מרגש: המוהל מאוקראינה חזר למדינה וערך 7 בריתות

    נדב דוד 1 Comment on מרגש: המוהל מאוקראינה חזר למדינה וערך 7 בריתות

    לאחר שברח מאוקראינה עם בני משפחתו בעקבות המלחמה, הגיע הרב ד"ר יאשה (יעקב) גייסינוביץ' בתום מסע יבשתי מפרך בן 1,741 ק"מ חזרה לעיר מגוריו במדינה, וערך 7 בריתות ליהודים מקומיים

    13:14
    28.03.24
    מהדורת הבוקר No Comments on ה'מתכון' של האור החיים למנוחת הנפש | הרב צבי אריה אדלר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הרב ד"ר יאשה (יעקב) גייסינוביץ', היה מוהל שפעל בכל אוקראינה עד לפרוץ המלחמה. כשזו החלה הוא נמלט עם בני משפחתו והם שוהים בוינה, כאורחי הקהילה היהודית, עד יעבור זעם. בימים האחרונים עשה גייסינוביץ' מסע יבשתי מפרך בן 1,741 קילומטרים מבירת אוסטריה ועד לעיר מגוריו דנייפרו שבמזרח אוקראינה – וזאת לצורך קיום ברית מילה בזמנה, בגיל שמונה ימים, לתינוק יהודי שנולד בעיר.

    יאשה נולד באחת מערי בריה"מ לשעבר ואחרי שלמד רפואה והתמחה ככירורג ובמקביל התקרב ליהדות, החליט לעלות לארץ וללמוד להיות מוהל כדי לשלב בין שני המקצועות. מהארץ הוא היה טס מידי פעם – מטעם ארגון 'ברית יוסף יצחק' – לערוך סבבים של ברית מילה באוקראינה שבה לא התגורר מוהל קבוע.

    בשלב כלשהוא כאשר הצורך במוהל קבוע במדינה הלך וגבר, התבקש גייסינוביץ' ע"י הארגון להתגורר בה באופן קבוע ואכן העתיק את מגוריו לדונייצק, ממנה נסע ברחבי המדינה הענקית לבקשת שלוחי חב"ד ורבני הערים, כדי למול תינוקות יהודים שנולדו או יהודים מבוגרים שהחליטו לקיים את המצווה בגיל מאוחר. ממוצע הבריתות שערך מידי חודש באוקראינה עמד על 23, ולעיתים נקרא גייסינוביץ' לבצע בריתות גם בבלארוס השכנה, במדינות הגוש המזרחי לשעבר, באירופה ואף בסינגפור.

    המלחמה בין אוקראינה לבדלנים, שפרצה בשנת 2014 גרמה לגייסינוביץ' לעזוב את העיר עם משפחתו ולעבור לדנייפרו. לפני כ-3 חודשים, עם פרוץ המלחמה, הוא הצטרף לרבבות יהודים שעזבו את אוקראינה, ומלבד מזוודה אחת עם בגדיו האישיים הוא נטל עימו כמובן גם את תיק העזרה הראשונה וציוד ברית המילה שלו.

    משפחת גייסינוביץ' נדדה בתחילה למולדובה, שם לבקשת אנשי חב"ד המקומיים הוא ערך ברית מילה לפעוט יהודי יליד המקום. מקישינב המשיכה המשפחה לוינה ברית אוסטריה, שבה נקלט בקהילה היהודית דוברת הרוסית הגדולה המתגוררת בעיר.

    לפני שבוע וחצי נולד בדנייפרו תינוק למשפחה יהודית מקומית, והוריו שביקשו לערוך לו ברית מילה פנו ליעקב והפצירו בו לעשות את הדרך הארוכה ולחזור למדינה כדי לערוך ברית לבנם.

    יעקב ואשתו חששו אבל החליטו בסופו של דבר לעשות את הצעד. "ידעתי שאני האדם היחיד שיכול לעשות זאת ופשוט קמתי ונסעתי. חששתי מאוד בתחילה ולא עצמתי עין בכל 1,000 הקילומטרים בחלק המסע המרכזי, בשטחה של אוקראינה, אבל ידעתי שיש לי מחויבות לקהילה ויש שליחות שעלי לבצע. אמרתי לעצמי 'אם אברהם אבינו, היהודי הראשון עשה מסירות נפש למען ברית מילה ומל את עצמו בגיל 99, גם אני צריך לעשות מסירות נפש בשביל המצווה החשובה הזו'".

    אחרי מסע יבשתי מפרך שיצא מאוסטריה, עבר דרך צ'כיה והונגריה וכלל חציה של אוקראינה מקצה המערבי – בנקודת הגבול באוז'גורוד ועד לדנייפרו, הוא הגיע ליעדו בתום 26 שעות נסיעה.

    אחרי מנוחה של לילה מהדרך המפרכת, נערכה ברית המילה לרך הנולד ואחריה נערכה ברית לארבעה יהודים מבוגרים נוספים בבניין 'מנורה' של הקהילה היהודית בדנייפרו, בהשתתפות מניין מצומצם ועם 'סעודת מצווה' מפוארת.

    יום למחרת ערך יעקב ברית לשני יהודים נוספים שהגיעו במיוחד מערים אחרות והיום יצא בדרכו חזרה לוינה, עד לסבב הבא.

    מי שכובד בקריאת השמות לנימולים הוא יו"ר 'הפדרציה היהודית' באוקראינה הרב מאיר סטמבלר שאמר: "עם היוודע דבר הגעתו של יעקב לעיר כדי לערוך את הברית המילה קיבלנו טלפונים מיהודים מבוגרים המתגוררים בעיר ובערים אחרות בסביבה שמבקשים גם כן להיכנס בבריתו של אברהם אבינו. הם אמרו לנו שהמלחמה גרמה להם להבין שהחיים שבריריים ושכדאי להם לנצל את הזמן ולהכניס כמה שיותר תוכן יהודי לחייהם. מרגש לראות את מסירות נפשם של יהודים, בני 20 ועד 70, שנכנסים בבריתו של אברהם אבינו ואנו בטוחים שהזכות הזו תלווה אותם ותשמור עליהם גם כעת, ברגעים האחרונים והמאתגרים של הגלות".



    1 תגובות

    מיין תגובות