כהנא מריח את הסוף – ורץ למנות רבני ערים | פרשנות

    איתי גדסי ונתי קאליש No Comments on כהנא מריח את הסוף – ורץ למנות רבני ערים | פרשנות

    הבוקר שלח מתן כהנא מכתב לרבניים הראשיים בו הודיע להם על הקמת ועדת בחירות לרבנות העיר ת"א | מתן כהנא כנראה מניח שימי הממשלה תמו ואחר כשלונות הרפורמות שלו בגיור ובכשרות הוא רוצה להשאיר חותם על הרבנות בערים | מדוע בשדרות ימונה רב המנוגד לדעותיו של כהנא? ומה המצב בשאר הערים? הכל בכתבה שלפניכם

    השר מתן כהנא צילום: פלאש 90
    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לפי הערכות של מרבית הפרשנים הפוליטיים בישראל, ממשלת הכלאיים של בנט נמצאת בסוף דרכה. הממשלה נמצאת במצב שאין לה רוב בכנסת, והיא לא מצליחה להעביר חוקים חשובים. גם חברי הקואליציה כמו ניר אורבך הכריזו כי "הניסוי נכשל"

    "הכותרת" של השבוע הפוליטי בישראל הייתה אי העברת תקנות יו"ש שהביא גדעון סער למליאת הכנסת ביום שני, בעקבות התנגדות נחרצת של סיעות האופוזיציה, והצבעה של ח"כים מהקואליציה עצמה נגד החוק.

    החוק שבשגרה אמור לעבור ללא רעשים מיותרים וללא דרמות פוליטיות, העסיק את כל כלי התקשורת שעקבו בדריכות רבה לתוצאות ההצבעה. הממשלה אמנם עדיין לא נפלה – אך זהו ודאי מסמר נוסף בארון הקבורה שלה.

    הדבר שהפתיע לא פחות את המערכת, הוא החוק שבא מיד אחריו. שגם הוא לא עבר. היה זה החוק למינויו המחודש של סגן שר הדתות מתן כהנא לשר לאחר שהוא התפטר כדי להדיח מהכנסת את ח"כ יום טוב כלפון שכיהן במסגרת החוק הנורווגי.

    מי שנזקפת לזכותה הפלת המינוי, היא חברת הכנסת עידית סילמן, חברתו לסיעה של כהנא עד לא מכבר, שפרשה מהקואליציה. בתקנות יו"ש היא נמנעה מכיוון שהיה רוב להפלת החוק גם בלעדיה, אך בחוק הזה היא הייתה הקול המכריע – והיא כאמור הצביעה נגד.

    לאור הנסיבות האמורות, כהנא שנותר סגן שר, מריח כנראה את הסוף הקרב של הממשלה, ולאחר כהונה קצרה במשרד הדתות ללא שום הישג משמעותי, הוא מנסה להשאיר חותם שיהיה רשום על שמו.

    פרשננו איתי גדסי מסביר שגם מתן כהנא מבין שהוא לא עשה הרבה עד עכשיו. רפורמת הכשרות שהייתה בין הדגלים שלו נכשלה. מלבד מועצת שוהם, דרום השרון, ונהריה, שום מועצה דתית כמעט ולא שיתפה פעולה איתה. חוק הגיור שגם הוא היה בראש מעייניו, נפל.

    משכך, מסביר גדסי, הוא פנה הבוקר במכתב לרבנים הראשיים לישראל הרב יצחק יוסף שליט"א והרב דוד לאו שליט"א, והודיע להם על הקמת ועדת בחירות לרבנות העיר תל אביב, שיו"ר הוועדה יהיה השופט בדימוס משה דרורי.

    גורם בכיר המעורה בפרטים אומר ל'קול חי': "מקורבים לכהנא אומרים לו שהוא ימדד במינוי רבני ערים. אני יכול לומר מידיעה ברורה, שכהנא מתעסק כעת קרוב ל 100% מהזמן שלו במינוי רבני ערים. האסטרטגיה היא שיש כעת בערך למעלה מ-30 מקומות פנויים, הוא רוצה לפתוח הליכים בכמה שיותר ערים. הוא יודע שהוא לא יצליח בכולם אך הוא רוצה שלפחות 4\5 מקומות שחשובים לו יהיו רשומים על שמו" אומר הגורם.

    "הסיבה שהוא מתחיל עם תל אביב" מסביר הגורם, "כי היה לו בה אינטרס מאז שהוא נכנס לתפקידו. הוא שר הדתות היחידי שחולדאי הסכים לפגוש, אולי בגלל אחוות לוחמים בחיל האוויר. מאחורי הקלעים מדברים על כך שחולדאי הסכים למנות רב בתל אביב אך הטיל וטו מי לא יכול לכהן כרב העיר – לא ממשפחת דרעי, לא ממשפחת לאו ולא ממשפחת יוסף".

    "במהלך כהונתו נערכו מספר פגישות בין חולדאי לכהנא, שכהנא הוא זה שנוסע לחולדאי בלהיטותו לקדם את הבחירות. אחד השמות שהוא רצה לקדם היה הרב דוד סתיו. חולדאי סירב בטענה שלא חסרות לא מהומות בעיר, והוא לא רוצה מישהו שיעורר סערה. הוא רצה מישהו שגם החרדים והדתיים בעיר, וגם החילונים יוכלו להכיל אותו" חושף הגורם.

    פרשננו הפוליטי איתי גדסי מדווח שעלו כל מיני שמות לרבנות בתל אביב. שם אחד השמות הוא דיין בשם יאיר בן מנחם שמכהן כעת כאב"ד בתל אביב ואב"ד באריאל במקביל. הוא היה מועמד לבית הדין הרבני הגדול, אמו פעילה מרכזית במפלגת הבית היהודי. גם שמו של ח"כ לשעבר חיים אמסלם עלה כמועמד לרבנות העיר.

    שם נוסף שעולה הוא הרב אריאל כהנא. כיום הוא מכהן כאב בית הדין האזורי באשקלון ויו"ר ועד הדיינים. הוא היה מועמד למנכ"ל בתי הדין הרבניים אך דחה את ההצעה. הוא סגן אלוף במיל, לוחם חי"ר תושב ירושלים. הוא רואה את עצמו כמועמד להיות רב ראשי לישראל בעתיד. הוא מאד קרוב לשר, בכל משרה שעלתה הוא השם הראשון שהיה על השולחן. חשוב לציין שאין ביניהם כל קרבה משפחתית. למרות שאיננו חלק מצוהר, עמדותיו קרובות מאד לעמדות של לצוהר.
    כהנא רוצה ערים מסויימות
    גדסי עובר לשאר הערים, ומעדכן כי בראשון לציון יש מועמד מוסכם גם על ראש העיר וגם על השר שנראה שמינויו יעבור בקלות. המועמד הוא ראש ישיבת ההסדר הרב שלמה לוי שהוא גם דיין גיור. בדעותיו הוא מזוהה עם רבני צוהר, אפשר לומר שהוא די סגור כרבה הראשי הבא של ראשל"צ.
    עוד עיר שמעניינת את מתן כהנא, שדרות. המועמד המוביל הוא ראש הגרעין התורני ורב בישיבת ההסדר בעיר, הרב דרור טוויל. הרב טוויל הוא איש ישיבת הר המור, מה שמעלה תהייה מדוע כהנא יבחר בו לתפקיד.

    מאחורי הקלעים, מסביר גדסי, מתן כהנא מינה את עו"ד בן ציון ארביב לממונה על המועצה הדתית בעיר. ארביב שהיה הגזבר של הבית היהודי מונה בניגוד לרצונו של ראש העיר אלון דווידי (בעצמו פורש ימינה). בתמורה וכדי להרגיע את דוידי, כהנא סיכם עם ראש העיר שהוא לא יתערב במי יהיה רב העיר, וכך טוויל יוכל לקבל את המשרה. יש לומר שחלק מתושבי העיר עימם שוחחנו לא ממש מרוצים מהמינוי בלשון המעטה, וטוענים למינוי פוליטי.

    בשביל להבין עד כמה דעותיו של כהנא רחוקות מאלה של הרב טוויל, גדסי מסבר את האוזן ומסביר שהשקפת העולם של הרב טוויל דומה לזו של ח"כ אבי מעוז, נציג מפלגת נועם בכנסת. אפילו סמוטריץ' שמאלני מידיי בשבילו.

    בנוגע לשדרות יש לשים לב שגם שם כמו בתל אביב מינה כהנא את שהשופט משה דרורי ליו"ר ועדת הבחירות. גדסי מציין בהקשר זה כי דרורי למד יחד עם אבא של מתן כהנא בישיבת נתיב מאיר. אולי משם מגיעה החיבה היתרה אליו. אולי.

    ברחובות, מזכיר גדסי, הרב שמחה הכהן קוק הלך לעולמו לפני תקופה קצרה. מה שקורה שם זה שיש מאבק בין ילדיו של הרב קוק שנפטר שרוצים שימונה מישהו מטעמם, לבין משפחת הרב בן ציון קוק, שמחזיק בכושר לרב עיר, אותו מייעדים לרבנות העיר. למקורבי הרב בן ציון קוק יש גם טענה דיי צודקת, והיא: שהרב שמחה קוק זצ"ל ירש את אחיו ברבנות העיר שהוא אבא של הרב בן ציון. מן הראוי שכעת בנו של הרב הקודם ימונה לרב העיר. אך מתן כהנא רוצה בכלל להצניח שם מועמד מבחוץ.

    זירה נוספת שכהנא שם עליה עין היא רבנות קריית ארבע-חברון. עם פרישתו של הרב דב ליאור בהגיעו לגמלאות. הרב ליאור עקב גילו כבר ממעט לצאת מביתו, במעלה הזיתים בירושלים.

    לסיכום, מהמידע שהגיע אלינו מאחורי הקלעים עולה כי סגן השר כהנא פועל באינטנסיביות להשאיר חותם כלשהוא על מערכת הרבנות בארץ, וזאת בהבינו ששעון החול של הממשלה הזאת הולך ואוזל. ימים יגידו.

     

     



    0 תגובות