ארגוני בריאות בקריאה לראש הממשלה: "לגלות אחריות"

    צבי טסלר No Comments on ארגוני בריאות בקריאה לראש הממשלה: "לגלות אחריות"

    הארגונים קוראים לפעול באמצעים שהוכחו מדעית: הגבלות התקהלויות לצמצום מגעים ושילוב של הסברה ואכיפה לעטיית מסכה, ‏חיסונים גם בבתי הספר, וקטיעת שרשראות הדבקה ככל הניתן

    צילום: אמיל סלמן/פול

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    עמותת 'מדעת' וה'איגוד הישראלי למחלות זיהומיות' פנו לראש הממשלה, נפתלי בנט בקריאה לגלות אחריות ומעורבות פעילה בשמירה על בריאות הציבור וכן שלא לקצר עוד את ימי הבידוד.

    "חשוב לפעול כדי למנוע השתוללות של המחלה ולהקטין את הפגיעה שלה בציבור הישראלי, בעיקר באמצעות חיסונים, צמצום מגעים, עטית מסכות וקטיעת שרשראות הדבקה ככל הניתן. אלו אמצעים שנמצאו שוב ושוב יעילים כנגד נגיף הקורונה כיוון שהם תואמים את המאפיינים שלו: נגיף המועבר בהדבקה טיפתית ואשר ההדבקה בו עלולה להתרחש בשלב מוקדם, עוד לפני הופעת תסמינים (אם בכלל יופיעו)", נכתב בקריאה.

    "לא ניתן לבסס את ההנחיות לציבור על הופעת התסמינים או היעדרם, מאחר שאדם עשוי להיות מדבק טרם הופעת התסמינים או בהיותו בעל תסמינים קלים מאוד, שכמעט ואינם מובחנים, ולכן הנחיות הבידוד בעולם אינן מבחינות בין אלו עם תסמינים או בלעדיהם, טרם היותם מאומתים. המלצות אלו דינמיות ומושפעות מנתונים הנאספים בשטח ובעולם הרחב, ועשויות להשתנות אם יתקבל מידע תומך רלוונטי".

    "לפיכך, המלצות לשינוי מדיניות בדיקות ובידודים באופן שיפגע ביכולת לזיהוי מוקדם של אנשים הנושאים את הנגיף ועלולים להדביק אחרים, או שחרור מוקדם מבידוד בשלב שאדם מאומת עדיין יכול להדביק את סביבתו, הן המלצות מסוכנות וחסרות אחריות. חשוב להישמר מניסיון מלאכותי להפריד בין התנהלותם של אלו השייכים לאוכלוסייה בסיכון לבין הציבור הכללי, מאחר שכולנו מכירים ונפגשים עם אנשים הנמצאים בסיכון גבוה החשופים להדבקה, אם מאחר שאינם מחוסנים מפאת גילם, או מכיוון שמערכת החיסון שלהם אינה במיטבה והם עשויים שלא להיות מודעים לכך.

    "זכינו לחיות במדינה עם מערכת בריאות מתקדמת, בה הוקם מערך בדיקות איכותי ויעיל בהשקעה עצומה, המסוגל לתת מענה לצרכי ההתמודדות עם גלי התחלואה. שימוש נכון בבדיקות ה-PCR ובדיקות האנטיגן המוסדיות לטובת הגנה על אוכלוסיות חשופות יותר או שנמצאות בסיכון, כפי שאף מומלץ ע"י ארגון הבריאות העולמי, ושילוב הבדיקות הביתיות כצעד מוקדם באוכלוסייה המחוסנת, צריך להיות חלק מסל הפתרונות להתמודדות עם המגיפה, לצד המשך חיזוק מערכי הבריאות בקהילה, בתי החולים ומערך החירום. כמובן שיש להתייחס לתוצאות הבדיקות החיוביות ולהמשיך להקפיד על בידוד עד החלמה ולעודד את מי שנמצאו חיוביים לקטוע את שרשרת ההדבקה על ידי הודעה למי שאולי נחשפו אליהם.

    "בעתיד אופטימי, לאחר שהמחלה תשכך או תהפוך לפחות קטלנית, סביר שיהיה שינוי הגיוני במדיניות הבדיקות וקטיעת שרשראות ההדבקה, אולם כעת לא זה הזמן לעצום עיניים ולהתעלם מהמציאות בה יש פנדמיה שכבר גבתה מחיר גבוה בנפש, בישראל ובעולם. אנו ערים להדבקה המסיבית המתרחשת עתה, וחוששים כי בעתיד מדיניות הבידודים תצטרך להשתנות, אך מדיניות כזו תתקבל לאחר דיון שקול בוועדות המתאימות לאור נתונים חדשים.

    "אין לנו את הפריבילגיה לטמון את הראש בחול ולקוות שהכל יהיה בסדר. בפתח שנת 2022, ישראל ויתר מדינות העולם צריכות להחליט מהי האסטרטגיה המתאימה להמשך ההתמודדות ארוכת הטווח. כולנו תקווה שבהמשך נוכל להתייחס למחלה באל שפעת עונתית, להתחסן בהתאם לתוכנית החיסונים ולהקפיד להישאר בבית כשאנחנו מרגישים לא טוב – אולם אנחנו לא נמצאים שם היום".

    ד"ר קרן לנדסמן, מומחית לאפדימיולוגיה וחוקרת מגיפות הוסיפה: "‏הקדשתי חלק משמעותי מאד מחיי למען רפואה והצלת חיים, ובחרתי להתמחות בבריאות הציבור, בה אני רואה אחד מעמודי התווך של הרפואה שוויונית. נושא זה קרוב לליבי ואף הביא אותי בשנת 2014 להיות מהמייסדות של עמותת "מדעת – למען בריאות מושכלת" המחברת את בריאות הציבור לחברה אזרחית.

    "‏כחברת איגוד רופאי בריאות הציבור מזה שנים, הזדעזעתי לגלות כי נשלח מכתב שקורא להפסקת הבדיקות למי שעלולים להתגלות כחולים ב COVID-19, כלומר, למי שנחשפו לחולים, אולם חסרי תסמינים בעת הבדיקה.

    "‏זוהי גישה מסוכנת, המתעלמת מכך שהמחלה מדבקת טרום הופעת התסמינים, וכי יש לעצור ככל הניתן חשיפה למי שעלולים להדביק אחרים ואחרות. הגישה המובעת במכתב עומדת בניגוד להמלצות כל ארגוני הבריאות הגדולים, הידע שנצבר במהלך השנתיים האחרונות, והשכל הישר.

    "‏הדבר מכעיס במיוחד כיוון שמדובר במכתב מטעם הארגון שאמור לייצג את כלל רופאי בריאות הציבור החברים בו. המכתב לא נשלח לתגובה בקרב חברי הארגון, אלא עבר מספר קטן של ידיים, ומשם נשלח היישר לראש ממשלת ישראל.

    ‏"אני מתביישת שמכתב כזה נכתב ונשלח. אני מתביישת כרופאה, אני מתביישת כמומחית באפידמיולוגיה ובריאות הציבור, ובעיקר, אני מתביישת בשם כל מי שעוסקים ועוסקות יום וליל במלחמה בקורונה, הפחתת תחלואה ותמותה, וצריכים להיאבק לא רק בווירוס, אלא גם בחבלה מבית.

    "‏לא יעלה על הדעת שארגונים אזרחיים כגון "מכון דוידסון" ו"מדעת" ועוד פועלים יותר לקידום בריאות הציבור בישראל מאשר הארגון של בריאות הציבור".



    0 תגובות