ליצמן חתם על הסדר טיעון: יודה בהפרת אמונים בלבד

    ישראל רובין No Comments on ליצמן חתם על הסדר טיעון: יודה בהפרת אמונים בלבד

    אחרי דרעי, חיים כץ והמגעים שהתקיימו מול נתניהו: ח"כ יעקב ליצמן חתם על הסדר טיעון עם הפרקליטות, הוא יודה בעבירת הפרת אמונים וייגזר עליו מאסר על תנאי בלבד וקנס כספי זעום. תיק המעדנייה יסגר

    יעקב ליצמן צילום: פלאש 90
    0:16
    19.03.24
    נתי קאליש No Comments on בראשות גדולי הדור: בישיבת רש"י חגגו חצי יובל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ימים ספורים לפני תום כהונת היועמ"ש: ח"כ יעקב ליצמן חתם על הסדר טיעון עם הפרקליטות, במסגרתו הוא יודה ויורשע בעבירת הפרת אמונים בלבד בפרשת לייפר, ואילו סעיף שיבוש מהלכי המשפט יימחק. בנוסף, תיק המעדנייה יסגר. הפרקליטות תדרוש להשית עליו עונש של מאסר על תנאי בלבד וקנס זעום של 3,000 ש"ח.

    יוזכר, כי לאחרונה הודיע ליצמן כי יפרוש מהחיים הפוליטיים לקראת הבחירות הבאות ולא יתמודד לכנסת פעם נוספת. בשלב זה לא ברור האם יש סיכום בין הפרקליטות לליצמן על נושא הקלון.

    ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון, עו"ד תומר נאור תקף את הסדר הטיעון: "דומה שמבצעי סוף העונה של היועץ המשפטי הפורש נמשכים ממש עד לרגע שבו ייפול העיפרון. פעם נוספת נחתם הסדר טיעון מקל ומביש עם נבחר ציבור. פעם נוספת גרר היועץ המשפטי את רגליו וחרג באופן בוטה ואסור מההנחיות שהוא עצמו כתב, ורק לאחר עתירה שהגישה התנועה הואיל לקבל החלטה בתיק. התנהלות זו, גרירות הרגליים והסדרי הטיעון המקלים מדי עם נבחרי ציבור פוגעים פגיעה אנושה ביכולתן של רשויות אכיפת החוק למלא את תפקידן כראוי, פוגעים באמון הציבור במערכת ומרסקים את אלמנט ההרתעה. את המחירים על התנהלות זו, נשלם כולנו".

    מנכ"ל התנועה לטוהר המידות, עוה"ד עומר מקייס הגיב: "עוד שבוע עבר ועוד הסדר טיעון מקל עם פוליטיקאי בתיק שחיתות ציבורית. תיק שהחל בהמלצה להעמיד לדין מסתיים בהסדר מקל מידי, ללא עונש ממשי ובסגירה של הפרשה המשמעותית בה נחשד ליצמן.

    "התנהלות היועמ"ש לכל אורך הדרך הייתה הססנית ופסולה ורק עתירה של התנועה לטוהר המידות חייבה אותו לקבל החלטה בפרשה. לצערנו, זה לא מנע את המשך גרירת הרגליים בפרשה, ואין פלא שאנחנו מגיעים ל"מבצעי סוף עונה" עם סיום כהונת היועמ"ש. הסדרי הטיעון האחרונים שחתם היועמ"ש עם ח"כ כץ דרעי וליצמן פוגעים פגיעה קשה במלחמה בשחיתות ומעבירים מסר של זלזול בחומרתן של עבירות שחיתות".

    בחודש מאי האחרון הודיע היועץ המשפטי לממשלה הוא שוקל את העמדתו של ליצמן לדין פלילי בחשד לעבירות של שיבוש מהלכי משפט והפרת אמונים, וזאת בכפוף לשימוע שייערך לו. על פי הודעת הפרקליטות אז "מדובר בשתי פרשות בהן ניצל לכאורה השר יעקב ליצמן את מעמדו ואת כוחו השלטוני, כדי לקדם אינטרסים של אנשים פרטיים, כשלפי החשד הוא עושה שימוש בכוחו השלטוני משיקולים זרים ונגד האינטרסים שעליהם הוא מופקד כסגן שר הבריאות".

    בפרשה אחת נחשד ליצמן שסייע למלכה לייפר, אשה שעברה לכאורה עבירות פליליות באוסטרליה, לחמוק מהסגרה. לכל אורך ההליך טענו באי-כוחה של לייפר כי היא אינה כשירה לעמוד לדין ועל כן יש להפסיק את הליך ההסגרה נגדה.

    לפי כתב החשדות, בעקבות פניות מטעמה של לייפר במהלך 2015, פעל השר ליצמן באופן פסול במטרה להשפיע על הפסיכיאטר המחוזי במחוז ירושלים באותה תקופה ולגרום לכך שיחזור בו מעמדתו וישנה את חוות הדעת שמסר באשר למצבה הנפשי של לייפר, כך שייקבע שאיננה בת הסגרה.

    בשלב מאוחר יותר בהליך המשפטי, בפברואר 2018, עת ביקשה המדינה לחדש את הליכי ההסגרה, התבקש הפסיכיאטר המחוזי ע"י בית המשפט להגיש את התייחסותו העדכנית בסוגיה.

    כמה ימים לאחר מכן, זימן השר ליצמן את הפסיכיאטר המחוזי ללשכתו פעם נוספת וביקש שוב להשפיע באופן פסול על חוות הדעת בעניין מצבה הנפשי של לייפר, כך שייקבע שאיננה כשירה לעמוד לדין ומשכך היא איננה בת הסגרה.

    "בפעולות אלה, לצד פעולות נוספות המתוארות בכתב החשדות, ניצל לכאורה השר ליצמן את תפקידו הציבורי ואת משרתו הרמה כדי להניע עובד ציבור הכפוף לו במטרה שיחזור בו מחוות דעתו המקצועית שנתן כמומחה בתחום בריאות הנפש, על פי סמכותו ובהתאם להחלטת בית המשפט בהליך שיפוטי. בכך, פעל לכאורה בכוונה למנוע או להכשיל הליך שיפוטי או להביא לעיוות דין. השר ליצמן פעל בשרירות, מתוך שיקולים זרים, בניגוד לדין ובניגוד לאינטרס הציבור שעל קידומו הוא היה מופקד כסגן שר הבריאות; בכך לכאורה עשה בתפקידו כעובד הציבור מעשה הפרת אמונים הפוגע בציבור", נכתב בהודעת הפרקליטות.

    פרשה שנייה נגעה לסיוע לבית העסק "בית ישראל", המספק שירותי הסעדה. ב-2015 קבעה מחלקת המזון המחוזית במשרד הבריאות, אחרי שימוע שערכה בעניין, כי על בית העסק להפסיק את ייצור הסלטים ומכירתם, נאסר עליו למכור מוצרי מזון נוספים בשל ליקויים תברואתיים חמורים שנתגלו ומקרי תחלואה של סועדים, והומלץ על ביטול רישיון היצרן למפעל בשל הפרות תנאי הרישיון.

    על-פי החשד, השר ליצמן, שנהג לקנות מוצרים מידי שבוע ב"בית ישראל" וקיים קשרי ידידות עם בעליו של בית העסק נעתר לבקשתו של האחרון וניסה לסייע לו להפעיל את העסק ללא ההגבלות שהוטלו עליו.

    לצורך כך הורה השר ליצמן לזמן את הדרג המקצועי הרלוונטי בשירות המזון לפגישה בבית העסק; זאת, כדי להשפיע על עובדי מחלקת המזון המחוזית לשנות את החלטתם ולהסיר את ההגבלות שהוטלו על בית העסק במסגרת ההחלטה בשימוע. במסגרת הפגישה, וחרף העובדה שגורמי המקצוע המוסמכים בכל הקשור לפיקוח על המזון, הבהירו כי הסרת המגבלות שהוטלו על בית העסק מהווה סכנה של ממש לציבור עקב תנאי תברואה ירודים ואי עמידה בסטנדרטים הבריאותיים הנדרשים, לרבות הימצאות של חיידקי ליסטריה בבדיקות שנערכו במקום, הבהיר השר ליצמן לעובדות מחלקת המזון כי עליהן לשנות את החלטתן באופן שייטיב עם בעל העסק.

    "במעשיו, ניצל לכאורה השר ליצמן את מעמדו ואת כוחו השלטוני, כדי לקדם אינטרסים כספיים של ידידו, כשהוא עושה שימוש בכוחו השלטוני בשרירות, משיקולים זרים, ונגד אינטרס בריאות הציבור שעליו הוא מופקד כסגן שר הבריאות, ובכך עשה לכאורה מעשה הפרת אמונים הפוגע בציבור", נכתב בהודעה.



    0 תגובות