נראה ובלתי נראה: פרשת בהר \\ הרב נהוראי משה אלביליה

    הרב נהוראי משה אלביליה No Comments on נראה ובלתי נראה: פרשת בהר \\ הרב נהוראי משה אלביליה

    מה בין איסור ריבית לחסד עם האחר? ואיך עזר ר' ראובן שהרבני זצוק"ל למשפחה בכמה מילים בודדות בלבד?

    16:43
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on המל"ל מזהיר: סיכון מוגבר לישראלים במדינות עוינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חשבתם פעם על מה בנויה ההיסטוריה?

    מה החזיק אותנו כעם? כאנשים שאפשר תמיד ללמוד מהם?

    אפילו הגוים בכל הדורות מאז תקופת אביי ורבא עבור לתקופת תור הזהב בזמן ר' שמואל הנגיד וכלה בימינו אנו, תמיד בסתרי ליבם ההפכפך זה קינן בהם תדיר.

    ומה זה אתם שואלים?

    חסד!!!

    תמיד הם לא הבינו למה אנחנו צריכים לעזור אחד לשני? למה אני צריך להקריב את המאמצים שלי בשביל שלמישהו אחר יהיה טוב?

    אבל כמו כל יהודי טוב, שיודע כמה הוא מובחר אהוב ורצוי לפני ה', יודע שאחת מאמות המידה של עם ישראל והמיוחדות שלו בהיותו לעם זה: "רחמנים, ביישנים, וגומלי חסדים" (יבמות עט.) לגוים אין את זה, לא בdna  ולא בrna  (רצף גנים של האדם) והם לא יכולים לגדל בעצמם את זה גם אם ירצו.

    ואיך יהודי מרגיש כשהוא עושה חסד?

    הבה ונראה בפרשת השבוע:

    אומרת התורה הקדושה: "כי ימוך אחיך ומטה ידו עמך והחזקת בו גר ותושב וחי עמך, אל תקח מאיתו נשך ותרבית ויראת מאלהיך וחי אחיך עמך" (כה, לה-לו).

    ויש להבין מדוע צריך "להחזיק בו" הרי בפשט המילים הוא אם תעזור לו הוא יחיה ויעמוד על רגליו, מדוע צריך להחזיק? במיוחד אם הוא לווה בריבית הוא עושה זאת בשביל לחיות לא בשביל העסקים?

    רש"י הקדוש כבר הרגיש בזה וכתב וזה לשונו: "אל תניחהו שירד ויפול ויהיה קשה להקימו, אלא חזקהו בשעת מוטת היד. למה זה דומה? למשאוי שעל החמור, עודהו העל החמור, אחד תופס בו ומעמידו, נפל לארץ חמשה אין מעמידין אותו".

    בא הגאון ר' ישיבת לייקווד ר' אהרן קוטלר זצוק"ל בספרו "משנת ר' אהרן" וכותב יסוד נפלא בפסוק זה שניקח אותו לחיים שלנו לעניין מצוות חסד ונראה פלאות: "ובאמת העסק בחסד הוא חסד רב ועצום עם העושה עצמו, שהרי תענוג הנתינה וההשפעה גדול לאין ערוך מתענוג הקבלה, כי כן הוא בטבע הנבראים "יותר משהעגל רוצה לינק הפרה רוצה להניק" (פסחים קיב.) ומשום כך אהבת המשפיע למושפע ממנו גדולה יותר מאהבת המושפע למשפיע עליו".

    ועוד ממשיך הרב: ":ובזה שאדם עוסק בחסד הרי יש לו ענין בחבירו ובטובת חבירו ונושא בעול עימו ודואג לעניניו וכו' ממעט בהכרח מרוצתו התאוה אחרי התאוה והחמדה, אחרי שבהרגשותיו גם זולתו תופס מקום, כי כשחבריו תופסים מקום ודואג עבורם, וגם עבור מצבם הרוחני וכו' נמצא שהעסק בחסד מביא לו רווח גדול, וזולת השכר הרי זה רווח עצום במצבו הרוחני בכלל".

    והמסר מבואר – הוא שכשאדם עושה חסד הוא הופך להיות אדם שחי את האחר וברגע שהוא חי את האחר החיים שלו נראים אחרת לגמרי, לא חייב בדווקא לעשות את החסד פנים מול פנים אלא אתה יכול לפעמים להיות
    "נראה" לעזור אתה בעצמך, וגם "בלתי נראה" לשלוח שליח או לקיים מתן בסתר, ולא בכדי אמר שלמה המלך במשלי (כא,יד): מתן בסתר יכפה אף ושוחד בחיק חמה עזה".

    את ההשפעה של החסד עליך ועל בני ביתך תקבל בכל מצב!!! 

    תשמעו סיפור נפלא ביותר שכשרוצים לעזור לשני איך הקב"ה כבר משלים את הקצוות (אוצר הדרשות הקצרות ח"ב עמוד רטו):

    לפני מספר שנים בודדות הלך לעולמו צדיק ענק ובעל יסורים גדול ר' ראובן שהרבני זצוק"ל, הוא היה חולה במחלה של ניוון שרירים אחר כך סרטן ב"מ, ואחר כך מחלות לב אבל זה לא הפריע לו להרביץ תורה, לרעות את הצאן הצעיר ולמסור שיחות חיזוק ברחבי תבל.

    פעם אחת לחצו אותו, והוא הסכים לצאת למסע של חיזוק הקהילות בדרום אמריקה, אבל תנאי אחד היה לו…

    הוא לא לוקח אפילו פרוטה אחת משום אדם!
    כי אם הוא יסכים לקחת, כשהוא ידבר קצת קשה כבר יסמנו לו עם העיניים… הוא יוצא בתנאי שהוא יכול להגיד מה שהוא רוצה בשיחות החיזוק בלי התערבות חיצונית.

    הוא יצא עם בנו ועם הגבאי לדרום אמריקה, אחרי שהוא היה מוסר את הדרשות הייתה קבלת קהל. הם היו חוזרים למלון. ר' ראובן ובנו יושבים, והגבאי מכניס ומוציא. לקראת סוף המסע הם הגיעו לארגנטינה.

    לפתע מתקשר אחיו של ר' ראובן לבנו ומספר לו שיש משפחה אחת בירושלים עם עשרה ילדים, ול"ע גילו לאחת הבנות מהמשפחה מחלה נדירה מאוד שיש אותה רק לעוד חמשה עשר ילדים בעולם…

    רק בצרפת יש מרכז שמטפל בילדים עם המחלה הזו, וכל הילדים החולים נמצאים שם. צריך סכומי כסף אדירים כדי שהמשפחה תוכל לשלוח את הבת לצרפת…

    ומאחר שאתם נמצאים בארגנטינה – תביאו כסף!!!

    הבן אומר לאביו: "נו, מה נעשה עכשיו?"

    אחרי שר' ראובן חשב הוא אמר: "אני לא אוסף כאן כסף מאף אחד בשביל אף אחד!" הוא אדם גדול וזאת הייתה החלטתו…

    אחרי אחת הדרשות בארגנטינה הם חזרו למלון לקבלת קהל.

    היהודי הראשון שהיה בתור נכנס, והגבאי אומר לבן: "היהודי הזה עשיר גדול מאוד…" היהודי נכנס ומתחיל לבכות.

    "מה קרה לך? מה יש?" שאל ר' ראובן.

    אין קול ואין עונה, רק קולות נהי תמרורים…

    ר' ראובן ניסה להרגיע אותו שוב ושאלו לפשר בכיו הקודר.

    לבסוף, היהודי מצליח לאסוף את עצמו ומספר לר' ראובן שיש לו בת של"ע גילו לה מחלה נדירה שיש אותה רק לעוד חמש עשרה ילדים בעולם.

    המקום היחיד שאפשר לטפל במחלה הוא במרכז רפואי בצרפת, וכל הילדים שחולים במחלה נמצאים שם…

    הוא בא לקבל ברכה!

    אמר לו ר' ראובן: "יש עוד משפחה בירושלים שנמצאת בדיוק במצב שלך, ואין להם כסף. אני, לא מבקש כלום. אבל אני מייעץ לך שכל מה שאתה עושה לבת שלך תעשה גם לבת שלהם.

    ושהכל יהיה מתן בסתר. הם לא יודעים מי נותן ואתה לא יודע למי נותנים, ובעזרת ה' תהיה רפואה שלמה…"

    ובזה אנחנו יכולים להבין – כשמבינים את השני ומרגישים אותו, ואתה עוזר לו אתה בגדר "נראה" הוא רואה שאתה שלום (שם בדוי) עוזר לו, אך כשאתה נותן בסתר אתה הופך לעזרה שהיא בלתי נראית, וזה "והחזקת בו" – מתן בסתר אמיתי מכל הלב.

    שנזכה להתחזק בזה כולנו בס"ד גדולה!
    אמן!

    שבת שלום ומבורך לכל בית ישראל היקרים והאהובים!!!

    ===

    המאמר מוקדש לעילוי נשמתם הטהורה של קדושי אלעד:

    בועז גול הי"ד.

    משה חבקוק הי"ד.

    אורן בן יפתח הי"ד.

    "ונקם ישיב לצריו וכפר אדמתו עמו".

    ת.נ.צ.ב.ה



    0 תגובות