לא נרתעים מלטייל בבאר שבע: טעימות ומים בבירת הנגב

    קובי פינקלר No Comments on לא נרתעים מלטייל בבאר שבע: טעימות ומים בבירת הנגב

    ימים אחדים אחרי הפיגוע הרצחני בבאר שבע, יצאנו במסגרת הטיול השבועי לרחובותיה של העיר לחזק ולהתחזק, לעודד ולהכיר פינות נוספות, חדשות לצד ישנות בעיר הדרומית | הצטרפו למסע

    צילום: קובי פינקלר
    21:21
    23.04.24
    בנצי לייזרוביץ No Comments on ליל שימורים: משפחה חולצה בנס מדירה בוערת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    באר שבע מחוברת אל העבר יותר מכל דבר אחר.  בקרן אחת רחוב אברהם אבינו,  באזור אחר בארו של אברהם. צד אחד מתאר את ימי העלייה הראשונים לאזור  הנגב בבית אשל, לא הרחק משם  הגשר התורכי מימיו של השלטון ההוא, הפארק האוסטרלי המיוחד  ובו מלחמת  הפרשים האחרונה בעולם, גן אלנבי (האנגלי זוכרים?) ומטעמים מיוחדים. וגם… הקטר הנושא את המספר 70414.

    הגשר התורכי

    הגשר הטורקי בעיר הוא שריד של גשר עתיק עליו ניצבה מסילת הברזל התורכית הישנה שנבנתה מעפולה למצרים. בשלהי המאה ה-19 החלו התורכים לבנות את מסילת הברזל הראשונה מיפו לירושלים שנחנכה בשנת 1892.

    מעט היסטוריה.

    עם הופעת הסימנים הראשונים למלחמה בין תורכיה לבריטניה, החלו התורכים ב- 1915 בבניית מסילת רכבת משכם, אליה הגיעה שלוחה של "מסילת העמק", אל איסמעיליה שלגדות תעלת סואץ. בפועל הגיעה מסילה זו רק עד לקוציימה שבמבואות סיני. המסילה עברה דרך טול-כרם, לוד, נחל שורק,תל-שרע והגיעה לבאר-שבע באוקטובר 1915 (במקור אחד מופיע ספטמבר 1915). שמה הרשמי של מסילה זו היה "סעיף מצרים של מסילת חג'אז". יעודה של המסילה היה לסייע בהעברת חיילים, אספקה ותחמושת  לחזית המתפתחת בסיני.

    נחל באר-שבע היווה מחסום שחייב תכנון הנדסי מיוחד ואף הבניה היוותה אתגר גדול. בגלל האופי השטפוני של הנחל, בנו את הגשר במקום הרחב ביותר, 190 מטר, מקום בו זרימת המים החלשה ביותר.

    מהנדס הרכבות הגרמני היינריך מייסנר פחה הופקד על בנית הגשר והתוכניות התקבלו מהמהנדס הגרמני, וינגל, שמקום מושבו היה בירושלים.

     בית אשל

     בית אשל, אחד משלושת המצפים הראשונים שהוקמו בנגב בשנת 1943 (יחד עם גבולות ורביבים), עמד במלחמת העצמאות יותר מכל יישוב אחר באזור תחת הפגזות הצבא המצרי ותקיפותיו – ויכול להם.  באתר המצפה  ששוחזר נותרו שרידים מרשימים – בהם החומות, עמדות השמירה, תעלות הקשר וחלק ממבני האבן המיוחדים – כאנדרטה לקרבות הגבורה של היישוב העברי באזור.

    קובי פינקלר

    קובי פינקלר

    סיורים במתחם הקטר

     במתחם הקטר 70414 ניתן ליהנות מסיורים מודרכים, המספרים את סיפורה של תחנת הרכבת התורכית מאז ועד היום, המספר  את ההיסטוריה והמורשת של המקום, מרחיב את הידע ומספק חוויה משלימה ומרתקת.

    וגם קרון הטרקלין- קרון מיצגים המספר את סיפור הרכבת בארץ ישראל, קטר הקיטור המקורי, גלריה ועוד… 08-6234613

     גולת הכותר החדשה- פארק  אגם באר שבע

    פארק הנחל הוא פארק חדש המוקם על שטח של למעלה מ-5,000 דונם  ובו אזור פנאי ונופש, אטרקציות ופעילויות לילדים, 16 ק"מ של טיילות לצד נחל באר שבע,  היוצרים מרחב רצוף להליכה ורכיבה על אופניים. בפארק  המשתרע  על פני שטח של 1000 מ"ר, 39 בארות מים ואגם מיוחד בשטח של 80 דונם. הגדול בארץ.

    גולת הכותרת  היא כאמור האגם המלאכותי המכיל  מי קולחין ומערכת של שלוש בריכות אקולוגיות המסננות את המים בעזרת צמחיית מים מטהרת. במרכזו מזרקה מרהיבת עין ולצידו  טיילת רחבה שלאורכה מדשאות, שולחנות וכיסאות ישיבה מוצלים, גשר מחבר ועשרות דונמים של צמחייה.

    קובי פינקלר

    קובי פינקלר

    הפארק האוסטרלי

    הפארק מנציח את החיילים האוסטרלים אשר שחררו את באר שבע מידי הטורקים כחלק ממתקפתו של הגנרל אלנבי לכיבוש הארץ במלחמת העולם הראשונה, ובמרכזו ניצב פסל מרשים של פרש אוסטרלי על סוסו, אשר הובא לארץ במיוחד מאוסטרליה. הקרב, שאת קיומו מנציח הפארק, מכונה "מתקפת הפרשים הגדולה האחרונה בהיסטוריה" ונודע כאחד הניצחונות הגדולים ומעוררי ההשראה שנחל צבא אוסטרליה. כיבוש באר שבע בידי הכוחות האוסטרלים תחת פיקודו של סר הארי שובל ב-31 באוקטובר 1917 היה ניצחון מכריע, כנגד כל הסיכויים, אשר לימים הובנה תרומתו לכינונה של מדינת ישראל. רחוב אבא אחימאיר, בין שאול המלך ומצדה, שכונה י"א, באר שבע.

     

    העיר העתיקה

     האזור של באר שבע העות'מאנית והמנדטורית מכונה כיום "העיר העתיקה" (על אף שהיא הוקמה בראשית המחצית הראשונה של המאה העשרים). מבין כ-350 המבנים שנותרו מהתקופה העות'מאנית והמנדטורית, בולטים  המסגד הגדול של באר שבע, שאחרי קום המדינה הפך למוזיאון באר שבע.

     

    מרכז מבקרים שער לנגב

    רעיון המרכז של תנועת אור הוא לחוות את הנגב, להתרגש מנופיו, לשמוע את סיפוריו ההיסטוריים ולהכיר את תושביו. וכל זאת בטכנולוגיות תצוגה חדשות ומפתיעות.

    זאת לדעת. העיר העתיקה בבאר שבע בנמצאת בתנופה אדירה של שינוי, פיתוח וחידוש של מקומות קיימים והקמת פרויקטים חדשים, וקיימות אטרקציות נוספות.  מעבר לאתרים  ניתן לצאת לביקור משלים בעיר, לסייר בין הסיפורים והאתרים ולחזות בהתעוררותה של העיר העתיקה החדשה.

    גן אלנבי

    גן אלנבי ע"ש הגנרל האנגלי אדמונד אלנבי ממוקם אף הוא  בעיר העתיקה והוא מהראשונים שהוקמו בארץ ישראל בתחילת המאה הקודמת.

    לאחרונה בוצעו עבודות שיקום הגן וחזרתו למצב ההיסטורי, כך שישתלב עם מיזמי שימור נוספים בעיר העתיקה ובהם מרכז המבקרים באר אברהם, מוזאון הנגב, מוזאון הקטר, שימור הרחובות ועוד.

    שטחו של הגן המלבני הוא כשלושה וחצי דונם, ואורך כל אחת מצלעותיו כ-55 מטרים. בחלקו הצפוני רחבה מרוצפת גדולה, המוקפת בדשא ועצים מכל צדדיה, ובמרכזו ניצבת אנדרטה לזכרו של הגנרל אדמונד אלנבי. רח' העצמאות פינת הרצל.

    מכאן נרד עם נעמה ספיר לסיור קולינרי ברחוב הרצל.

    העיר העתיקה של באר שבע ידועה מאז ומתמיד כמעוז קולינרי משובח עם עסקי מזון משפחתיים, ותיקים ומוצלחים הפועלים מזה עשורים. אך האם יש מקום גם להתרחשות קולינרית חדשה? האם יש עתיד לעסקים המשפחתיים? זאת ועוד- נגלה בסיור מפתיע, מרגש ומעורר תאבון.

    נאכל פלאפל משובח ממתכון שעובר במשפחה, נטעם פיצוחים הנקלים באהבה עם תוספות מפתיעות, נתלהב מסושי פירות מתוק במיוחד ואם יתמזל מזלנו נשתה בירה מקומית עם ארומה משובחת.

     תחילה על הפינה הפלפל של אסולין.  טעם של פעם. וגם מכונת פלפל שייצר האבא לפני עשרות שנים המייצר ארבעה כדורים בו זמנית.  עוד משנת 1958 עומדים אצלו בתור ואפשר להבין למה. כשר למהדרים עם שמיטה לחומרא.

    גולת הכותרת – סושי פירות.

    מאחורי הבאגט של אורי  סושי פירות מיוחד, משובח ואיכותי. שני בני זוג הקימו בשתי ידיהם מפעל של סושי פירות  טעים ומהנה.

    ממול, הפיצוחים של משה ובניו. לראות יהודי מבוגר שעומד כל יום וקולה פיצוחים  זה מראה נפלא. לטעום אותם זה משובח אפילו יותר.  לא להחמיץ את שניהם.

    בהמשך הסיור מגיעים למרכז הצעירים, לחנויות עיצוב ואפילו לדגם מעניין של מרפסות.  פרטים נוספים: נעמה ספיר- 052-7751565

     תנו כבוד לעיר הדרומית.



    0 תגובות