שיתוף פעולה חוצה מחנות: חוק האזרחות אושר במליאת הכנסת

    איתי גדסי No Comments on שיתוף פעולה חוצה מחנות: חוק האזרחות אושר במליאת הכנסת

    שבעה חודשים אחרי שנפל בהיעדר רוב, הכנסת אישרה את חוק האזרחות שנועד למנוע איחוד משפחות פלסטיניות. יו"ר ועדת חו"ב ח"כ בן ברק: "אוכלוסיית מבקשי איחוד המשפחות מהווה אוכלוסיית סיכון". ח"כ עבאס: "אין ספק שהחוק הזה, ראוי שיפלו עליו ממשלות". ח"כ עודה: "חוק גזעני". ח"כ רוטמן: "אני מקווה ששיתוף הפעולה של הסיעות הציוניות בכנסת הזו סביב חוק האזרחות, אינו אפיזודה חד פעמית"

    צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר בקריאה שלישית את חוק האזרחות שמטרתו למנוע איחוד משפחות פלסטיניות. בקריאה השלישית תמכו בהצעה 45 אל מול 15 שהתנגדו וההצעה אושרה סופית במליאת הכנסת.

    ח"כ סטרוק שאלה את שרת הפנים שקד האם יש הסכם עם רע"מ לפי בתמורה להעברת חוק האזרחות, הממשלה תוותר לרע"מ בעניין הנגב, ואילו השרה שקד השיבה שאין הסכם.

    בהצעת החוק הוצע לקבוע הוראת שעה שבמהלך תחולתה שר הפנים לא יוכל להעניק אזרחות או רישיון ישיבה בישראל לתושב יהודה, שומרון או עזה, וכן לאזרח או תושב של מדינות אויב המנויות בחוק, והמפקד הצבאי באזור לא יוכל לתת לתושב האזור היתר שהייה בישראל. כל זאת, בכפוף לחריגים שונים.

    צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

    דוברות הכנסת, דני שם טוב

    • חוק זה יעמוד בתוקפו למשך 12 חודשים מיום תחילתו. הממשלה תוכל להאריך את תוקף החוק עד שנה בכל פעם, בצו באישור הכנסת.

    • הוסף סעיף מטרת החוק: "מטרתו של חוק זה לקבוע הגבלות על אזרחות וישיבה בישראל של אזרחים או תושבים של מדינות עוינות או של האזור, ובצדן הסדרים חריגים למתן רישיונות ישיבה או היתרי שהייה בישראל, והכל בשים לב להיותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית ובאופן שיבטיח את השמירה על אינטרסים החיוניים לביטחון הלאומי של המדינה".

    צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

    דוברות הכנסת, דני שם טוב

    • רישיון ישיבה לבני זוג בעלי היתר, שונה כך ששודרג מעמדם של מי שנמצא בישראל בהיתר מת"ק.
    חייבים להתקיים שני תנאים:
    א. מלאו לו 50 שנים.
    ב. הוא שוהה בישראל כדין עשר שנים לפחות.

    • לפי שעה: המכסה השנתית המרבית של רישיונות או היתרים מטעמים הומניטריים יהיו זהים למספר הבקשות שאושרו בשנת 2018.

    מנסור עבאס,

    דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

    • בעתיד: שרת הפנים תוכל לקבוע בצו, באישור הממשלה והכנסת, מכסה שנתית מרבית חדשה של רישיונות או היתרים, בכפוף להמלצה שתקבע ועדת הכנסת.

    • תוקף רישיון ישיבה ארעי: רישיון ישיבה ארעי יינתן לתקופה של שנתיים, לעומת שנה כיום.

    • ביטול רישיון או היתר: שרת הפנים תהיה מחויבת לבטל היתר לשהייה או רישיון ישיבה בישראל אם הוכח כי בעל הרישיון עשה מעשה שיש בו משום הפרת אמונים (מעשה טרור, ריגול או בגידה) למדינת ישראל.

    צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

    דוברות הכנסת, דני שם טוב

    • דיווח לכנסת: שרת הפנים תדווח בתחילת כל רבעון לוועדת חו"ב ולוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת על מספר הבקשות, האישורים, והדחיות בנושא רישיון ישיבה וקבלת היתר שהייה בישראל. בנוסף יינתן דיווח על מספר הדיונים שהתקיימו בוועדות ההומניטריות.

    • מי שהגיש בקשה ערב פקיעתו של החוק יראו את בקשתו כאילו הוגשה לפי חוק זה. בנוסף, מי שניתן לו רישיון ישיבה בישראל ערב תחילתו של החוק יראו אותו כאילו ניתן לפי החוק.

    צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

    דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

    ההצעה אושרה לאחר שהתקבלה ההסתייגות של הציונות הדתית, ש"ס, יהדות התורה, והליכוד – בכך הוראת השעה תהיה תקפה למשך 12 חודשים בלבד מיום פרסומה ולא למשך 20 חודשים כפי שהוצע בנוסח הקודם.

    בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בהתאם לחוות דעת עדכנית של שירות הביטחון הכללי, אוכלוסיית מבקשי איחוד משפחות מקרב תושבי יהודה, שומרון ועזה, וכן נתינים זרים ממדינות אויב, או מאזורים שכניסת נתיניהם לישראל טומנת בחובה פוטנציאל סיכון, או מאזורים המצויים בעימות מתמשך עם מדינת ישראל, מהווים עדיין אוכלוסיית סיכון מוגבר ומוכח לעומת מבקשי איחוד משפחות ממקומות אחרים בעולם.

    צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

    דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

    "האיום העיקרי הנשקף מאוכלוסיות אלה נובע הן מהיותן מאתר נוח ונגיש לגיוס בעבור ארגוני הטרור והן לנוכח הפוטנציאל הגבוה הגלום בהן כמפגעים בודדים. הרקע לסיכון המוגבר הנשקף מאוכלוסייה זו נובע מהזיקה הערכית והזהותית של אוכלוסייה זו עם הזירה הפלסטינית, רגישותה המוגברת לשינויים ואירועים המתרחשים בזירה זו, ונגישותה ליצירת מגע על רקע קשרים משפחתיים, לצד היתרון הגלום בהחזקת תיעוד ישראלי והאפשרות לחופש תנועה בתוך מדינת ישראל".

    יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ רם בן ברק הציג את ההצעה ואמר: "אני מייחל מאוד ליום שבו לא נצטרך את הצעת החוק הזאת. אני מייחל ליום שבו נחיה בשלום בכל האזור הזה, אזרחים יהודים וערבים, בני כל העמים, ולא נצטרך חוקים מיוחדים לטובת אזרחי האזור.

    צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

    דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

    "התכלית בבסיסו של החוק היא ביטחונית, כפי שהסבירו בדיון גורמי הביטחון ובראש סגן ראש שירות הביטחון הכללי. אוכלוסיית מבקשי איחוד המשפחות מהווה אוכלוסיית סיכון בשל היכולת המוכחת להסתייע בה לביצוע פיגועי טרור. גורמי הביטחון הצביעו על מספר גורמים שבשלם אוכלוסייה זו מהווה אוכלוסיית סיכון מוגבר.

    "ראשית, יש זיקה ערכית והזדהות של האוכלוסייה עם הזירה הפלסטינית ורגישות לנעשה בזירה זו, המתעצמת בתקופות עימות. שנית, האוכלוסייה נגישה ליצירת מגע מצד גורמי טרור על רק קשרים משפחתים. שלישית, תעודת הזהות הישראלית מקנה חופש תנועה בין יהודה ושומרון ובין ישראל ובתוך ישראל".

    צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

    דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

    ח"כ מוסי רז: "אני רוצה באמת לברך את חבר הכנסת שמחה רוטמן שאחרי 32 ניצחונות של האופוזיציה על הקואליציה בהצבעות חסרות חשיבות לחלוטין הוא הולך להוביל פה ניצחון אדיר של האופוזיציה על הקואליציה, על ההיגיון, על הצדק, על הביטחון, על הדמוקרטיה, על השוויון, והקואליציה פשוט מרימה ידיים".

    ח"כ מנסור עבאס: "כאשר רע"מ רוצה להחליט האם כדאי לה להפיל את הממשלה או למשוך זמן ולנסות להשקיע עוד מאמץ ולשנות את המדיניות, להביא החלטות וחוקים ומדיניות חדשה לטובת החברה הערבית, אנחנו נחליט בהתאם לשיקול כללי מעבר לנקודה אחת. אין ספק שהחוק הזה, ראוי שיפלו עליו ממשלות. החוק הזה הפך את היוצא מהכלל לכלל.

    צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

    דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

    "אנחנו יזמנו מהלך פוליטי אמיץ, הקמנו קואליציה ביחד עם שותפים אחרים כדי לקדם מדיניות יותר צודקת ויותר הוגנת. שיקול הדעת שלנו כמובן שמתייחס לכל הנושאים הקשורים לחברה הערבית ולכן ההחלטה הסופית שלנו תתקבל כאשר נשתכנע שהמהלך הזה שהוא מהלך ראוי ונכון, לא מביא פירות לחברה הערבית והישראלית".

    ח"כ איימן עודה: ״חוק איחוד משפחות הוא לא חוק ביטחוני, הוא חוק גזעני. אלפי אנשים שחיים בתוך המדינה ולא פוגעים בביטחונה, חיים בלי זכויות בסיסיות ובלי יכולת לעבוד בגלל החוק האכזרי הזה. אני מתבייש שחברי כנסת ערבים ומהשמאל שיכולים למנוע את החוק, מעדיפים להפקיר את האנושיות בשביל לשמור על הקואליציה".

    צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

    דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

    ח"כ שמחה רוטמן: "חומת המגן של ישראל תקבל היום חיזוק משמעותי. חיזוק שלעולם לא היה מתרחש אם באותו לילה, לפני שבעה חודשים, היינו נכנעים או מוותרים על דרישתנו למכסות ולשקיפות כתנאי לתמיכה בהארכת הוראת השעה. מדינת ישראל היא מדינה יהודית, וכזו היא תישאר. גם אם בטעות, ועקב אינטרסים פוליטיים צרים, חברו חלק מהמפלגות הציוניות לקואליציה עם מפלגות שאינן מעוניינות בכך.

    שמחה רוטמן,

    דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

    "אני מקווה ששיתוף הפעולה של הסיעות הציוניות בכנסת הזו סביב חוק האזרחות, אינו אפיזודה חד פעמית. אני מחכה ומצפה ליום שחבריי הציוניים לכנסת, השבויים בלופ הפוליטי והתקועים בבור שכרו לעצמם, יבינו את גודל הטעות, ויזכרו עם מי צריך לשתף פעולה, ועם מי לא".

    צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

    דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

    שרת הפנים איילת שקד סיכמה: "החוק הזה עובר פה 18 שנה, שנה אחר שנה. הוא באמת חוק ביטחוני בבסיסו ואני חושבת שהוא גם הציל הרבה מאוד חיי אדם. אני רוצה להגיד תודה ליושב ראש ועדת חוץ וביטחון רם בן ברק שאני יודעת שהחוק הזה לא קל עבורו, ובכל זאת הוא עבד בצורה יוצאת דופן עם הקואליציה והאופוזיציה כדי להגיע לנוסח מוסכם וטוב, נוסח שבעיניי הוא אפילו נכון יותר מהחוק המקורי. ותודה לחבר הכנסת שמחה רוטמן שלקח שבניגוד לחברים אחרים באופוזיציה, אחרי שהוא הבין את הנזק בהפלת החוק לפני כמה חודשים הוא נרתם ביחד איתי למצוא נוסחה שתהיה מוסכמת על כולם, ובאחריות גדולה, ביחד איתי קואליציה ואופוזיציה הביא להעברת החוק".

    צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

    דוברות הכנסת, דני שם טוב

    צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

    דוברות הכנסת, דני שם טוב

    צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

    דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'



    0 תגובות