לאחר 10 שנים ממציאתה: אבן מגדלה חוזרת הביתה

    קובי פינקלר No Comments on לאחר 10 שנים ממציאתה: אבן מגדלה חוזרת הביתה

    ״אבן מגדלה היא אחד מהממצאים הארכיאולוגים החשובים בארץ ישראל״ (רשות העתיקות), ולראשונה לאחר מציאתה לפני כעשור, חוזרת האבן לכור מחצבתה במרכז התיירות מגדלה על שפת הכנרת | הקהל הרחב מוזמן לבקר במקום ולצפות באבן החל מהחודש הבא

    צילום: קובי פינקלר
    10:06
    28.03.24
    מהדורת הבוקר No Comments on ח"כ סוכות מבטיח: "לא נפר את הברית עם החרדים"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אבן מגדלה, נחשבת לאחד הממצאים הארכיאולוגים החשובים בארץ ישראל. בשנת 2009, במהלך בנייתו של מרכז מגדלה, התגלו ממצאים ארכיאולוגיים מפתיעים, כפר דייגים שלם נשמר כמעט בשלמותו ובו בית כנסת מהמאה הראשונה (תקופת הבית השני), העתיק והשמור ביותר בגליל ואחד מכעשרה בתי כנסת בני התקופה לצד שרידי העיר מגדלה המשוערת כעיר הולדתה של  מרים המגדלית.

    בחפירות רשות העתיקות, בהובלתה של דינה אבשלום-גורני, נחשפה במרכז בית הכנסת אבן ייחודית. זוהי תיבה מלבנית מאבן גיר, שלה ארבע רגלים. היא מעוטרת בתבליטים סכמטיים המתארים את המקדש ולדעת החוקרים שימשה כרהיט הקשור בקריאה בתורה. בחזית מתוארת מנורה, והיא הקדומה ביותר שנמצאה בבית כנסת. יש הסבורים שהיא מייצגת את בית המקדש ואת הכלים ששימשו בפולחן, ונראה כי נעשתה בידי אומן שראה בחייו את בית המקדש. האבן מלמדת על הקשר העמוק בין יהודי הגליל למקדש בירושלים.

    בעקבות הממצאים המרעישים שהתגלו בחפירה, שונו תוכניות הבנייה של מרכז מגדלה, ותהליך הבנייה התעכב. עם התקדמות החפירות, אבן מגדלה הועברה למרכז רשות העתיקות להמשך מחקר ושימור. שוקה דורפמן ז״ל, מנכ״ל רשות העתיקות, התחייב שהאבן תוצג במקום, באופן זמני, כאשר בניית המרכז תושלם. מאז, האבן הוצגה ברחבי העולם בתערוכות מרכזיות ביניהן: ב-2017 בתערוכה משותפת של המוזאון היהודי ברומא: ״מנורה: כת, היסטוריה ומיתוס״, כחלק מהתערוכה של המזרח התיכון במוזיאון המטרופוליטן לאומנות בניו יורק ב-2018 ובמסגרת תערוכת ״שביל הסנהדרין״ בבית יגאל אלון בגינוסר ב-2021.

    החפירות החשובות במגדלה והממצאים שנמצאו במהלכן הפכו את האתר לנקודת ציון בינלאומית בישראל המהווה מוקד משיכה לאלפי מבקרים מדי שנה ומזוהה היום ״כצומת יהודית היסטורית״. בשלהי 2019 הושלמה בנייתו של מלון מגדלה ולרגל פתיחתו, יצרה הנהלת המלון קשר עם רשות העתיקות בנוגע להבטחתה להחזרת האבן למקומה המקורי. אכן, ההבטחה מולאה ביום ראשון האחרון, עם הגעתה של האבן למגדלה.

    הארכיאולוגית הראשית של המתחם, מרסלה זאפטה מאוניברסיטת אנהוק ציינה: ״העובדה שהאבן חוזרת למקומה המקורי היא בעלת חשיבות היסטורית ודתית. זהו ממצא ייחודי ואחד החשובים שנמצאו בארץ ישראל. כדי שמשמעות האבן תובן במלואה, יש חשיבות להציגה במקום המצאה. האבן, יחד עם ממצאים נוספים, מסייעים בהבנת הזהות היהודית של מגדלה כמו גם הדרך בה תושבי מגדלה שמרו על יהדותם והקשר שלהם לבית המקדש בירושלים. לאחר עשור בה האבן הופרדה ממקום הימצאה, לחזרתה יש השלכות משמעותיות על ההיסטוריה של האתר, על היהדות, ומחקר היסטורי של ארכיאולוגיה מתקופת התנ״ך".



    0 תגובות