נדיר: סדר ברית מילה מאויר משנת תקכ"ט

    נתי קאליש No Comments on נדיר: סדר ברית מילה מאויר משנת תקכ"ט

    ספרון נדיר ומיוחד ביותר ובו סדר דינים ותפילות לברית מילה מעשה ידיו של האמן הנודע חיים בן אשר אנשיל מקיצע עומד כעת למכירה פומבית | הספר נכתב בשנת תקכ"ט וכמו במספר יצירות נוספות סדר המילה אינו חתום, אך הוא נכתב בוודאות על ידי הסופר הנ"ל

    12:30
    19.03.24
    קובי פינקלר No Comments on רס״ב במיל׳ סבסטיאן איון הי"ד נפל בקרב בצפון הרצועה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    פריט מוזיאוני מיוחד ביותר 'מוהל בוך' – סדר דינים ותפלות השייכים לברית מילה, עם ציורים נאים, וספירת העומר עם הכוונות מוצע כעת למכירה פומבית בבית המכירות בירושלים ומחיר הפתיחה עומד על 65 אלף דולר.

    הספר הנדיר ערוך בכתיבת סופר נהדרת על קלף, עם איורים צבעוניים וציורים מרשימים, מעשה ידיו של האמן בחסד עליון חיים בן אשר אנשיל. נכתב וצויר בעיירה קיצע הסמוכה לפרשבורג, בשנת תקכ"ט 1769, בפורמט כיס.

    השער מצויר ביד, עם דמויות משה רבינו ולוחות הברית, ואהרן הכהן בבגדי כהונה, ומעליהם זוג נשרים מלכותיים. בששה מקומות תיבות הפתיחה נכתבו באותיות גדולות, ומסביב להן איורים פרחוניים בצבעים משובבי עין.

    בסמוך לקטע העוסק בהבאת התינוק לכיסאו של אליהו הנביא, מופיע ציור נדיר ומרשים במיוחד, ובו נראה הרך הנימול כשהוא מונח על כיסא אליהו, מצדדיו עומדים המוהל, הסנדק ועוד. כולם לבושים בסגנון ייחודי האופייני ליהודי הונגריה במאה ה- 18. 

    בסוף הכרך ישנם רשימות-מילה של מוהל מומחה, המעיד על עצמו שמל למעלה מאלף פעמים. כתב היד המרשים שלפנינו נכתב וצויר בידיו הברוכות של הסופר חיים בן אשר אנשל מקיצע. ידועות כיום קרוב ל- 30 יצירות שלו, השמורות בגנזי הספריות והמוזיאונים החשובים בעולם. לחלקן אף יצאו פקסימיליות. וכמו במספר יצירות נוספות, סדר המילה שלפנינו אינו חתום, אך הוא נכתב בוודאות על ידי הסופר הנ"ל.



    0 תגובות