"חזרה ללמידה מרחוק מחייבת חישוב מסלול מחדש"

    מערכת האתר No Comments on "חזרה ללמידה מרחוק מחייבת חישוב מסלול מחדש"

    בעקבות הגל החמישי והתפשטות האומיקרון בישראל, חלק מבתי הספר שבו לתכניות הלמידה מרחוק, הד"ר מרים בן-יהודה במאמר אודות ההשלכות שעלולות להיגרם כתוצאה מכך | "אין מענה מוחלט בלמידה מרחוק עבור תלמידים עם קשיי למידה, אך ניתן לשפר את דרכי ההוראה ואת תנאי סביבת הלמידה גם מבחינה טכנולוגית" | ד"ר מרים בן-יהודה, החוג לחינוך מיוחד מכללת "חמדת" במאמר חשוב

    צילום: Michael Giladi/Flash90
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הורים רבים המודאגים מילדיהם שאולצו, בעקבות הגל החמישי של הקורונה, לשוב ללמוד באמצעות מסכים העלו מחדש לדיון ציבורי את הבעיות החינוכיות הנובעות מהגבלת הלמידה מרחוק. בדיעבד יתכן כי גם בעיני מורים בהווה ולעתיד, השיעורים דרך תכנת הזום שהבטיחו שמירה על בריאות התלמידים יצרו בעיות למידה לחלק מהם, ואף מנעו מאנשי חינוך וותיקים וחדשים להתמודד כראוי עם קשיים שאינם נראים במסך, ללא תכנון מערך לימודי מיוחד כנדרש, ולכן חובה לחשב מסלול מחדש.

    הנטייה להאשים במצב שנוצר את מערכת החינוך, בית הספר והמורים, ההורים או קשיים טכניים יוצרת מצב בלתי אפשרי בו כל אחד מהגורמים ממוקד בתחומו ומפנה אצבע מאשימה כלפי האחר וכתוצאה מכך לא מתקיימת תקשורת מקצועית בין כלל הגורמים השותפים לתהליך הלמידה המקוונת ויעילותו נפגמת. כשבעין הסערה החינוכית נמצאים התלמידים שחלקם מתקשים בלמידה, סובלים מהפרעת קשב או ליקויי למידה לסוגיהם, או ילדים וצעירים החווים קשיים ברמה הלימודית החברתית והרגשית.

    במצב החדש מפרוץ מגפת הקורונה שחייב מעבר ללמידה מהבית מסתמן כי חלק גדול מהתלמידים בכיתה הרגילה הפכו בעל כורחם ל-"מתקשים" שכן בשל אופי הלמידה מרחוק מתגלים גם אצלם חסמים לדרכי למידה רגילות. חלקם נגרמים מקושי בשימוש מתמשך במדיה הגורמת הסחות דעת תכופות ומציפה גירויים המקשים להישאר קשובים למורים לאורך כל השיעור, וניתן לומר שאין מענה מוחלט בלמידה מרחוק עבור תלמידים עם קשיי למידה, אך ניתן לשפר את דרכי ההוראה ואת תנאי סביבת הלמידה ולא רק מבחינה טכנולוגית.

    על מנת להסיר את החסמים נדרש סנכרון ושיתוף פעולה בין כל הגורמים העוסקים במלאכה גם מעבר לריבועי המורה והתלמיד מהיועץ דרך הצוות החינוכי עד מנהל בית הספר. המורה חייב להכיר את מגבלות הלמידה מרחוק, ולהתאים את דרכי הלמידה לנושא הנלמד ולטכנולוגיה המעבירה אותו לתלמיד. שיתוף הפעולה הנרחב עם ההורים והצוותים החינוכיים יסייע בהסתגלות ללמידה מחוץ לכיתה עם מצלמות פתוחות, יעניק תמיכה חינוכית אישית ורגשית למתקשים בשיחה פרטית עם תלמיד אחד במהלך לימוד עצמי של כלל המשתתפים בשיעור המקוון ויהפוך את הלמידה מהבית לכלי עזר חינוכי ויצירתי שעשוי לסייע בשיפור הקשרים החברתיים אף יותר מאשר בכיתה רגילה.

    חשוב ביותר שכל הגורמים השותפים יכירו את מאפייני הצרכים הייחודיים של כל תלמיד הנובעים מלמידה מרחוק ואת המכשולים המקשים לקיימה כראוי וימצאו דרכי התערבות מתאימות ומתואמות לכל תלמיד כדי לסייע להסרתם, לא רק התלמיד אלא גם מורה צריך לדעת שאינו לבד ויש לו מערך תומך המסייע בלמידה המקוונת. על המערכת להכשרת עובדי הוראה להיות שותפה מלאה לתהליך ההסתגלות ללמידה לא פרונטאלית ולשלב נכונה בין תיאוריה למעשה הכולל בחינה מתמדת של צרכי התלמידים, במיוחד אלה המתקשים ללמוד בהכוונה מרחוק, אם נפעל בשיתוף פעולה נכון ומחושב מראש יהפכו התנאים שכפתה עלינו הקורונה להזדמנות לשיפור שילוב התלמיד המתקשה במערך הלמידה הרגיל.

    את המאמר כתבה הד"ר מרים בן-יהודה ראשת החוג לחינוך מיוחד במכללה האקדמית "חמדת"

     

     



    0 תגובות