100 ימים למלחמה: צפו בשיבה לחרקוב ובהדפסת התניא בקייב

    נדב דוד No Comments on 100 ימים למלחמה: צפו בשיבה לחרקוב ובהדפסת התניא בקייב

    לאחר 100 ימי מלחמה היהדות מתחילה להתאושש מעט באוקראינה | רה"ע חרקוב הגיע לבית הכנסת, ביקר את הפליטים והודה לרב העיר על חזרתו | הרב רפאל רויטמן, משלוחי חב"ד במדינה חוזר לקייב ומקיים את נדרו | גלריה

    צילום: הפדרציה היהודית באוקראינה
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לאחר 100 ימי לחימה עזה בין רוסיה לאוקראינה, החיים היהודיים מתחילים לחזור מטע למדינה לאחר שמרבית היהודית ברחו עם פרוץ המלחמה.

    בחרקוב קיבלו השבוע את ראש העיר מר איגור טרחוב לביקור מיוחד וראשון מאז פרוץ המלחמה בבית הכנסת הגדול של העיר (שהינו הגדול ביותר באוקראינה והשני בגודלו באירופה).

    הוא פגש שם את עשרות הפליטים היהודים שמצאו מקום מקלט במרתף בית הכנסת מאז פרצה המלחמה וביקש לקבל ולברך באופן אישי את פניו של רב העיר ושליח חב"ד הרב משה מוסקוביץ', ולהודות על העזרה הרבה לתושבי העיר בכלל ולתושביה היהודים בפרט. כזכור, הרב מוסקוביץ' חזר לחרקוב בשבוע שעבר.

    מר טרחוב התרשם מאד מהפעילות ההומניטרית הכוללת שליחת חבילות סיוע ליהודי העיר בכל שלשת חודשי המלחמה והתרשם מערכות המזון שארגנה הקהילה בעזרת "הפדרציה היהודית באוקראינה", שהגיעו לעיר לקראת חג השבועות ויחולקו לתושביה היהודיים. עשרות אלפי ערכות זהות נשלחו בידי הפדרציה לכל רחבי אוקראינה.

    ראש העיר דיבר גם באופן אישי עם עובדי ומתנדבי בית הכנסת, הטבחים, הנהגים והמזכירות, שעבדו ועובדים ימים ולילות למען הצלת חיי התושבים – כולל בתקופות הקשות בתחילת המלחמה, כשחרקוב הייתה מופגזת ללא הפוגה.

    הרב מוסקוביץ', מתפללי בית הכנסת ועשרות הפליטים המתגוררים במתחם התרגשו מאוד מהעובדה שראש העיר הגיע לבית הכנסת למרות לוח הזמנים הצפוף שלו עקב המלחמה, הודו לו בחום והביעו תקווה לסיומה של המלחמה בקרוב

    בנוסף לנעשה בחרקוב, גם בקייב התרחש אירוע מיוחד ויוצא דופן. בכיכר העצמאות האוקראינית 'כיכר מיידן' (Майдан Незалежності) בלב קייב, ובמרכזו הודפס ספר התניא, ספר היסוד של חסידות חב"ד, לקראת חג השבועות.

    את היוזמה להדפסה יזם הרב רפאל רויטמן, משלוחי חב"ד בקייב ומנהל האגף לקשרי חוץ של הפדרציה היהודית של אוקראינה, שנותר בעיר גם כאשר ההערכות היו שהיא תיפול בידי הרוסים בתוך זמן קצר – ונדר לעצמו כי אם יישאר בחיים ידפיס את הספר בכיכר מיידן, הנחשבת לסמל החשוב ביותר של העיר ושל אוקראינה כולה. כזכור, בפסח פורסם כי הרב רויטמן שלח לנשיא היהודי של המדינה, וולדימיר זלנסקי, מצות לליל הסדר.

    את האירוע כיבד בנוכחותו מר קליצ'קו כנציג הממשל ועיריית קייב, יו"ר הפדרציה הרב מאיר סטמבלר, שהגיע במיוחד מדניפר, מרחק של 10 שעות נסיעה, הרב רויטמן וכן הרב מרדכי לבנהרץ ובנו שמחה משלוחי חב"ד בבירה האוקראינית.

    כשברקע ניתן לראות את הבריקדות והמחסומים הרבים בכיכר שנועדו לעכב פלישה צבאית לעיר, קליצ'קו דיבר על התורה שהפכה להיות אור לגויים, איחל חג שמח לכלל יהודי העיר והמדינה ואמר שיקבע לעצמו שיעור בספר כדי ללמוד איך לקחת ממנו הוראות לחיי היום יום.

    הרב לבנהרץ דיבר על הייחודיות של המקום, ועל כך ששלוחי חב"ד לא עזבו את העיר ופעלו בה גם בימי הקומוניזם, וביתר שאת עם נפילתו בעזרת ראש העיר מר ויטלי קליצ'קו וראשי העיר הקודמים.

    הרב סטמבלר הודה בתורו לראש העיר על עזרתו לקהילה היהודית הגדולה בעיר ועל כך שאפשר את הדפסת הספר בכיכר, ואמר כי ימי חג השבועות מסמלים בכל שנה את קבלת התורה מחדש, וכי הרבנים במדינה פועלים ללמד יהדות גם בימי המלחמה ולמרות הקשיים. עוד לדבריו "בחג השבועות אנחנו לא רק חוגגים את ההיסטוריה אלא גם ההווה. אם נחיה כפי שהתורה מלמדת אותנו – מעבר להיגיון האנושי ולפי הוראותיו של בורא העולם, נוכל לחיות בעולם מתוקן ולהביא את הגאולה לאנושות כולה ולכל נברא באופן פרטי. נביא לעולם שבו 'לא יישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה'".

    בסיום דבריו אמר הרב כי הקהילה היהודית במדינה מתפללת לשלומה של אוקראינה, ניצבת לימינה ומצפה לשלום המיוחל.



    0 תגובות