוונה היא לעשות יותר עם מה שקיים", אמר לוטן.

    שרת התחבורה, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה כי סוגיית הבטיחות היא עליונה, ופירטה על תקצוב הטיפול במוקדי סיכון, בפניות שמאלה ובהרחבת כביש 90, אך הוסיפה: "האתגרים מרובים מאוד והתקציב הכולל הנדרש הוא לא בהישג ידנו, אפילו לא בטווח הראיה". היו"ר ביטון הזכיר כי הדיון עוסק בנעשה ביו"ש ומיכאלי השיבה: "לא עשינו תכנית מיוחדת לשום אזור בארץ. גם בגולן מצב הכבישים הוא בכי רע מאוד מאוד, גם בגליל יש כבישים ללא אבא או אמא ובהתאמה לא עשינו תכנית ספציפית".

    היו"ר ביטון שב ושאל האם המצב ביו"ש בבטיחות בדרכים מניח את דעתה של השרה, ומיכאלי השיבה: "המצב ביו"ש לא מניח דעתי בהרבה מאוד מאוד מאוד מובנים. לא עשינו תכנית מיוחדת לאף אחד מאזורי הארץ, אלא הלכנו לקריטריונים מקצועיים של מוקדי סיכון". באשר לנתונים לפיהם נקבעים מוקדי הסיכון, אמרה השרה מיכאלי כי זה לא באחריות המשרד.

    ח"כ סטרוק, שיזמה את הדיון שהתקיים לפני כחצי שנה, ציינה כי נמסר לה מהמשטרה שנעשו הכנות להעביר ללמ"ס ולרשות הלאומית לבטיחות בדרכים את הנתונים על תאונות בשטחי יו"ש, גם של פלסטינים עם פלסטינים, אך הדבר לא קרה בגלל מסמך שלא נמצא. עוד אמרה ח"כ סטרוק כי ממסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהוכן לבקשתה, עלה כי משטרת התנועה, לדבריה, לא קיימת ביו"ש ורק רבע מהדוחות שניתנים לפלסטינים משולמים. "אם הלמ"ס היה מוזן בנתוני אמת אז השרה לא הייתה יכולה שלא להשקיע כספים בכבישי יו"ש ומנכ"ל המשרד לביטחון הפנים לא יכול היה שלא להקצות שוטרים", אמרה.

    מפקד מחוז ש"י, ניצב עוזי לוי, אמר כי יש לו 1,300 שוטרים על הגזרה השנייה בגודלה במדינה אחרי המחוז הדרומי. הוא הוסיף כי יש 18 ניידות ואם לא יהיה סיוע של הצבא ניתן יהיה להפעיל רק עשרה מהן. היו"ר ביטון שאל איך אפשר לחיות עם אפס ניידות בשישי בלילה, והמנכ"ל לוטן השיב כי זה גם הזמן שבו מתרחשים מקרי אלימות אחרים וחלוקת המשאבים הולמת את המציאות.

    בשלב זה של הדיון התנצלה השרה מיכאלי ואמרה כי היא צריכה לצאת לברך בטקס ליוצאי טוניס. היא הוסיפה ואמרה ליו"ר ביטון: "האנשים המקצועיים לשירותך". היו"ר ביטון אמר בתגובה: "הלוואי שהם היו לשירותי. שנה שלמה רצינו שהם יהיו לשירותנו וזה לא קרה".

    באשר לדברי מפקד מחוז ש"י אמר היו"ר ביטון כי אם היה במקומו היה מתפטר. "המצב שבו 4.5 מיליון איש ביו"ש ללא ניידת בשישי בלילה זה מצב שאי אפשר לקבל אותו. מחכים לאסון הבא ואז תראו איך פתאום יימצאו המשאבים". המנכ"ל לוטן הגיב ואמר כי לא מקצים שוטרים לפי ספירה של אנשים.

    יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אבי נאור, אמר כי יש חסר בנתונים שלא נובע מזה שגוף אחד לא מעביר נתונים לגוף אחר, אלא מזה שאין נתונים על תאונות הפלסטינים עם פלסטינים בכלל, כי המשטרה לא מגיעה אליהם. הוא הוסיף כי הרשות מגבשת בימים אלה תכנית חומש רב שנתית ארצית, שיעדיה הם הפחתת שיעור הנפגעים בתאונות ב-50% תוך חמש שנים, הצבת ישראל בין חמש המדינות המובילות בבטיחות בדרכים והורדת מספר ההרוגים מ-6 ל-3 לכל מיליארד ק"מ נסועה.\

    מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ, אמר כי נתוני החסר הם לא הבעיה של יו"ש, כי כבר לפני שלוש שנים החלה החברה לתקן זאת. הוא הוסיף כי "השנה, בהובלת השרה, חזר התקציב של 230 מיליון שקל לטיפול במוקדי סיכון, לאחר שנתיים שלא היה שקל לטיפול במוקדי סיכון בישראל".

    מנגד, יו"ר מועצת יש"ע, דוד אלחיאני, אמר כי איכות החיים של הפלסטינים עלתה לאין שיעור בשנים האחרונות, והדבר מוביל לעלייה בתנועת הרכבים ביו"ש שתשתית הכבישים לא יכולה להכיל. ראש המועצה המקומית אלפי מנשה, שי רוזנצוויג, אמר כי שנה שלמה ניסה להזמין את השרה מיכאלי לאזור, והוסיף כי נראה שיש תכניות אבל זאת שאלה של מדיניות וברגע שיכירו בכך שבאזור חיים 4.5 מיליון איש הכל יסתדר.

    היו"ר ביטון אמר כי המצב ביו"ש חמור ונפגעים מכך גם היהודים וגם הפלסטינים. הוא הוסיף כי זה מחפיר שבשישי בלילה אין ניידות תנועה ביו"ש ואמר כי המצב הזה לא יכול להימשך. "הוועדה קוראת לשר לביטחון הפנים לפעול מידית להבטיח מספר ניידות בשישי בלילה ביו"ש, לבטל את התלות בחיילים כדי לצאת למשימות שיטור, להקצות מספר תקנים של שוטרים ליו"ש ולהשיב לוועדה במכתב בתוך חודש בעניין. הוועדה קוראה למשטרה, לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ולמשרד התחבורה לקיים ישיבה ולמצוא בתוך שבוע את הטופס האבוד להעברת נתוני התאונות ביו"ש, ולהודיע לנו על כך במכתב תוך שבועיים. הוועדה קוראת למשרד התחבורה לתקצב כבישים מסוכנים ומוקדי סיכון ביו"ש מידית, לפי נתוני האמת, קוראת ליו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לסייר ביו"ש ולהכניס את האזור לתכנית העבודה ולמשרד התחבורה והמשטרה להקים כוח משותף לבחינת סוגיית המשטובות", סיכם היו"ר ביטון.



    0 תגובות