ועדת החוקה דנה ב"חוק הנאשם"; ח"כ אוחנה: "פיגוע בדמוקרטיה"

    אבי רבינא No Comments on ועדת החוקה דנה ב"חוק הנאשם"; ח"כ אוחנה: "פיגוע בדמוקרטיה"

    ח"כ אמיר אוחנה: "יבוא יום והוא לא רחוק בעיני שהציבור יתבייש בכם ויקיא אתכם על הפיגוע בדמוקרטיה שאתם מנסים לחולל". ח"כ בן גביר הוצא מדיון ועדת החוקה לאחר שכינה את ח"כ סעדי "מחבל"

    צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
    22:46
    23.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on איך נראה את ההצלחה בשגרת החיים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במקביל לקידום הצעת החוק להתפזרות הכנסת: ועדת החוקה של הכנסת דנה הבוקר (ראשון) בשאלה האם ראוי שהוועדה תגיש הצעת החוק לאיסור הרכבת ממשלה ע"י נאשם בפלילים.

    יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד קריב (העבודה) פתח את הדיון: "לא הנחתי הצ"ח מטעם הוועדה וגם לא תתקיים הצבעה והודעתי על כך מראש. הדיון היום דיון עקרוני, שיבחן את השאלה האם ראוי שהוועדה תניח מטעמה הצעה לתיקון חוק יסוד כך שיוגדר שלא ניתן להטיל את המנדט להרכבת ממשלה למי שהוגש נגדו כתב אישום. הנושא הזה מלווה אותנו לאורך כל כהונת הכנסת הנוכחית ואף לפני כן, הוא לא נולד בשבוע שעבר, הוא משמעותי וכבד ואינני מתעלם מאף היבט שלו. זה נושא רציני חוקתית, הנוגע בשורשי שיטת המשטר שלנו ואני הראשון להודות שיש פנים לכאן ולכאן ויש לקבל הכרעה ערכית. בצהרים צפויה ועדת השרים לדון בהצ"ח פרטיות וככל שהן תאושרנה בוועדה ובמליאה ודאי שהוועדה שלנו היא המתאימה לדון בנושא הזה, וניגש למשימה ללא עיכוב. חשבתי שנכון לאור השיח המתנהל לקיים גם דיון עקרוני עוד לפני הכרעת ועדת השרים".

    צילומים: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

    לשאלת ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו)- איך ניתן לוודא שההצעה תובא לוועדת החוקה, השיב כי אם תהיה שאלה להכרעת ועדת הכנסת הוא מצפה כי ועדת הכנסת תעביר את ההצעה לוועדת החוקה ואם לא, יניח הצעת חוק פרטית. אם הדרך הזו תחסם, תובא הצ"ח מטעם הוועדה.

    "אינני מתכוון לאפשר חסימה של הצ"ח שאמורות להגיע לוועדת החוקה. הדיון מתכתב עם הצ"ח שאמורות להגיע למליאה אבל גורם כזה או אחר צפוי לעכב אותן פרוצדורלית. מכיוון שאנחנו מקיימים כבר דיון עקרוני, נוכל להתייחס כבר להצ"ח יותר קונקרטית".

    ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) אמר: "יבוא יום והוא לא רחוק, שהציבור יתבייש בכם ויקיא אתכם על הפיגוע בדמוקרטיה שאתם מנסים לחולל. מה שאתם מנסים לעשות עכשיו הוא לשלול את היכולת ממי שזוכה לתמיכה הציבורית הרחבה ביותר מלהתמודד לכנסת. אתם לא מנסים לחולל נורמה עקרונית שלא באה לעולם ב-74 שנות המדינה, אלא מנסים לחסום מועמד ספציפי, ואת זה אתם מנסים לעשות בשבוע שככל הנראה הכנסת מתפזרת. אין שום סרט שזה מתקדם ובוודאי לא לקריאה שלישית ואתם עושים זאת רק לשם הכותרות תוך השחתת זמנה של הוועדה והכנסת.

    "אם ההצעה הזו איננה פרסונאלית כמו שיש מי שטוענים, אני יכול להעלות על דעתי עוד מספר הצ"ח – מי שאין לו השכלה תיכונית ולא השלים בגרות לא יוכל לכהן כרה"מ. הצ"ח נוספת- כל ההטבות יינתנו למי שהשלים 18 חודשים כרה"מ. הצ"ח נוספת- לא תוכל לשרת כמפקדת גל"צ מי שלא שירתה בצה"ל. את הפגוע הזה שאתם מנסים לחולל בדמוקרטיה- אנחנו נהיה השב"כ ונסכל אותו".

    היו"ר ח"כ קריב: "אם זכרוני אינו מטעה אותי רה"מ דאז נתניהו תמך בהצעת חוק דומה ואני רוצה לשאול אותך- אם הייתה הצעה דומה שלא הייתה חלה על מערכת הבחירות הקרובה, היית תומך?"

    ח"כ אוחנה: "הייתי מתנגד כי לא הייתי נותן לפקיד להחליט. עמדתי העקרונית היא נגד הצעה כזו ומי שהצביע בעבר בעדה זו טעות. אולמרט נהנה מ-3% תמיכה בציבור, כי האמינו לתזה של הפרקליטות – מה שלא קורה עכשיו. למעלה ממיליון איש שהצביעו בעד נתניהו הצביעו נגד התיזה הזו של הפרקליטות".

    היו"ר ח"כ קריב: "אחוזי התמיכה של אולמרט היו צריכים לתמוך בכך שלא נכון שאדם המנהל משפט פלילי מנהל את המדינה.

    ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) החל לדבר ואמר: "כחבר ועדת החוקה האולם הזה בשנה האחרונה אף פעם לא היה מלא כמו היום, עם פנים שאף פעם לא הגיעו לכאן. עכשיו מדברים על דמוקרטיה ועל פיגוע בדמוקרטיה. מה שלביבי היה נוח כשהיה אולמרט מועמד לפני כתב אישום כולכם הייתם בעד. צר לנו שהדיון הזה הוא מעט מידי מאוחר מידי, כבר שנה אני וחבריי עם אלי אבידר, גבי לסקי וחברי אחמד טיבי מנסים ללחוץ על הממשלה על ראש הממשלה החליפי, איפה הייתם שנה שלמה? בגלל שמישהי שמה וטו? עכשיו אתה מנסה לקיים דיון אבל אין דיון כי אין הצעת חוק אפילו. יש לנו הצעת חוק שעולה היום לוועדת שרים והודענו שיש לכם 6 קולות של הרשימה המשותפת".

    ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) התפרץ לדבריו וקרא: "אתה מחבל, תומך טרור, לך לסוריה"

    לאחר דברים אלו פרצה מהומה ויו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב, הורה להוציא את ח"כ בן גביר מהדיון: "לא יישב כאן חבר כנסת ויקרא לח"כ אחר מחבל. יקרא ח"כ אחד לאחר מחבל הוא ימצא עצמו מחוץ לחדר הוועדה".

    בצאתו אמר ח"כ בן גביר ליו"ר הוועדה: "הפכת את הוועדה לקרקס"

    היו"ר ח"כ קריב פנה לח"כ מקלב: "בזמן שאנחנו כאן באולם לשכתך הודיעה שיו״ר הוועדה מסרב לאפשר ליועץ המשפטי להשמיע את עמדתו, אז מכיוון שאתה איש אמת אני רוצה שתסביר ללשכתך את מה שנאמר על ידי היו"ר כדי שלא תצא תקלה תחת לשכתך והציבור לא ייחס את טעות הלשכה לכבוד הח״כ"..

    ח״כ מקלב: "חשבתי שהייעוץ המשפטי צריך לפתוח את הדיון".

    היו"ר ח"כ קריב: "מכך שלא קיבלתי את עמדתך לגבי סדר הדברים, לגזור שהיו״ר סרב לשמוע את עמדת היועץ המשפטי, זו פרשנות על דרך הדרש ולא על דרך הפשט. כשכבודו ישב כאן כיו״ר אני מבטיח לכבד את סדרי הדיון שהוא יקבע".



    0 תגובות