הסכם היסטורי לבניית מרכז מבקרים ומרכז מידע בהר הזיתים

    אבי יעקב No Comments on הסכם היסטורי לבניית מרכז מבקרים ומרכז מידע בהר הזיתים

    לאחר עשור של פעילות אינטנסיבית של הוועד הבינלאומי להגנת הר הזיתים בראשותו של האחים אברהם ומנחם לובינסקי חתמו ראש העיר ירושלים משה ליאון והשר לירושלים ומורשת זאב אלקין על הסכם היסטורי להקמת מרכז מבקרים ומרכז מידע בהר הזיתים שיכלול מרכז הדרכה, ספריות ובית כנסת

    צילום: שלומי כהן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    משלחת מיוחדת המונה כשלושים איש, המשמשים כחברים בוועד הבינלאומי להגנת הר הזיתים בראשותם של האחים אברהם ומנחם לובינסקי נחתו בישראל כדי להשתתף בטקס חתימת הסכם היסטורי לבניית מרכז מבקרים ומרכז מידע בהר הזיתים.

    חתימת ההסכם התאפשר לאחר עשור של פעילות אינטנסיבית הכולל דיונים בוועדות המחוזיות הארציות ובקידום הפרוגרמות והתכניות ע"מ להוציא לפועל את בניית המרכז.

    במהלך השנים האחרונות גם השר לירושלים ומורשת מר זאב אלקין וגם רה"ע ירושלים מר משה ליאון, יזמו קידמו ודחפו את בניית פרויקט מרכז המבקרים בהר הזיתים וראו בו ערך עליון חשוב לירושלים בכלל ולהר הזיתים בפרט, כאשר לראשונה יהיה מענה לכ-150 אלף היהודים הטמונים בהר הזיתים, בית העלמין היהודי הגדול בעולם.

    שלומי כהן

    המרכז שייבנה לאחר עשור של פעילות הוועד הבינלאומי להגנת הר הזיתים, יכלול בתוכו מרכז מידע אודות אלפי היהודים שנטמנו בהר במשך אלפי שנות היסטוריה יהודית. כמו כן, יכלול המרכז שייבנה – בית כנסת, מרכז הדרכה, ספריות, חנויות מזכרות, אולם תצוגה על בית העלמין, אודיטוריום, מכון מחקר למיפוי ומחקר בית הקברות, עמדת תצפית ועוד.

    ראשי וחברי הוועד להגנת הר הזיתים האחים אברהם ומנחם לובינסקי, לא עצרו לרגע ודחפו את קידום הפרויקט בכל דרך עד לשלב של טקס חתימת ההסכם ותחילת בניית המרכז.

    בחודשים האחרונים עמלו צוותים מטעם עיריית ירושלים, המשרד לענייני ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים וקרן ירושלים, ע"מ לגבש את ההסכם להקמת מרכז המבקרים כאשר מנגד עמלו הצוותים מטעם הוועד הבינלאומי להגנת הר הזיתים בראשות מנהל הוועד בישראל מר שלום לרנר ועו"ד אשר דרך, המייצג את הוועד.

    השר לירושלים ומורשת השר זאב אלקין אמר במעמד חתימת ההסכם: "החיבור לירושלים מתחיל כאן בהר הזיתים. המקצוע שלי זה ההיסטוריה של עם ישראל. לפני 1,000 שנה התקיים כאן בהר הזיתים – כל שנה, אחד הטקסים המרכזיים ביותר של העם היהודי, מהמקומות החשובים לעם ישראל. משרד ירושלים ומורשת בראשותי משקיע משאבים משמעותיים בפיתוח הר הזיתים גם כעוגן תיירותי וגם לשיפור האבטחה והשמירה על המקום".

    ראש עיריית ירושלים, משה ליאון אמר במעמד חתימת ההסכם: "אנחנו זוכים כעת להוציא לפועל את החלום שלכם. גייסתם את הממשלה ואת עצמכם ויחד עם העירייה יוצאים לדרך. העיר ירושלים נמצאת בתקופת פיתוח שלא הייתה בה מעולם. העיר מתפתחת במזרח ובמערב אבל יש משהו שמטריד אותי תמיד – הביטחון בהר הזיתים. ואני חייב להגיד לכם שהביטחון במקום מתחזק יותר ויותר. אין ספק שהמיזם של מרכז מבקרים יוסיף לביטחון, וסוף סוף נדע את כל השמות של היהודים שקבורים שם, כל זה ביחד יביא עוד עליה ועוד אנשים וכמובן עוד ביטחון".

    לאחמ"כ נשא דברים אברהם לובינסקי, יו"ר הוועד הבינלאומי להגנת הר הזיתים שאמר: "אנו נאספים פה ביחד לזכור את 150 אלף היהודים שנקברו בהר הזיתים. יחד עם כולכם אנו הולכים לבנות את מרכז המבקרים ואנו מצפים לעבוד ביחד עם הממשלה ע"מ לסיים את הבניה במהירות המירבית".

    אלקין. שלומי כהן

    כמו כן, מנחם לובינסקי, יו"ר הוועד הבינלאומי להגנת הר הזיתים אמר במעמד חתימת ההסכם: "היינו כחולמים. מי חשב שיבנה לנו כזה מרכז בהר הזיתים. הלוואי שיגיעו אלפי יהודים להר הזיתים, שידעו ויכירו את הנכס ההיסטורי הגדול הזה. לפני כ-10 שנים התחיל הרעיון להקים מבנה בהר הזיתים כדי לעצור את הפלישה הערבית בתוך ההר. יחד עם ראש העיר ליאון שבמשך שנים, עוד לפני שנכנס ללשכה פעל רבות למען הר הזיתים".

    לאחר מכן הוזמן לשאת דברים עו"ד שלום וסרטייל, חבר הוועד הישראלי להגנת הר הזיתים שמר כי "אנו עוסקים בהקמת מרכז מבקרים שהוא בעל משמעויות גדולות שהחשובה בהם היא המשמעות הביטחונית. כולנו כאן מתרגשים מרגע החתימה ועד סיום המלאכה ונזכה בע"ה לצוק תוכן במרכז הזה. במקום הזה קבורים מגדולי האומה עד פשוטי העם מימי דוד המלך ועד ימינו. הר הזיתים, המקום היחיד שמחבר אליו את כל הדורות לאורך כל ההיסטוריה".

    כמו כן נשא דברים במעמד חתימת ההסכם, שלום לרנר מנהל הוועד להגנת הר הזיתים בישראל, שאמר בין היתר כי "ברוך ה' אנחנו זוכים להחזיר את הר הזיתים למעמדו הראוי והנכבד ובזכות זה נזכה גם לראות בתחיית המתים שכידוע תתחיל בהר הזיתים".

    ר' דוב פישאהף, חבר הוועד הבינלאומי להגנת הר הזיתים, אשר מסר את נפשו בתהליך גיוס הכספים להקמת מרכז המבקרים בהר הזיתים, אמר במעמד חתימת ההסכם: "בעקבות הטרגדיה המשפחתית שלנו, נכדתנו קבורה כאן בהר הזיתים. בכל ביקור גילינו את ההרס – קברים מנופצים בסמוך למקום קבורתה. לקחנו על עצמנו את המשימה החשובה – להיאבק נגד הוונדליזם ולשמור על ביטחונו של הר הזיתים, למען המבקרים הרבים וכבוד המתים הקבורים בבית הקברות הקדוש זה".

    אחרון הנואמים, ד"ר פול רוזנשטוק חבר הוועד הבינלאומי להגנת הר הזיתים אמר בדבריו כי  "הפרויקט הזה היסטורי, מחבר את העבר, ההווה והעתיד של עם ישראל. מדובר כאן בגדולי ישראל שבעזרת ה' בימות המשיח יחזור לחיים".

     

     



    0 תגובות