- רדיו קול חי - -

 ט"ו בשבט- איפה זה פוגש אותנו?

מה לאמונה ולט"ו בשבט?,  "הקב"ה "טוב ומיטיב" וברא את עולמו בכדי "להטיב עם ברואיו", זהו יסוד האמונה, וכלשון שאנו אומרים בברכת המזון "הוא היטב הוא מיטיב הוא ייטיב לנו", גם כאשר אנו לא רואים בטוב הנראה והנגלה, הרי הוא טוב נסתר שעלינו להאמין בו".

"רבי יהושע אומר בניסן נברא העולם" (ראש השנה י.) מבארים הספרים הקדושים כי ט"ו בשבט בשנה רגילה חל ארבעים וחמשה יום בדיוק לפני ראש חודש ניסן שהוא יום בריאת העולם, כך שט"ו בשבט הוא העת שבו הקב"ה חשב לברוא את העולם בכדי להיטיב עם ברואיו, ועל כן שם הויה עם אותיות המילוי שלו (יו"ד ה"א וא"ו ה"א) עולה בגמטריא ארבעים וחמשה כנגד ארבעים וחמשה ימים לפני בריאת העולם שאז 'עלה במחשבה' להביא את טובתו יתברך שמו לגילוי בעולם.

כלומר רצון ה' להיטיב עם ברואיו ולברוא עולם בו האדם יוכל להתענג על ה' להנות מזיו שכינתו ולקבל שכר על קיום תורה ומצוות, "עלה מחשבה" בט"ו בשבט, כך מרומזים הדברים הללו בדברי רש"י שבט"ו בשבט "עלה השרף באילן", (רמז לאילן העליון ע"פ תורת ח"ן)

"עלה השרף באילן" פוגש אותנו במועד ט"ו בשבט בשני הבטים:

א. זהו יום בו עלינו להזכיר לעצמנו כי הקב"ה ברא את עולמו בכדי להיטיב עם ברואיו, למרות אתגרי החיים עלינו לזכור כי הכל מתחיל ומסתיים בטוב, הגם שלעיתים הטוב נסתר, כוחה של האמונה כי הכל תלוי ביו יתברך וכי בן רגע הכל יכול להפך לטובה גם בטוב הנראה והנגלה.

ב. "כי האדם עץ השדה" כפי שבמועד ט"ו בשבט עלה רצון מאת ה' יתברך להיות טוב ומטיב כך על כל אדם 'להדמות לבוראו' לחפש את הטוב, לחפש לעשות טוב, ולהתחדש בכוח הטוב.

כי כזה הוא כוחו של היהודי, כעץ השדה, למרות נשירת העלים ויבשות ענפיו, לפתע השרף עולה בו, עליו מבצבצים בינות ענפיו המתחדשים, ותנובת פירותיו מנחילים מתיקות, טעם, ושובע לעולם טוב יותר, כך הוא כוחו של היהודי, לאחר חורף סגרירי איננו נותן לגשמי ולתופעות לוואי של החורף לכבות את שלהבת רוחו שלהבת י-ה.

דיכאון חורף, אפרוריות השגרה, ותרדמת עמוקה, מתבערים להם על ידי התחדשות, התרעננות, והרצון להיטיב עם הזולת, וכן, גם עם האדם עצמו, חוזרים לפעום בו, כמו גם כוחה של אמונה כי הקב"ה מטיב עם ברואיו והוא הכל יכול.

כשם שעלי האילן מעידים על תכונה והתפעלות פנימיים של שרף האילן, כך מעשיו של האדם מעידים על התחדשות חדרי רוחו וקרבתו לאמונה כי הקב"ה מטיב עם ברואיו.

בברכת "כי האדם עץ השדה" שנזכה כי אילן האדם יעמיק את שורשיו, ויגביה את קומתו!

ט"ו בשבט שמח.