- רדיו קול חי - -

דיון סוער בוועדת הכנסת שדנה בהכרזה על עמיחי שיקלי כ"ח"כ פורש"

לפני זמן קצר החל הדיון הסוער בוועדת הכנסת בבקשת סיעת ימינה להכריז על ח"כ עמיחי שיקלי כח"כ שפרש מהסיעה, זאת לאחר שסירב להצטרף לממשלה אליה הצטרפה הסיעה ולאחר שהצביע נגד עמדת הסיעה והממשלה בעשרות הצבעות בכנסת.

שיקלי מצידו טוען כי נותר נאמן לערכי הסיעה ולהבטחות הבחירות, ובהן שלא לשבת בממשלה עם המפלגות הערביות או מרצ ושלא להעניק ללפיד את ראשות הממשלה, גם לא ברוטציה. שיקלי טוען כי בנט וחברי הסיעה הם אלה ש'פרשו' בהפרת הבטחות הבחירות ומתכוון להציג בדיון הוועדה 100 דוגמאות בהן נהגו בניגוד לערכי הסיעה.

למרות זאת, בשל יחסי הכוח בוועדה לטובת הקואליציה שיקלי צפוי להיות מוכרז כח"כ הפורש מסיעה בהתאם לסעיף 61 לחוק הכנסת. ההכרזה תגרור סנקציות כלפי ח"כ שיקלי שהעיקרית שבהן היא מניעת האפשרות שלו להתמודד במפלגה קיימת בבחירות הבאות.

על פי החוק ח"כ שהוכרז כ'פורש' רשאי לערער על ההכרזה לבית המשפט המחוזי בירושלים ושיקלי כבר הודיע שבכוונתו לערער, אם ההחלטה תתקבל.

הסעיפים הרלוונטיים בחוק הכנסת לעניין פרישה מסיעה

ההכרזה על שיקלי כפורש תקשה גם על האפשרות של חברי ימינה להתפצל מהסיעה מאחר ולא יוכלו לחבור לשיקלי לאחר הגדרתו כפורש ולעומת זאת, ח"כים שירצו להתפצל מהסיעה, עדיין יצטרכו שליש (3 במקרה הזה) ממספר חברי הסיעה המקורי (7).

יו"ר ימינה, נפתלי בנט הודיע על כוונתו להכריז על שיקלי כח"כ פורש [1] זמן קצר לאחר פרישתה של ח"כ עידית סילמן מהקואליציה וזאת במטרה להרתיע עריקים פוטנציאליים נוספים וכן לחסום את האפשרות שלהם לחבור לשיקלי ולסילמן ולהקשות עליהם להשיג שליש סיעה על מנת להתפצל כאמור.

אתמול שוחח שיקלי [2] עם בצלאל קאהן במהדורת הבוקר והתייחס להכרזה עליו כח"כ פורש "תכלית החוק היא למנוע מצב שנבחר ציבור לוקח את המנדט שבשמו הוא נבחר ועושה שינוי אידיאולוגי תמורת טובות הנאה", אמר שיקלי. "לכן לכתחילה החוק הזה לא רלוונטי למקרה שלי, שדומה מאוד למקרה של מרב מיכאלי שסרבה להצטרף לממשלה בראשות נתניהו בשונה מעמיר פרץ ואיציק שמולי. אבל בא ייעוץ משפטי והפך את תכלית החוק גם למשמעת סיעתית".

ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) התייחס הבוקר [3] להכרזה על עמיחי שיקלי כח"כ פורש: "אני מצפה ממירב מיכאלי להגיע לדיון ולומר כמה חשוב לשמור על העקרונות. כשהיא סירבה להצטרף לממשלת נתניהו – בניגוד לחברי מפלגתה פרץ ושמולי – העלו אותה על נס. כאן עומד חבר כנסת אמיץ וישר דרך ואומר לא בשביל זה מה שהבטחנו בבחירות".

ח"כ משה ארבל התייחס לכך אמש [4] בריאיון למהדורה המרכזית עם אבי מימרן: "אנחנו נתייצב מחר לדיון הזה, נטיח בפני חברי ימינה את הצביעות ואת העובדה שהדיון הוא משחק מכור  כשכולם יודעים את התוצאה מראש".

ארבל הוסיף: "הרציונל בהפרשת ח"כ הוא שיבואו ח"כים ויסחרו במנדט שלהם לטובתם האישית. כאן מה שקרה זה הפוך, המפלגה רימתה את הציבור. הפורש הוא בנט ולא שיקלי".